Er wordt al een tijd spannend onderzoek gedaan naar de rol van vitamine B11 bij het in stand houden van een goede gemoedstoestand. Eén specifieke vorm van foliumzuur; 5-MTHF lijkt hierop een goede invloed te hebben. Deze vorm van foliumzuur, ook wel bekend als 5-methyltetrahydrofolaat (5-MTHF) of L-methylfolaat is nu algemeen verkrijgbaar als supplement om geestelijke veerkracht te behouden in tijden van stress en spanning.

 

  • Het verschil tussen vitamine B11, folaat en foliumzuur
  • Folaat, foliumzuur en Quatrefolic® 5-MTHF
  • 5-MTHF wordt zeer goed opgenomen
  • Hoe heeft folaat te maken met een evenwichtige gemoedstoestand?
  • Foliumzuur moet eerst worden omgezet in 5-MTHF
  • Onderzoek naar 5-MTHF supplementen voor een goede geestelijke balans
  • Hoe 5-MTHF te nemen voor een goede weerstand tegen stress?
  • Folaat in de voeding

 

Het verschil tussen vitamine B11, folaat en foliumzuur

Vitamine B11 bestaat uit twee verschillende vormen:

  1. Folaat. Dit is de natuurlijke vorm van vitamine B11 die we vinden in voeding (met name in groene (blad)groenten).

  2. Foliumzuur. Dit is de synthetische variant die we terugvinden in capsules en tabletten.

 

Folaat, foliumzuur en Quatrefolic® 5-MTHF

Een deel van de wereldbevolking is minder goed in staat om folaat uit de voeding of foliumzuur uit supplementen op een efficiënte manier op te nemen en om te zetten. Foliumzuur en folaat moeten allebei eerst via een aantal stappen worden omgezet in de actieve vorm 5-methyltetrahydrofolaat (5-MTHF), waarbij het enzym methyleen-tetrahydrofolaat-reductase (MTHFR) een sleutelrol speelt.

 

Sommige mensen hebben - door diverse omstandigheden - geen goed werkend MTHFR enzym. Hierdoor wordt het foliumzuur of het folaat in het biochemische omzettingsproces niet goed omgezet in het wél goed opneembare 5-MTHF.

 

Folaat

5-MTHF wordt zeer goed opgenomen

In ons spijsverteringskanaal wordt het grootste deel van natuurlijk folaat en synthetisch foliumzuur omgezet in 5-MTHF voordat het in de bloedsomloop terecht komt. Quatrefolic® 5-MTHF reist ongeschonden door de zure omgeving van de maag en wordt in de dunne darm direct opgenomen zonder dat daarvoor verdere omzetting is vereist. Daardoor is er een hogere opname van folaat mogelijk.

 

Foliumzuur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Quatrefolic® 5-MTHF is het glucosaminezout van (6S) -5-methyltetrahydrofolaat en is qua structuur hetzelfde als de actieve vorm van foliumzuur. 5-MTHF omzeilt volledig de MTHFR stap tijdens het omzettingsproces en levert een vorm van foliumzuur dat in het lichaam onmiddellijk kan worden opgenomen.

 

Diverse onderzoeken laten zien dat een goede bloedspiegel van folaat een gunstige invloed heeft op de gemoedstoestand en de geestelijke weerstand. Foliumzuur beïnvloedt de niveaus van serotonine en andere boodschapperstoffen die verband houden met een evenwichtige, goede gemoedstoestand.


Hoe heeft folaat te maken met een evenwichtige gemoedstoestand?

Folaat is de belangrijkste B-vitamine, die is betrokken bij de vorming van boodschapperstoffen als dopamine, norepinephrine en serotonine. Het verband tussen folaat en de gemoedstoestand is al zo'n vijftig jaar bekend.

 

Foliumzuur moet eerst worden omgezet in 5-MTHF

Wetenschappers hebben onderzoeken uitgevoerd met verschillende soorten foliumzuur om uit te zoeken wat de invloed is op de gemoedstoestand. Veel van het recente onderzoek is uitgevoerd met 5-methyltetrahydrofolaat (ook wel 5 MTHF of L-methylfolaat genoemd). Deze vorm van foliumzuur wordt vaak de ‘bioactieve’ of ‘gemethyleerde’ vorm genoemd. Synthetisch foliumzuur (in supplementen) of folaat (in voedingsmiddelen) moet eerst worden omgezet in deze vorm, voordat het kan worden opgenomen in de bloedbaan en vervolgens kan deelnemen aan een stofwisselingsproces.

 

Onderzoek naar 5-MTHF supplementen voor een goede geestelijke balans

Het goede nieuws is dat de 5-MTHF-vorm van folaat niet eerst hoeft te worden omgezet. Het wordt opgenomen in de dunne darm en gaat vervolgens de bloedbaan in waar het elders kan deelnemen aan een stofwisselingsproces waarbij de boodschapperstoffen dopamine, norepinephrine en serotonine zijn betrokken.

 

Deze vorm van folaat is tegenwoordig gelukkig voor iedereen beschikbaar, omdat het nu algemeen verkrijgbaar als MTHF-supplement.

 

Hoe 5-MTHF te nemen voor een goede weerstand tegen stress?

Begin met 2 capsules (1,6 mg) per dag, verdeeld over de ochtend en de avond en en verhoog dit na 4 weken naar 4 capsules per dag (3,2 mg over drie momenten verdeeld). Het is wellicht ook een goed idee om uw vitamine B12 te laten controleren. Een andere optie is om vitamine B12 te combineren met de 5 MTHF.

 

Folaat in de voeding

LinzenTip: In combinatie met 5-MTHF is het qua voeding ook nog mogelijk de opname van natuurlijk folaat te verhogen door uw voedingspatroon te optimaliseren: eet in deze periode zoveel mogelijk peulvruchten (bonen en linzen), (groene of witte) asperges, eieren, groene bladgroenten, verse bietjes, citrusvruchten, lof, broccoli, noten en zaden, runderlever, tarwekiemen, papaya’s, bananen en avocado’s.

 

 

 Bronnen: