Het geheugen maakt ons tot wie we zijn. Als we ons niet het wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe van ons dagelijks leven kunnen herinneren, zouden we moeite hebben om nieuwe informatie aan te leren, langdurige relaties te vormen of zelfs maar in de meest simpele dagelijkse situaties te functioneren.

 

  • Oorzaken van een slecht geheugen
  • Is leefstijl van invloed op ons geheugen?
  • Hoe geheugen verbeteren?
  • 10 Tips voor verbetering van het geheugen
  • Praktische stappen om te leren

 

Het geheugen stelt de hersenen in staat op 3 verschillende manieren informatie te coderen, op te slaan en op te halen.

 

  1. Sensorisch geheugen. Stimuli verwerken we onmiddellijk. Deze informatie wordt meestal minder dan een seconde vastgehouden in de hersenen. Dit verklaart dat veel mensen zeggen dat ze meer details opnemen wanneer ze snel een voorwerp zien.

  2. Kortetermijngeheugen. Vervolgens wordt de informatie overgedragen naar ons kortetermijngeheugen (werkgeheugen), waardoor we dingen in het heden kunnen overdenken en belangrijke informatie in ons hoofd kunnen vasthouden.

  3. Langetermijngeheugen. Tenslotte slaan we gebeurtenissen en patronen die we hebben aangeleerd op in ons langetermijngeheugen.

 

Oorzaken van een slecht geheugen 

Een slecht geheugen is frustrerend en kan zelfs ronduit beangstigend zijn. Een verminderd geheugen lijkt een bijna onvermijdelijk gevolg van het ouder worden. Geheugenproblemen kunnen echter op elke leeftijd voorkomen en zijn vaak een gevolg van een destructieve leefstijl en niet van ouderdomsgerelateerde achteruitgang. Gelukkig zijn er veel mogelijkheden om uw geheugen te verbeteren.

 

Is leefstijl van invloed op ons geheugen?

Als u het idee hebt dat uw geheugen vermindert, is dit het perfecte moment om te onderzoeken hoe levensstijl de hersenen beïnvloedt. Vaak is een slecht geheugen een bijwerking van een (te) hectische of ongezonde levensstijl:

 

  • Let op suiker en transvetten. Veel voedingsmiddelen uit de voedingsindustrie bevatten veel suiker en transvetten. Denk daarbij aan fabriekscake, koekjes en andere zoetigheden. Een voedingspatroon rijk aan suiker en ongezonde transvetten, veroorzaakt hersenmist.

  • Misbruik van drugs en alcohol leidt tot geheugenverlies;

  • Drink voldoende. Uitdroging kan de mentale prestaties tijdelijk beïnvloeden.

Hoe geheugen verbeteren?

U kunt uw geheugen verbeteren door voldoende te slapen, een gezond voedingspatroon en door maatregelen te nemen om stress te verminderen. Het ongelooflijke vermogen van de hersenen om zichzelf te hervormen, geldt ook als het gaat om leren en geheugen.

 

10 tips voor verbetering van het geheugen en de hersenfunctie:

Train uw hersenen regelmatig. Leer iets nieuws. Het moet iets zijn dat u niet kent en dat buiten uw ‘comfortzone’ valt. Om het brein sterk te houden, moeten we blijven leren en nieuwe vaardigheden ontwikkelen. De beste activiteiten voor het brein vereisen volledige aandacht, maar het moet wel iets zijn dat inspanning kost. Beloningen ondersteunen het leerproces. Hoe meer geïnteresseerd en betrokken u bent, hoe groter de kans dat u het blijft doen. Kies dus activiteiten die, hoewel ze uitdagend zijn, ook plezierig en bevredigend zijn.

 

BewegenBeweeg! Lichaamsbeweging zorgt voor voldoende zuurstof in het lichaam en in de hersenen en vermindert het risico op aandoeningen die mogelijk leiden tot geheugenverlies. Beweging vermindert bovendien stresshormonen. Misschien nog belangrijker is dat beweging een belangrijke rol speelt bij de neuroplasticiteit van de hersenen door het stimuleren van groeifactoren en nieuwe neurale verbindingen.

 

Slaap voldoende. Een tekort aan slaap heeft direct invloed op het geheugen, de creativiteit, het probleemoplossend en het kritisch vermogen. De belangrijkste geheugenbevorderende activiteit treedt op tijdens de diepste slaap. Zorg voor een regelmatig slaapschema. Ga elke nacht op hetzelfde tijdstip naar bed en sta elke ochtend op dezelfde tijd op. Vermijd schermen een uur voor het slapen. Het blauwe licht dat wordt uitgezonden door tv's, tablets, telefoons en computers onderdrukt de vorming van het slaaphormoon melatonine.

 

GezelligheidGezelligheid. Gezonde relaties zijn de ultieme hersenversterker. Mensen zijn sociale dieren. Relaties stimuleren onze hersenen, sterker nog, interactie met anderen is misschien wel de beste vorm van hersenoefening. In een recente studie van de Harvard School of Public Health ontdekten onderzoekers dat mensen met de meest actieve, sociale levens het minste last hebben van geheugenverlies. En wie meer van dieren houdt, kan altijd nog een band opbouwen met de zeer sociale hond.

