U kent het verschijnsel vast wel: de ene persoon kan alles eten zonder ook maar een grammetje aan te komen, terwijl bij de ander de kilo’s er al aanvliegen als ze alleen maar naar een ijsje kijken. Dit verschil heeft te maken met de stofwisseling, ook wel metabolisme genoemd. Deze werkt bij iedereen anders. Wat is de stofwisseling precies en hoe kunt u deze eventueel versnellen? Bijgaand enkele tips.

 

  • Wat is de stofwisseling?
  • Van brandstof naar energie
  • Waar wordt de stofwisseling door beïnvloed?
  • Snelle of langzame stofwisseling?
  • Voedingssupplementen voor een snellere stofwisseling



Wat is de stofwisseling?

Een ander woord voor stofwisseling is metabolisme. Dit woord stamt uit het Grieks van ‘metabolismos’, wat ‘verandering’ of ‘omzetting’ betekent. Het komt er in feite op neer dat er in de lichaamscellen stappen plaatsvinden waarbij de ene stof in een andere moet worden omgezet. Stofwisseling wordt vaak onterecht verward met de spijsvertering. Ze werken wel samen maar zijn niet hetzelfde. De spijsvertering vindt na de maaltijd in het spijsverteringskanaal plaats. De stofwisseling is 24/7 in elke cel van het lichaam actief. Zelfs in rust verbruiken we namelijk energie.

 

Ons lichaam heeft energie nodig om optimaal te kunnen functioneren

 

Van brandstof naar energie

Gezond etenDe stofwisseling behelst de aanvoer van bouwstoffen en de afvoer van afvalstoffen. Uiteindelijk is het doel: energie produceren. Ons lichaam heeft immers energie nodig om optimaal te kunnen functioneren. Daarom eten we dagelijks brood, vlees, groente en fruit. Hier kan het lichaam echter niet direct iets mee. Deze voedingsstoffen (brandstoffen) moeten worden omgezet. Ze worden in het maagdarmkanaal verkleind en komen vervolgens via het bloed in de lichaamscellen. Eenmaal in de cel zelf aanbeland, worden de stoffen nog verder afgebroken en verwerkt. Op deze manier maakt het lichaam tenminste drie types brandstof uit voedsel. Zo worden eiwitten in aminozuren omgezet en suikers in stukjes gehakt zodat ze glucose worden. Vetten worden in enkele stappen in vetzuren omgezet.

 

Mannen hebben gemiddeld meer spiermassa en een lager vetpercentage


Waar wordt de stofwisseling door beïnvloed?

Ouder wordenDiverse factoren zijn van invloed op de stofwisseling. Zo verbruiken mannen meestal meer energie dan vrouwen. Dit komt omdat mannen gemiddeld meer spiermassa hebben en een lager vetpercentage. Daarnaast is leeftijd een belangrijke factor. Jonge cellen vernieuwen zich alsmaar en daar is natuurlijk veel energie voor nodig. Lengte is eveneens van belang: lange mensen moeten groter oppervlak verwarmen en ook hierbij is energie onontbeerlijk. Andere factoren zijn de hormoonhuishouding en erfelijkheid.

 

Het gaat niet om snel of langzaam maar om een optimale stofwisseling


Snelle of langzame stofwisseling?

BewegenStofwisseling is dus een voortdurend proces. De stofwisseling versnelt als we actief zijn, bijvoorbeeld tijdens het sporten of als we de ramen lappen en de huiskamer stofzuigen. In onze slaap of andere rusttoestand schakelt de stofwisseling vanzelf over naar een lager standje. Het proces zelf gaat echter continue door. Vaak denken mensen met overgewicht dat ze een langzame stofwisseling hebben. Dit is echter niet per definitie het geval. Een langzame stofwisseling kan inderdaad aangeboren zijn. Echter, zodra deze mensen actief worden, versnelt ook bij hen de stofwisseling vanzelf. Mensen die willen afvallen, dromen vaak van een snelle stofwisseling. Het gaat echter niet om snel of langzaam maar om een optimale stofwisseling. Wij geven enkele tips om uw stofwisseling een extra duwtje in de rug te geven.

