De laatste jaren is groene thee razend populair geworden. De thee zou positieve effecten hebben op de gezondheid en het zou een middel zijn om vet te verbranden. De thee kan niet alleen warm en koud worden gedronken, hij kan ook in poedervorm ingenomen worden en groene thee extract is tevens verkrijgbaar als supplement. Maar wat is groene thee eigenlijk en wat is het verschil met andere theesoorten? Is groene thee echt zo gezond? En werkt het echt als vetverbrander? In deze blog worden al deze vragen beantwoord.

 

Wat is thee?Theezakjes

Thee is een warme drank die wordt gemaakt van de gedroogde bladeren van de plant Camellia Sinensis. Na water is thee de meest populaire drank ter wereld. Er zijn verschillende soorten thee, geproduceerd met behulp van verschillende verwerkingsmethoden. De meest bekende theesoorten zijn:

 

  • Zwarte thee
  • Groene thee
  • Witte thee en
  • Kruidenthee

 

Wat is het verschil tussen de verschillende soorten thee?

Losse theeHet verschil tussen de theesoorten zit hem in de mate waarin de theebladeren zijn geoxideerd. Oxideren wil zeggen dat bepaalde stoffen in de theebladeren reageren met zuurstof, waardoor een chemische reactie in de cellen van de theebladeren ontstaat. Dit leidt ertoe dat de bladeren bruin kleuren. Zwarte thee wordt gemaakt van bladeren die volledig zijn geoxideerd, waardoor een donkere thee ontstaat. Groene thee wordt gemaakt van theebladeren die juist minimaal zijn geoxideerd, waardoor de bladeren groen blijven. Witte thee komt van de jongste, vrijwel onbewerkte, witte knoppen van de Camellia Sinensis en kruidenthee bestaat uit gedroogd fruit en/of gedroogde kruiden. Kruidenthee bevat meestal geen theebladeren.

 

Geschiedenis van groene thee

Theebladeren werden 5000 jaar geleden in China al gebruikt om op te kauwen. Later werden de groene theebladeren met gekookt water als thee gedronken. In de 16e en 17e eeuw maakte Europa kennis met groene thee. Vanaf 1980 doen wetenschappers onderzoek naar het belang van groene thee voor de gezondheid. De positieve invloed van groene thee wordt sindsdien steeds meer erkend, waardoor de theesoort ook in Nederland steeds populairder is geworden.

 

Is groene thee gezond?

Doordat oxidatie bij groene thee wordt tegengegaan, blijven de polyfenolen in de bladeren intact. Dit zijn antioxidanten die de belangrijkste stoffen in groene thee vormen. De belangrijkste polyfenolen in groene thee zijn tannines, catechines en epigallocatechinegallaat, oftewel EGCG. In hooggedoseerde groene thee supplementen wordt dan ook getracht deze gunstige stoffen in zo hoog mogelijke concentraties voor te laten komen. Of groene thee nu echt gezond is, wordt nog steeds onderzocht. Wat we in ieder geval weten is dat antioxidanten onze lichaamscellen beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Uit onderzoek is tevens gebleken dat groene thee gunstig is voor:

 

 

  • AfvallenDe vetverbranding: dit is waarschijnlijk de belangrijkste reden waarom groene thee in Nederland de laatste jaren populair is geworden. Groene thee staat erom bekend dat het de vetverbranding in het lichaam helpt, waardoor groene thee kan helpen op gewicht te blijven*. Om deze reden wordt groene thee extract bijvoorbeeld ook toegevoegd aan afslanksupplementen. Bovendien bevat een kopje groene thee van 125 milliliter gemiddeld 30 milligram cafeïne, wat meer energie geeft, de alertheid bevordert en daarnaast goed is voor het concentratievermogen*.
  • De bloedsuikerspiegel: uit onderzoek is gebleken dat groene thee de bloedsuikerspiegel ondersteunt*.
  • Het hart: de thee is goed voor het hart en de bloedvaten en kan bijdragen aan een verantwoord cholesterolgehalte*.
  • De ogen: de catechines in groene thee zijn goed voor het gezichtsvermogen en  ondersteunen de conditie van de ogen*.
  • De spijsvertering: groene thee ondersteunt de spijsvertering doordat het een goede darmflora bevordert en goed is voor de darmfunctie*.

* Deze gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn op dit moment in behandeling bij de EFSA.

 

Hoeveel groene thee per dag?

Groene Thee

Hoeveel groene thee u per dag moet drinken om bovengenoemde gezondheidsvoordelen te verkrijgen is niet bekend. De meeste onderzoeken zijn gebaseerd op drie tot vijf koppen per dag. Geadviseerd wordt om het water, nadat het gekookt is, af te laten koelen tot tachtig graden en dan pas de groene thee toe te voegen. Als het water warmer is, verbrandt de groene thee namelijk, waardoor een bittere smaak ontstaat. U kunt de groene thee het beste twee tot vier minuten laten trekken voordat u het opdrinkt. Hoeveel groene thee supplementen u per dag kunt nemen, is afhankelijk van de dosering en staat vermeld bij het doseringsadvies van het product.