De smoothie is de afgelopen tientallen jaren ontzettend populair geworden. In bijna ieder restaurant staan ze op de kaart en ook thuis zijn deze drankjes eenvoudig te maken. De vloeibare mix van verschillende soorten groenten en/of fruit is een makkelijke, snelle en lekkere manier om belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen.

 

Groenten en fruit

Smoothies in ijsGroenten en fruit zijn rijk aan vitamines, mineralen en vezels. Vitamines zijn betrokken bij veel lichaamsprocessen, zoals bijvoorbeeld de groei en het herstel. Ze zijn essentieel voor het goed functioneren van het lichaam. Mineralen zijn onder meer van belang voor het reguleren van hormonen en enzymen en vezels zijn belangrijk voor een normale stoelgang. Volwassenen wordt geadviseerd om 250 gram groenten en 200 gram fruit per dag te eten. Dit lijkt misschien niet veel, maar in de praktijk kan het lastig zijn om uw lichaam iedere dag van deze hoeveelheden te voorzien. Door niet alleen bij de avondmaaltijd, maar ook bij de lunch en tussendoor groenten te eten, wordt het eenvoudiger om er voldoende van binnen te krijgen. Ook het drinken van smoothies is een optie om meer groenten en fruit en daarmee belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen.

 

Zijn smoothies gezond?

Ingredienten voor een smoothieAls u smoothies afwisselt met groente en fruit en u ze als aanvulling gebruikt om in uw dagelijkse groenten- en fruitbehoeften te voorzien, zijn smoothies een gezonde optie. U kunt met smoothies eindeloos variëren. Zo kunt u bijvoorbeeld combinaties maken van groenten en fruit met zuivel- of sojaproducten. Ook kunt u bijvoorbeeld havermout, chiazaad of lijnzaad toevoegen. Tevens kunt u ervoor kiezen om verse groenten- en fruitsoorten te combineren met bevroren varianten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bevroren aardbeien of bevroren spinazie en boerenkool. Diepvriesfruit- en groenten zijn bovendien vaak goedkoper, langer houdbaar en ook buiten het seizoen verkrijgbaar. Daarbij hoeft het niet meer geschild te worden waardoor u tijd bespaart.

 

Dik van smoothies?

Hoewel het belangrijk is om voldoende groenten- en fruit binnen te krijgen, moet u oppassen dat u, zoals voor bijna alles geldt, er niet teveel van binnenkrijgt. Met name fruit bevat naast vitamines, mineralen en vezels ook calorieën. Het gevaar van een smoothie is dat het al snel meer dan twee of drie stuks fruit bevat. Op zich niet erg, alleen op deze manier krijgt u ook meer fructose (fruitsuiker) en dus calorieën binnen. Als u meer calorieën binnenkrijgt dan u nodig heeft, kunt u ervan aankomen. Ook kan het zo zijn dat u na het drinken van een smoothie minder minder vol bent dan wanneer u twee stukken fruit schilt en opeet. Overigens is het altijd beter om een smoothie zelf te maken in plaats van kant-en-klare smoothies in de supermarkt te kopen, omdat deze smoothies vaak toegevoegde suikers bevatten. U kunt eventueel stevia aan uw zelfgemaakte smoothie toevoegen om een zoetere smaak te creëren zonder dat u extra calorieën binnenkrijgt.

 

Fruitpoeders door uw smoothie

PoederEen andere mogelijkheid is om fruitpoeders aan uw smoothie toe te voegen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld blauwe bosbes poeder, ananaspoeder, passievruchtpoeder en cranberrypoeder. De poeders bestaan uit fruit dat direct na de oogst wordt gevriesdroogd, waardoor de voedingsstoffen zoveel mogelijk blijven behouden. Het bevat bijna dezelfde hoeveelheid vitamines en mineralen in vergelijking als vers fruit en is gemakkelijk in gebruik. U kunt de poeders namelijk rechtstreeks toevoegen aan uw smoothie of vermengen met bijvoorbeeld yoghurt, melk of water. Door de fruitpoeders onderling te vermengen, kunt u veel variatie in smaak creëren. Naast fruitpoeders kunt u ook eens variëren met graspoeders, spirulinapoeder of groentenpoeders zoals boerenkoolpoeder en wortelpoeder.

