Guarana wordt gezien als een natuurlijk energiesupplement uit de Amazone. Dit komt doordat de guarana plant (Paullinia cupana) veel cafeïne bevat. De inheemse bevolking gebruikte guarana al eeuwenlang als stimulerend middel. Guarana staat ook in de belangstelling bij sporters wegens positieve effecten op de sportprestatie.

 

  • Wat is guarana?
  • Wat is maakt guarana bijzonder?
  • Guarana en sportprestatie
  • Hoe kunt u guarana supplementen gebruiken?
  • Kan iedereen guarana supplementen gebruiken?

 

Wat is guarana?

De guarana plant is een houtachtige klimplant die tot 12 meter hoog kan worden. Deze klimplant komt voor in het Amazonegebied. De plan heeft grote bladeren en kleine rode of bruine bessen ter grootte van koffiebonen,  Onder de schil zit witte pulp. Als de zaden rijp zijn, barsten ze open. Er komt dan een ‘oogje’ tevoorschijn. Hier dankt de guarana zijn naam aan. Guarana komt uit het Portugees en geeft het oogachtige uiterlijk van de rijpe vrucht aan. De Indianen gaven aan de rijpe vrucht de naam ‘oog van het woud’. De botanische naam van guarana, Paullinia cupana, is minder spannend. De naam is afgeleid van C.F. Paullini. Dit was een Duitse medisch plantkundige in de achttiende eeuw. Hij was de eerste ontdekker van deze plantensoort.

 

“Vanwege het uiterlijk noemen de Indianen guaran 'oog van het woud'”

 

Wat maakt guarana bijzonder?

Gedroogde guaranaDe guarna zaden en bessen bevatten ontzettend veel cafeïne, wel 4 keer zoveel als de koffieboon. Guarana bevat verder de werkzame stoffen flavonoïden, alkaloïden, saponinen, terpenen en tannines en vezels. Van oudsher wordt guarana als geneeskrachtig middel gebruikt. Door het hoge gehalte aan cafeïne wordt guarana vooral toegepast in stimulerende dranken. Oorspronkelijk werden de zaden van de vrucht gebrand, vermalen en vermengd met water gedronken. De smaak van deze drank is vrij bitter. Tegenwoordig wordt guarana extract toegevoegd aan (zoete) energiedranken, vaak in combinatie met ginseng en cafeïne. Guarana wordt ook verkocht in supplementen, zoals guarana poeder en guarana capsules. Als u niet van de specifieke smaak van guarana houdt, dan kunt u het beste kiezen voor guarana capsules.

Koffie wordt niet door iedereen verdragen. Een alternatief voor koffie is guarana. Het voordeel van guarana is, dat door de grote hoeveelheid voedingsstoffen de cafeïne langzamer wordt opgenomen. Dit zorgt voor een langdurige afgifte van energie en geeft een minder opgejaagd gevoel. Door met name de alkaloïden heeft men ook vaak minder hongergevoelens.

 

“In tegenstelling tot koffie geeft guarana langdurig energie af. Dit komt doordat guarana zaden veel voedingsstoffen bevatten”

 

Guarana en sport

guarana en sport Zoals eerder beschreven, bevatten guarana zaden veel cafeïne. Sinds 2004 staan in de sportwereld supplementen met cafeïne enorm in de belangstelling. De WADA (World Anti Doping Agency) heeft toen cafeïne van de dopinglijst gehaald. Sindsdien worden er veel onderzoeken gedaan naar het effect van cafeïne op de sportprestatie. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat cafeïne een positief effect heeft op de duurprestatie. Cafeïne zorgt namelijk voor stimulering van het centraal zenuwstelsel en beïnvloedt de stofwisseling in de spieren. Het verhoogt de alertheid en reactietijd. Sporters die 3-6 mg per kg lichaamsgewicht cafeïne innemen, zijn 1,5% sneller bij een inspanning van meer dan 2 minuten. Bij een inspanning van meer dan 30 minuten is er een verbetering van circa 3%. Dit effect is te zien bij zowel recreanten als bij topsporters.

 

Hoe kunt u guarana supplementen gebruiken?

Supplementen met cafeïne, zoals guarana, werken niet meteen. Het beste is om aan het begin (ca. 1 uur van te voren) of ongeveer 45 min. voor het einde van de inspanning 1-2 guarana capsules gebruiken voor een optimaal effect. Bij langdurig gebruik, kan er gewenning optreden. Gebruik het daarom korte periodes.

 

Kan iedereen guarana supplementen gebruiken?

capsulesVoor supplementen met cafeïne geldt niet: ‘hoe meer, hoe beter!’ De gunstige effecten zijn per persoon verschillend. Het maakt onder meer uit hoe gevoelig iemand is. Een veilige dosis is maximaal 400 mg per dag. De guarana capsules van vitaminesperpost bevatten 110 mg cafeïne per capsule. Mensen met een te hoge bloeddruk, hartproblemen of diegenen die bloedverdunners gebruiken, moeten voor gebruik eerst een deskundige raadplegen. Uiteraard is dit supplement niet geschikt voor kinderen en is het niet aanbevolen om dit te gebruiken bij zwangerschap en borstvoeding.

 

smoothieRecept:

Guarana smoothie: Watermeloen met guarana

Ingrediënten:

  • 200 g watermeloen
  • 10 blauwe bessen
  • 1 cm geraspte verse gember
  • 1-2 open gemaakte guarana capsules van vitaminesperpost.nl (of 1 koffielepel guarana poeder)
  • 250 ml appelsap
  • 3 cm geraspte verse gember
  • evt. ijsblokjes
  • evt. 1 takje verse munt
  • evt. 1 koffielepel hennepzaadjes

 

Bereiden:

  • Verwijder de schil en pitjes van de watermeloen
  • Snijd het vruchtvlees grof
  • Rasp de gember
  • Mix de stukken watermeloen samen met de blauwe bessen, appelsap, de geraspte gember en het guarana poeder tot een glad drankje
  • Giet in een groot glas en voeg eventueel ijsblokjes toe
  • Werk het af met een takje munt en bestrooi met de hennepzaadjes

 

(Bron: bioplanet)

 

Wilt u meer weten over guarana of ander superfruit? Neem dan contact op met onze deskundige medewerkers. Zij zijn tijdens kantooruren bereikbaar op tel. 075-612 12 47 (lokaal tarief).