 

Reduceer stressfactoren. Stress maakt emotioneel en maakt het moeilijk feiten te onthouden; chronische stress is slecht voor de hersencellen. Zorg dat u regelmatig ‘nee’ zegt en neem door de dag heen voldoende pauzes. Uit uw gevoelens in plaats van ze te onderdrukken. Zorg voor een gezonde balans tussen werk en vrije tijd. Concentreer u op één taak tegelijk in plaats van te te ‘multitasken’.

 

MeditateMediteer. Meditatie maakt het hoofd leeg, zodat er weer voldoende ruimte komt voor nieuwe ideeën. Probeer een paar keer per week te mediteren. Het vergt een beetje oefening om te zitten en nergens aan te denken, maar ook hier geldt: oefening baart kunst.

 

Lach regelmatig en veel. Lachen is het beste medicijn. Dat geldt zowel voor de hersenen en het geheugen, als voor het lichaam. Breng tijd door met leuke, speelse mensen. Dit zijn mensen die gemakkelijk lachen - zowel om zichzelf als om de absurditeiten van het leven en die de humor inzien van alledaagse gebeurtenissen. Hun speelse manier van kijken en lachen is besmettelijk. Omring jezelf met mooie herinneringen om vrolijk van te worden. Hang foto's op van jezelf en je dierbaren als jullie plezier hebben.

 

SardinesHersenstimulerend voedingspatroon. De hersenen hebben, net zoals het lichaam, brandstof nodig. Iedereen weet waarschijnlijk wel dat een dieet op basis van veel fruit, groenten, volle granen, gezonde vetten (zoals olijfolie, noten, vis) en mager eiwit voordelen voor de gezondheid biedt, maar een dergelijk dieet is ook gunstig voor het geheugen. Voor de gezondheid van de hersenen is niet alleen wat u wél eet, maar vooral ook wat u niét eet belangrijk.

  • Omega 3-vetzuren zijn gunstig voor de hersenen. Vis is een bijzonder rijke bron van omega 3, met name ‘vette vis’ zoals zalm, tonijn, heilbot, forel, makreel, sardines en haring.

  • Niet-dierlijke omega 3-vetzuren zijn zeewier, walnoten, gemalen lijnzaad, lijnzaadolie, pompoen, (nier)bonen, spinazie, broccoli, pompoenpitten en sojabonen.

  • Beperk calorieën en verzadigd vet. Onderzoek toont aan dat diëten met veel verzadigd vet (afkomstig van vlees, volle melk, boter, kaas, room en ijs) de concentratie en het geheugen verminderen. Uitzondering vormt ongeraffineerde kokosolie, dat veel gezondheidsbevorderende eigenschappen heeft.

  • Eet zoveel mogelijk fruit en groenten. Deze zitten boordevol antioxidanten die de hersencellen beschermen.Groene Thee

  • Drink groene thee. Groene thee bevat polyfenolen, krachtige antioxidanten.

  • Beperk de alcoholconsumptie, want alcohol doodt hersencellen. Maar met mate (ongeveer 1 glas per dag voor vrouwen, 2 voor mannen), kan alcohol het geheugen en de hersenfunctie verbeteren. Rode wijn lijkt de beste optie, omdat het rijk is aan resveratrol, een flavonoïde die de bloedstroom in de hersenen stimuleert.

  • Vul uw voedingspatroon aan met natuurlijke supplementen die bijdragen aan het behoud van de normale hersenfunctie. 8 voedingssupplementen die de hersenen ondersteunen zijn: Omega 3, Ginkgo biloba, Resveratrol, Fosfatidylserine, Citicoline, Vitamine B complex, Bacopa en Vitamine B12

 

Verdiep uzelf in uw gezondheid. Internet is een oneindige bron van informatie. Informeer uzelf en kijk kritisch naar uw leefstijl en voedingspatroon. Kleine veranderingen kunnen grote resultaten opleveren.

 

Praktische stappen om leren:

Men kan zich iets niet herinneren dat nooit is aangeleerd, en men kan niet iets leren - in het brein coderen - als er niet genoeg aandacht aan wordt besteed. Het kost ongeveer acht seconden van intense focus om een ​​stukje informatie in het geheugen te verwerken.

 

Betrek zoveel mogelijk zintuigen. Probeer informatie te relateren aan kleur, textuur, geur en smaak. De fysieke handeling van het herschrijven van informatie kan helpen te onthouden. Als u audiovisueel bent ingesteld, lees dan hardop wat u wilt onthouden.

 

Focus op het begrijpen van basisideeën en niet op het onthouden van details. Herhaal hetgeen u wilt leren door het aan een ander in uw eigen woorden uit te leggen.

 

Herhaal de informatie. Herhaal hetgeen dat is geleerd op dezelfde dag en daarna met tussenpozen op andere momenten. Deze 'uit elkaar geplaatste repetitie' is effectiever dan eenmalig proppen, vooral om opgedane kennis langdurig vast te houden.