Nederland heeft een echte koffiecultuur en tegenwoordig zijn ook de zogenaamde energiedrankjes mateloos populair. Veel soorten cafeïnehoudende dranken beloven de energie en de focus te verhogen, maar er bestaan gelukkig ook andere alternatieven.

 

  • Wat zijn de nadelen van cafeïne?
  • 6 Beste supplementen om vermoeidheid te bestrijden
  • Voel u goed met adaptogenen

 

Wat zijn de nadelen van cafeïne?

CafeineBij een acuut gebrek aan energie kan cafeïne op de korte termijn een oplossing bieden. Maar op de langere termijn kan cafeïnegebruik leiden tot een steeds groter gevoel van uitputting. Wie veel cafeïnehoudende dranken gebruikt, kan er - in zekere mate - van afhankelijk raken. Er is dan steeds meer nodig om hetzelfde effect te bereiken. Wie op deze manier omgaat met vermoeidheid, lost de onderliggende oorzaak niet op.

 

Vermoeidheid uit zich op veel verschillende manieren. U kunt onrustig slapen, maar er zijn nog veel meer uitingen mogelijk. Als u een idee heeft waar uw lusteloze en vermoeide gevoel door wordt veroorzaakt, is het eenvoudiger om vast te stellen welke vitamines en supplementen u kunnen helpen om u energieker, gemotiveerder en vitaler te voelen.

 

Zelfs als u uw koffiegebruik wel onder controle heeft, is het fijn om te weten dat er vitamines en supplementen zijn die bijdragen aan meer vitaliteit. Vitamines, mineralen en botanische supplementen kunnen een verhoging van de energie bieden zonder het risico er afhankelijk van te worden en zonder de nadelen van cafeïne.

 

De 6 beste supplementen om vermoeidheid te bestrijden en het energieniveau te verhogen:

 

1. B-vitamines betrokken bij energiestofwisseling

De meeste B-vitamines zijn betrokken bij de energieproductie in de cellen. B1, B2, B3, B5, B6, B12 en biotine dragen bij aan een normale energiestofwisseling. B2, B3, B5, B6, B12 helpen bij vermoeidheid. Een goed B50 complex kan helpen bij het terugdringen van vermoeidheidsverschijnselen. Wie liever voor een supplement van 100 % natuurlijke oorsprong gaat, kan gebruik maken van ons vitamine B complex.

 

2. Vitamine B12 voor het zuurstoftransportEggs

Vegetariërs en veganisten lopen het risico te weinig vitamine B12 binnen te krijgen, omdat B12 van nature alleen in dierlijke producten voorkomt zoals in vis, vlees, eieren en zuivelproducten. Ouderen of mensen met een verminderde spijsvertering kunnen B12 mogelijk minder goed opnemen. Vitamine B12 draagt bij aan de vorming van rode bloedcellen, die zuurstof door het lichaam in het bloed transporteren. Zodra de zuurstof in de cellen komt, wordt het gebruikt bij de omzetting tot energie. B12 helpt bij vermoeidheid en ondersteunt het energieniveau, bovendien is het goed voor het zenuwstelsel.

 

2. D-ribose natuurlijk energiesuiker

Ribose, ook wel aangeduid als D-ribose, is een natuurlijk voorkomend aminosuiker dat het lichaam uit glucose maakt. D-ribose is betrokken bij de energiehuishouding van het lichaam.


3. Magnesium bevordert de energiestofwisseling

almondsMagnesium is een van de meest voorkomende mineralen in het lichaam en is nodig voor meer dan 300 verschillende biochemische reacties. Dit mineraal wordt vaak aangetroffen in voedingsmiddelen zoals vis, amandelen en volle granen en vormt een uitstekende bron van energie. Een magnesium supplement kan de slaapkwaliteit verbeteren, bevordert de energiestofwisseling en vermindert vermoeidheid.

