In ons spijsverteringsstelsel werken allerlei organen nauw met elkaar samen. Ze breken het voedsel en de dranken af tot kleine, goed opneembare voedingsstoffen zoals eiwitten, koolhydraten, vetten en vitamines. Deze voedingsstoffen komen vervolgens via de dunne darm in de bloedbaan terecht, waar ze energie leveren voor groei en herstel.

  • We kunnen de aanmaak van enzymen stimuleren
  • Enzymen zijn 'de arbeiders van ons lichaam'
  • Zonder lactase is het moeilijk lactose (uit melk) te verteren
  • 5 enzym supplementen die de spijsvertering ondersteunen
  • 8 voedingsmiddelen die de spijsverteringsenzymen bevorderen


Een belangrijke rol bij dit verteringsproces is weggelegd voor de zogenaamde ‘spijsverteringsenzymen’. Deze breken de moleculen zoals vetten, eiwitten en koolhydraten af tot nog kleinere moleculen zodat ze gemakkelijker kunnen worden opgenomen.

De belangrijkste spijsverteringsenzymen zijn:

  • Protease: breekt eiwitten af;
  • Lipase: breekt vetmoleculen af;
  • Amylase: breekt koolhydraten af.

 

We kunnen de aanmaak van enzymen stimuleren

Het merendeel van de spijsverteringsenzymen in ons lichaam wordt aangemaakt door de alvleesklier, die de dunne darm (als het voedsel daar aankomt) laat volstromen met enzymen. Het is belangrijk dat ons lichaam voldoende spijsverteringsenzymen aanmaakt opdat het eten zo efficiënt mogelijk wordt verteerd. We kunnen de aanmaak van enzymen stimuleren met voeding en voedingssupplementen. Voor een goed verlopende spijsvertering is het goed voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan natuurlijke spijsverteringsenzymen. Zodra voedingsstoffen zijn afgebroken tot kleine moleculen, worden ze via de wand van de dunne darm in het bloed opgenomen en vervolgens door het hele lichaam afgegeven.

Enzymen zijn 'de arbeiders van ons lichaam'

De Amerikaanse enzym-expert dr. Edward Howell wees aan het begin van de vorige eeuw als een van de eersten op het vitale belang van enzymen voor onze gezondheid. Hij zag enzymen als ‘de arbeiders van ons lichaam’. “Zoals u bouwvakkers nodig heeft om een huis te bouwen, zo heeft uw lichaam enzymen nodig om te functioneren. Al heeft u alle benodigde bouwmaterialen klaarliggen; zonder bouwvakkers komt uw huis er niet.” Op dezelfde manier heeft ons lichaam enzymen nodig om vitaal te blijven. “Vitamines, eiwitten, mineralen zijn voor hun werking volledig afhankelijk van de aanwezigheid van voldoende enzymen”, verklaarde Edward Howell.

Zonder lactase is het moeilijk lactose (uit melk) te verteren

Soms maakt het lichaam niet genoeg spijsverteringsenzymen aan waardoor het verteringsproces vertraagt. Als u bijvoorbeeld niet genoeg van het enzym lactase aanmaakt, is het moeilijk om lactose te verteren - dit zijn de suikers die zich bevinden in melk en producten op basis van melk. Onverteerde lactose komt dan in de dikke darm, met als gevolg meer vocht en meer gas, dat wordt geproduceerd door bacteriën.

Spijsverteringsenzymen kunnen uit dierlijke bronnen en uit plantaardige bronnen worden gewonnen. Algemene plantaardige bronnen zijn fruit, schimmels en gisten. Bijvoorbeeld bromelaïne uit ananas, papaïne uit papaja's en lactase uit gezuiverde gisten of schimmels.

 

Papaya


5 enzym supplementen die de spijsvertering ondersteunen:

1. Enzymen complex.
Dit is een plantaardig enzym complex met 5 spijsverteringsenzymen uit plantaardige bronnen: protease, lipase, amylase, cellulase en lactase. Dit enzymcomplex is ook geschikt voor vegetariërs en veganisten.

 

2. Super Enzymen.
Deze formule bevat maar liefst 8 actieve stoffen en enzymen, zoals bromelaïne (uit ananas), papaïne (uit papaja), cellulase, betaïne en pancreatine. Dit product is niet geschikt voor vegetariërs en veganisten.

 

3. Plant Enzymen.
Plant Enzymen bevat 7 enzymen, waaronder bromelaïne, protease, amylase, cellulase, lipase, lactase en papaïne en is volledig van plantaardige oorsprong. Geschikt voor vegetariërs en veganisten.

 

4. Papaja Enzymen.
Dit papaja enzymen supplement bevat een breed scala aan enzymen. De kauwtabletten hebben een verfrissende mintsmaak. Naast papaïne bevatten de tabletten ook bromelaïne, protease, lipase en cellulase. Geschikt voor vegetariërs en veganisten.

