U bent wat u eet. Vanuit dat perspectief heeft kurkuma wel degelijk een belangrijke plek in uw kruidenrek. De laatste jaren is immers duidelijk geworden dat kurkuma een specerij is met geweldige gezondheidsvoordelen. Via onze voeding krijgen we echter niet bijzonder veel van deze specerij binnen. Verdient kurkuma dus misschien ook een plekje tussen de dagelijkse multi en vitamine C?

 

turmeric

Kurkuma stamt van de wortel van de Curcuma longa plant en is een van ‘s werelds meest gewaardeerde kruiden. Het werd al in de Ayurveda geroemd om z’n vele kwaliteiten voor de gezondheid. De wortels van de plant worden gedroogd en vermalen tot een fijn poeder dat vervolgens in gerechten wordt verwerkt of tot een voedingssupplement.

 

In Nederland noemen we kurkuma meestal geelwortel. Het kruid is verantwoordelijk voor de kleur in curry’s, kerrie en mosterd. In India staat kurkuma al eeuwen op het menu en wordt het succesvol gebruikt voor gezonde en soepele gewrichten en voor de darmfunctie. Het kruid is dan ook een enorm krachtige antioxidant.

 

“Het aroma geeft een unieke smaak aan gerechten”

 

 

Kurkuma: krachtige antioxidant en nog veel meer

Iedereen die wel eens van de Indiase keuken geniet, herkent waarschijnlijk de lichte smaak en subtiele bitterheid van kurkuma. Het aroma geeft dan ook een unieke smaak aan gerechten. Tegenwoordig wordt kurkuma als een superfood aangeduid omdat het niet alleen dus een krachtige antioxidant is, maar ook:

 

  • goed is voor het hart en de bloedvaten*
  • de gal- en leverreiniging ondersteunt*
  • goed voor het geheugen is*
  • de spijsvertering en soepele gewrichten bevordert*

* Deze gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn op dit moment - nog niet officieel door de ESFA goedgekeurd.

 

Kurkuma in de keuken

Wie kurkuma wel eens zelf in de keuken gebruikt, weet dat deze specerij zowel in gedroogde als in verse vorm verkrijgbaar is. In z’n organische vorm lijkt het een beetje op gember maar dan in het geel. In gedroogde vorm is het een poeder. U kunt op kurkuma op vele manieren aan gerechten toevoegen, geheel afhankelijk van uw eigen smaak. Naarmate u meer toevoegt, wordt de smaak prikkelender en kan overweldigen. Kurkuma vormt een perfecte combinatie met zwarte peper. Enkele andere interessante culinaire combi’s met kurkuma zijn:

 

  • Met koriander en komijn smaakt kurkuma heerlijk bij eieren

    turmeric in the kitchen

  • De specerij kan aan allerlei smoothies worden toegevoegd en is vooral lekker bij smoothies met ananas
  • U kunt een heerlijke, gezonde dipsaus maken met yoghurt en kurkuma
  • Als u kurkuma toevoegt aan rijst, krijgt deze een prachtige kleur en diepe smaak
  • Sommigen vinden het lekker om kurkuma aan hun popcorn toe te voegen; zeker het proberen waard

 

 

“Het goede van kurkuma zit in de curcumine”

 

 

indian food turmericKurkuma buiten de keuken

Maar zelfs al bereidt u elk gerecht met kurkumapoeder uit een kruidenpotje, dan nog zult u hoogstwaarschijnlijk niet genoeg van deze fijne specerij binnenkrijgen om er alle mogelijke gezondheidsvoordelen uit te halen. Het goede van kurkuma zit namelijk in de curcumine, een natuurlijk voorkomende chemische verbinding die wordt aangetroffen in kurkuma. Zoals spinazie rijk is aan ijzer en citroenen bomvol vitamine C zitten, is kurkuma een geweldige bron van curcumine. De kurkuma-wortel bevat gemiddeld ongeveer 2 tot 5% curcumine. Sinds curcumine in 1815 voor het eerst werd geïdentificeerd, is uit talloze onderzoeken gebleken dat curcumine een positieve bijdrage levert aan meerdere functies en processen in ons lichaam. Uit de gemalen wortel van de curcuma longa worden curcuminoïden gewonnen. Curcuminoïden zijn moleculen die bekend staan als polyfenolen. Dat zijn plantaardige stoffen die het menselijk lichaam op verschillende manieren kunnen beïnvloeden.

 

 

Waarom kurkuma/curcumine met zwarte peper?

Als u een voedingsstof consumeert, kan uw spijsverteringskanaal slechts een deel daarvan absorberen. Het deel van de voedingsstof dat uw lichaam kan verteren, absorberen en gebruiken, noemen we de biologische beschikbaarheid. Zo is de biologische beschikbaarheid van eiwitten erg hoog, soms wel 90%. De rest verlaat op natuurlijke wijze weer het lichaam. Het klinkt wat ingewikkeld, maar om een voedingsstof in het lichaam op te nemen, moet het via een membraan in uw darmen in de bloedbaan terechtkomen. Grote moleculen vinden dit lastig. Zwarte peperextract oftewel piperine (BioPerine) kan helpen om het darmmembraan te ontspannen, waardoor grotere deeltjes zoals kurkuma kunnen passeren. Daarom hebben wij speciaal BioPerine (zwarte peperextract) aan onze supplementen met kurkuma/curcumine toegevoegd.

 

 

“De meeste mensen in het Westen krijgen niet genoeg curcumine binnen”

 

 

Wat is het voordeel van kurkuma-supplementen?

Kurkuma-supplementen bieden direct uitkomst als u doeltreffend meer curcuminoïden aan uw voedingspatroon wilt toevoegen. De meeste mensen in het Westen krijgen immers niet genoeg curcumine binnen, omdat ons voedsel meestal geen kurkuma bevat. Belangrijk is om te weten dat 15 gram kurkumapoeder overeenkomt met 1 kurkuma-extract-capsule van vitaminesperpost.nl. U kunt natuurlijk elke dag 15 gram kurkumapoeder aan uw gerecht toevoegen, maar praktisch gezien, is dit natuurlijk geen optie. Het voordeel van kurkuma-extract-capsules is dat u op een eenvoudige manier uw dagelijkse dosering curcumine binnen krijgt.

 

Wij nemen onze curcumine-supplementen af bij Sabinsa®, internationaal koploper op het gebied van kurkuma-supplementen. De biologische opneembaarheid van de kurkuma (Curcumin C3 Complex®) van Sabinsa® is hoog en wetenschappelijk gevalideerd. Andere supplementen met kurkuma die u bij vitaminesperpost.nl aantreft, zijn Groenlipmossel, Curcumine en Zwarte Bes, Super Curcumine, Kurkuma Plus en Groenlipmossel Premium.