 

5 makkelijke smoothie recepten

Recept 1: fruitsmoothie met blauwe bosbes poeder

Blue berriesIngrediënten voor 1 glas:

    •    1 kleine banaan
    •    1 handje bevroren aardbeien
    •    1 eetlepel blauwe bosbes poeder
    •    200 ml water

Bereidingswijze:

Pel de banaan, snijd deze in plakjes en doe dit in een blender. Voeg vervolgens de bevroren aardbeien en een eetlepel blauwe bosbes poeder toe. Voeg tot slot het water toe en mix de ingrediënten net zo lang totdat een gladde massa zonder klontjes ontstaat. Schenk de smoothie in een glas en drink de smoothie meteen op.

 

“Weet u dat blauwe bosbessen veel antioxidanten, foliumzuur,
vitamine A en C, carotenoïden, ellaginezuur en vezels bevatten?”

 

Recept 2: groenten- en fruitsmoothie met boerenkool poeder

Ananas

Ingrediënten voor 1 glas:

    •   200 gram verse en rijpe ananas, in stukjes
    •   1 hand verse bladspinazie of 4 blokjes bevroren spinazie
    •   1 eetlepel boerenkool poeder
    •   150 ml yoghurt

Bereidingswijze:
Doe de ananas, spinazie, het boerenkool poeder en de yoghurt in de blender en mix alles door elkaar totdat een gladde massa zonder klontjes ontstaat. Drink de smoothie bij voorkeur meteen op of bewaar afgedekt maximaal 2 uur in de koelkast.

 

“Weet u dat zowel spinazie als boerenkool veel vitamine C en kalium bevat?
Vitamine C ondersteunt het immuunsysteem, is goed bij vermoeidheid en verhoogt de ijzeropname.
Kalium is goed voor de bloeddruk, het speelt een rol bij het behoud van soepele spieren
en het is van belang voor het zenuwstelsel.”


Recept 3: smoothie met havergras poeder

Jus D' OrangeIngrediënten voor 1 glas:

    •    vers sap van 1 sinaasappel
    •    1 bevroren banaan, in stukjes
    •    ½ avocado
    •    1 eetlepel havergras poeder

Bereidingswijze:
Doe het verse sinaasappelsap met de bevroren banaan, de halve avocado en een eetlepel havergras poeder in een blender en mix het geheel totdat een gladde massa ontstaat. Voeg eventueel wat water toe als de smoothie te dik is.

 

Weet u dat havergras meer energie geeft*, de spijsvertering helpt* en
dat het gebruikt kan worden voor een goede nachtrust?*”

* Deze gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn op dit moment in behandeling bij de EFSA.

 

Recept 4: frisse smoothie met rode biet

Rode Biet Ingrediënten voor 1 glas:

    •    1 kiwi
    •    1 halve gekookte biet
    •    100 gram rauwe courgette
    •    200 ml water

Bereidingswijze:
Schil de kiwi en snijd deze in 4 stukken. Snijd ook de de courgette in kleinere stukken. Doe alle ingrediënten met het water in de blender en mix tot een gladde smoothie. Heeft u geen rode biet in huis? Rode bieten zijn ook verkrijgbaar in poeder van rode bieten sap.

 

Weet u dat rode bieten antioxidanten, vitamine A, B en C, foliumzuur
en mineralen als ijzer, magnesium en fosfor bevatten?
Rode bieten zijn ook verkrijgbaar in poedervorm.”

 

Recept 5: smoothie met avocado

AvocadoIngrediënten voor 1 glas:
    •    ½ avocado
    •    1 kleine, bevroren banaan
    •    1 eetlepel frambozenpoeder
    •    2 eetlepels gebroken lijnzaad
    •    200 ml (soja)melk

Bereidingswijze:
Snijd de halve avocado en de banaan in stukken en doe dit samen met het frambozenpoeder, lijnzaad en (soja)melk in de blender. Mix totdat alle ingrediënten vermengd zijn en de smoothie geen klontjes meer bevat. Decoreer de smoothie eventueel door een framboos op de ingeschonken smoothie te leggen en het te bestrooien met wat gebroken lijnzaad.

 

“Weet u dat avocado veel goede, onverzadigde vetten bevat?
Eet er echter niet teveel van indien u wilt afvallen; avocado bevat namelijk ook veel calorieën.”


Nu u de smaak van de verse smoothies te pakken hebt, kunt u een ‘smoothiepakket voor gevorderden’ bestellen met vier verschillende, vitaminerijke, fruitpoeders die tezamen wel 4,5 kilo fruit vertegenwoordigen. Ons complete overzicht van fruitpoeders vind u hier en ons complete overzicht van groene poeders vind u hier.