 

5. Bromelaïne.
Bromelaïne is een verzamelnaam voor een groep (sulfhydryl-proteolytische) enzymen met een breed bereik die uit de verse ananasplant (Ananas comosus) wordt gewonnen. De steel van deze plant bevat de hoogste concentratie. Bromelaïne uit ananas is een protease. Geschikt voor vegetariërs en veganisten.


Naast voedingssupplementen kan de spijsvertering ook met de juiste voedingsmiddelen op natuurlijke wijze worden ondersteund. Vooral een aantal tropische vruchten blijkt rijk aan plantaardige verteringsenzymen.

 

8 voedingsmiddelen die de spijsverteringsenzymen bevorderen

1. Ananas
Ananas is een heerlijke tropische vrucht, die rijk is aan spijsverteringsenzymen. De ananas bevat met name een groep spijsverteringsenzymen die bromelaïne wordt genoemd. Dit zijn proteasen, die eiwitten afbreken tot aminozuren. Bromelaïne helpt bij de vertering en opname van eiwitten.

2. Papaja
Papaja, ook tropisch fruit, is rijk aan spijsverteringsenzymen. Net als ananas bevat papaja ook proteasen die helpen bij het verteren van eiwitten. Ze bevatten echter ook nog een andere groep proteasen: papaïne. Eet de papaja rijp en ongekookt. Blootstelling aan hitte vernietigt de spijsverteringsenzymen.

3. Mango
Nog zo’n heerlijke tropische vrucht die vol zit met enzymen. Mango's bevatten de spijsverteringsenzymen amylases - een groep enzymen die koolhydraten afbreekt tot suikers zoals glucose en maltose. De amylase-enzymen in mango's worden actiever als de vrucht rijpt. Dit is de reden waarom mango's zoeter worden naarmate ze rijper worden. Amylase-enzymen worden ook aangemaakt door de alvleesklier en de speekselklieren. Ze helpen koolhydraten af te breken zodat ze gemakkelijk door het lichaam worden opgenomen. Daarom wordt vaak geadviseerd voedsel goed te kauwen. Dan komt er meer amylase vrij.

4. Banaan
Ook bananen zijn een bron van natuurlijke spijsverteringsenzymen. Ze bevatten amylases en glucosidases, twee groepen enzymen die complexe koolhydraten zoals zetmeel afbreken tot kleinere en gemakkelijker te absorberen suikers. Net als mango's, breken deze enzymen zetmeel af tot suikers, als de bananen rijpen. Dat is de reden waarom rijpe gele bananen veel zoeter zijn dan onrijpe groene bananen. Naast hun enzymgehalte, zijn bananen een bron van voedingsvezels, die de spijsvertering stimuleren. Een medium banaan (118 gram) levert 3,1 gram vezels.

5. Avocado
In tegenstelling tot ander fruit, zijn avocado's uniek omdat ze rijk zijn aan gezonde vetten en weinig suiker bevatten. Ze bevatten het spijsverteringsenzym lipase. Dit enzym helpt bij de afbraak van vetmoleculen tot kleinere moleculen, zoals vetzuren en glycerol, die gemakkelijker door het lichaam worden opgenomen. Lipase wordt ook door de alvleesklier gemaakt, dus je hoeft het niet uit de voeding te halen.

 

6. Honing
Honing is rijk aan vele heilzame stoffen, waaronder spijsverteringsenzymen. Let daarbij op dat de honing onverhitte, biologische honing is. Honing bevat een verscheidenheid aan spijsverteringsenzymen, waaronder diastase, amylase, invertase en protease. Zorg ervoor dat u rauwe honing koopt, want deze wordt niet blootgesteld aan hoge temperaturen. Verwerkte honing kan worden verhit, waardoor de spijsverteringsenzymen worden vernietigd.


Honey

 

7. Kefir
Kefir is een gefermenteerde melkdrank. Het is gemaakt door kefirkorrels toe te voegen aan melk. Deze ‘korrels’ lijken op kleine stukjes zuurkool en zijn een combinatie van gist, melkzuurbacteriën en azijnzuurbacteriën. Tijdens het fermenteren zetten bacteriën de natuurlijke melksuikers om in organische zuren en koolstofdioxide. Tijdens dit fermentatieproces ontstaan er ook andere voedingsstoffen en enzymen. Kefir bevat veel spijsverteringsenzymen, waaronder lipase, protease en lactase. Deze enzymen breken respectievelijk vet-, eiwit- en lactosemoleculen af.

Zuurkool8. Zuurkool
Zuurkool is gefermenteerde kool met een uitgesproken zure smaak.Tijdens het fermentatieproces ontstaan er spijsverteringsenzymen toe, waardoor het eten van zuurkool een geweldige manier is om je inname van spijsverteringsenzymen te verhogen. Behalve dat zuurkool spijsverteringsenzymen bevat, wordt zuurkool ook beschouwd als probiotisch, vanwege de gezonde darmbacteriën die het spijsverteringsstelsel ondersteunen. Ook bij zuurkool geldt dat het onverhit het meest gezond is. Hoge temperaturen deactiveren de spijsverteringsenzymen.