 

4. Optimaliseer de celfunctie met ijzer

IJzer is een mineraal dat onder andere belangrijk is voor de vorming van hemoglobine, een onderdeel van rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof door ons lichaam. En alle weefsels en organen hebben zuurstof nodig om goed te functioneren. Vlees en zeevruchten zijn uitstekende bronnen van goed opneembaar ijzer en plantaardige bronnen zijn noten, bonen, linzen, spinazie en verrijkte graanproducten. Een ijzer supplement kan bijdragen aan vermindering van vermoeidheid, mits dit de oorzaak is van het probleem. IJzer draagt bij aan een normale energiehuishouding en aan extra energie bij vermoeidheid/moeheid. Let wel op: gebruik ijzer supplementen niet langer dan de duur van één kuur.

 

Voel u goed met adaptogenen

Heeft u wel eens van adaptogenen gehoord? Adaptogenen zijn supplementen van plantaardige oorsprong, de zogenaamde ‘botanicals’, die het lichaam beschermen tegen fysieke en mentale stressfactoren. Om het predicaat ‘adaptogeen’ te verdienen, moet een kruid niet-toxisch zijn, veelzijdig inzetbaar en bijdragen aan het in balans houden van de natuurlijke, biochemische processen in het lichaam.

 

5. Verminder stress en vermoeidheid met Rhodiola roseaRhodiola

Rhodiola, ook bekend als Rhodiola rosea, is een plantaardig supplement dat al eeuwen in de traditionele geneeskunde in Oost-Europa en Azië wordt gebruikt. Het is een vetplant die groeit in koudere, rotsachtige gebieden. Hij wordt in Nederland ook wel ‘rozewortel’ of ‘gouden wortel’ genoemd omdat de wortels een typische rozengeur afgeven. Rhodiola stimuleert kracht en conditie*, draagt bij aan het uithoudingsvermogen tijdens het sporten*, helpt om te gaan met emotionele stress*, stimuleert het zenuwstelsel* en draagt bij aan een goede nachtrust*.

6. Ashwagandha: een oude ayurvedische remedie

De actieve stoffen uit de ashwagandha wortel hebben een positieve invloed op een evenwichtige geest. Omdat ashwagandha een adaptogene invloed heeft op zowel het lichaam als de geest, kan de ashwagandha wortel voor vele toepassingen worden gebruikt. De letterlijke betekenis van het woord ashwagandha is ‘paardengeur’. Dit is ​​omdat de verse wortels van het kruid ruiken zoals een paard. En al eeuwen gaat de legende in India dat de mensen die ashwagandha gebruiken, de kracht en vitaliteit van een paard krijgen. Ashwagandha is een antioxidant*, draagt bij aan een evenwichtige geest* en is rustgevend*.

*Deze gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn op dit moment in behandeling bij de EFSA.

 

glass of waterSupplementen kunnen u door de dag heen helpen alert en energiek te blijven, maar ze zijn geen vervanging voor de basisbehoeften van het lichaam. Deze basisbehoeften zijn voldoende slaap, gezonde voeding, voldoende hydratatie (6-8 glazen water per dag) en regelmatig bewegen.

 

Als u een gezonde levensstijl hebt, maar toch vermoeid bent, kunnen deze zes vitaminen en supplementen de vermoeidheid mogelijk duurzaam verminderen. Ze bieden geen kortstondige uitbarsting van energie maar kunnen eraan bijdragen langdurig te kunnen genieten van uw natuurlijke vitaliteit. Bovendien bieden ze elk, naast het verhogen van uw energie, ook nog andere unieke voordelen. Mocht uw vermoeidheid aanhouden, aarzel dan niet een deskundige te raadplegen.

 

Disclaimer:
Overleg bij ziekte, medicijngebruik, zwangerschap en borstvoeding eerst met een deskundige voordat u supplementen gebruikt. Een gezonde levensstijl is belangrijk, evenals gevarieerde, evenwichtige voeding, waarvoor supplementen geen vervanging zijn.