Heeft u zich wel eens een ‘Assepoester’ gevoeld toen u op een warme dag of na een lange (vlieg)reis probeerde uw voeten in een paar schoenen te wrikken waarvan u toch zeker wist dat ze van u waren? Dat heeft te maken met de vochtbalans in het lichaam. We bestaan tenslotte voor 55 - 65 procent uit water. Vrouwen lijken gevoeliger voor een verstoorde waterhuishouding dan mannen. Dat heeft te maken met de fysieke verschillen tussen mannen- en vrouwen lichamen. We kunnen zowel te veel als te weinig vocht in ons lichaam hebben. Het streven is uiteraard dat we in ons lijf een goede vochtbalans of waterhuishouding hebben.

 

De waterhuishouding in ons lichaam is afhankelijk van een aantal factoren:

  • De omgevingstemperatuur;
  • Wat we eten en drinken;
  • Onze inname van vocht-afdrijvende stoffen (cafeïne, alcohol, sommige theeën);
  • Onze mate van beweging;
  • In hoeverre we van nature ‘vocht vasthouden’
  • Het functioneren van onze hormoonhuishouding;
  • De mate van transpiratie (zweten);
  • De mineralenhuishouding (natrium, kalium, magnesium).

 

De rol van elektrolyten bij onze vochthuishouding

Elektrolyten zijn minerale stoffen met een elektrische lading. Elektrolyten bevinden zich in ons bloed, urine, in weefsels en in andere lichaamsvloeistoffen. Elektrolyten zijn belangrijk omdat ze helpen bij

  • Het in balans brengen van de hoeveelheid water in het lichaam;
  • Het in balans brengen van het zuur / base (pH) niveau;
  • Het transport van voedingsstoffen naar de cellen;
  • Het verwijderen van afval (metabolieten) uit de cellen;
  • Ze dragen eraan bij dat onze zenuwen, spieren, het hart en de hersenen goed blijven functioneren.


Natrium, calcium, kalium, chloor, fosfaat en magnesium zijn allemaal elektrolyten. We krijgen ze binnen via het voedsel dat we eten en de vloeistoffen die we drinken. Het is voor de vochtbalans van belang dat we voldoende mineralen binnen krijgen en we kunnen onze voeding zo nodig aanvullen met mineraalrijke supplementen.

 

De beste drank is water en kruidenthee

Herbal TeaAls de vochtbalans in het lichaam verandert, kan het gebeuren dat het aandeel van elektrolyten in het lichaam te laag of te hoog wordt. De hoeveelheid vocht die we elke dag binnenkrijgen, moet gelijk zijn aan de hoeveelheid die we op natuurlijke wijze verliezen. Anderhalf tot twee liter water is onder normale omstandigheden voldoende. Als het warm is of bij veel beweging kan dat natuurlijk meer zijn. Te veel water echter kan de nieren belasten. Het beste vocht om te drinken is (suikerloos fruit- of kruiden)water en kruidenthee.

Het is belangrijk dat we dagelijks ongeveer evenveel vocht binnen krijgen als het vocht dat we op natuurlijke wijze verliezen.

 

Supplementen om de vochtbalans te ondersteunen:

Vochtbalans Plus
Berendruif (Arctostaphylos uva-ursi)
Brandnetelblad extract (Urtica dioica)
Berkenblad extract (Betula alba)

Mineraalrijke supplementen:

Heermoes extract (Equisetum arvense)
Rode Alg Plus (Lithothamnium calcareum)
Spirulina (Arthrospira Platensis)

Gebruik natuurlijk, mineraalrijk zout

Celtic saltEr zijn nog steeds mensen die geraffineerd Jozo zout gebruiken. Dit is een lege vorm geraffineerd zout dat voornamelijk uit Natrium bestaat. Zout heeft een grote invloed op onze waterhuishouding en te veel zout onttrekt vocht uit onze weefsels. Het is beter om natuurlijk gewonnen, niet geraffineerd zout te gebruiken. Het beste zout is Keltisch zout. Dat is het grijze zout dat onder meer in natuurvoedingszaken is te verkrijgen. Dit zout bevat alle sporen en mineralen die wij van nature in ons lichaam hebben. Een andere goede keuze is Himalaya zout.

 

Beweging is essentieel om het lichaamsvocht te doen stromen

FietsenMisschien ten overvloede; voldoende bewegen is ontzettend belangrijk voor een goede verdeling van het vocht in onze weefsels. Beweging zorgt ook voor beweging van ons lichaamsvocht. Dat moet blijven stromen voor het transport van allerlei voedingsstoffen door ons hele lijf en voor een goede opname van zuurstof uit onze longen. U hoeft echt niet elke dag krachttraining te doen in de sportschool, maar het lichaam vaart er echt op alle fronten wel bij als we regelmatig de fiets pakken of te voet naar de supermarkt gaan.