 

Een crash-dieet is geen goed idee


*Eet voldoende en vaker.
Het is essentieel om voldoende te eten. Als u te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, gaat het lichaam op rantsoen. Hierdoor vertraagt in plaats van versnelt uw metabolisme, omdat het lichaam met minder voedsel toch moet blijven functioneren. Een crash-dieet is dus geen goed idee. Dit zal de stofwisseling eerder vertragen dan aanzwengelen. Wat wel kan werken, is om meer kleine porties verdeeld over een dag te eten. Zo houdt u de verbranding goed op gang.

*Ontwikkel spieren en beweeg intensief.
Spiermassa verbrandt meer energie dan vet, ook in ruststand. Een goede manier om spieren te ontwikkelen, is met krachttraining. Ook intensief bewegen, bijvoorbeeld via cardiotraining, jaagt de stofwisseling aan. Dit levert geen grotere spieren op maar wel een betere conditie en een sneller metabolisme.

 

Groene thee is een echte aanrader


*Drink water en groene thee.
Om alle bouwstoffen aan te voeren en de afvalstoffen af te voeren, heeft het lichaam water nodig. Wie niet genoeg drinkt, vertraagt zijn of haar metabolisme. Water is sowieso van groot belang voor het optimaal functioneren van de organen. Drink dus veel water. Men zegt trouwens dat ijskoud water drinken de stofwisseling nog meer stimuleert. Drinkt u graag koffie? Drink deze dan zwart. Groene thee is ook een echte aanrader. Deze staat bekend als stofwisselingsstimulator en vormt dus een goede ondersteuning. Voor degenen die niet van groene thee houden, is deze overigens ook als voedingssupplement verkrijgbaar.

*Eet voldoende eiwitten.
Het is belangrijk om voldoende gevarieerde voedingsstoffen binnen te krijgen. Ook eiwitten maken deel uit van dit eetpatroon. Het lichaam kan eiwitten namelijk moeilijker afbreken dan vet of koolhydraten. Sterker, het heeft tweemaal zoveel energie nodig om eiwitten te verteren.

 

De stof capsaïcine in cayennepeper ondersteunt de vetverbranding


*Gebruik veel kruiden in de keuken.
Cayenne PeperSommige kruiden jagen het metabolisme aan. U kunt hierbij denken aan cayennepeper. De stof capsaïcine in cayennepeper ondersteunt de vetverbranding en kan helpen bij overgewicht. Chilipepers verhogen de stofwisseling met eenvijfde gedurende een half uur na de maaltijd. Mocht u er niet toe komen om zelf veel met peper te koken, of houdt u niet van de pittige smaak? Dan kan een voedingssupplement met cayennepeper wellicht uitkomst bieden.

*Zet de verwarming een tandje lager.
Ons lichaam verbrandt veel energie voor de warmteproductie. Als het koud is, wordt het lijf aangezet om harder te werken om warmte te produceren. Hierdoor versnelt de stofwisseling. Zet de verwarming in de winter dus gerust een tandje lager.

 

Forskolin ondersteunt de vetstofwisseling

 

Voedingssupplementen voor een snellere stofwisseling

Natuurlijk is een combinatie van bovenstaande tips waarschijnlijk het meest effectief om uw stofwisseling te versnellen. Goed eten, bewegen en slapen zijn essentieel. Daarnaast kunt u eventueel voedingssupplementen gebruiken ter stimuleren van uw metabolisme. We haalden hierboven al groene thee en cayennepeper aan. Daarnaast kunt u bij ons terecht voor Forskolin Forte. Dit supplement is gemaakt met de stof forskolin die afkomstig is van de Coleus forskohlii. Forskolin ondersteunt de vetstofwisseling en kan helpen bij het afvallen. In Vetverbrander Plus zit buiten forskolin onder meer Garcinia cambogia, dat eveneens de vetverbranding stimuleert.

Natuurlijk zijn er nog meer producten die de vetstofwisseling versnellen. Wilt u hier meer over weten? Neem dan tijdens kantooruren contact op met onze deskundige medewerkers: tel. 075-612 12 47 (lokaal tarief).