Gezond kunnen ademen is essentieel. De ademhaling zorgt voor onze levensenergie en speelt een belangrijke rol in ons bestaan. De lucht die we inademen, bevat echter ook stof, uitlaatgassen, pollen, stuifmeel en ziektekiemen. Gezonde luchtwegen reinigen zichzelf, maar soms kunnen ze wel een steuntje in de rug gebruiken om optimaal te blijven functioneren. 

  • Hoe werken de longen?
  • 7 natuurlijke supplementen die uw luchtwegen ondersteunen
  • 5 tips om uw longen gezond te houden

 

Hoe werken de longen?

LongenDe longen zitten bovenin de borstkas. Bij inademing gaat de lucht door de neus of mond en via de luchtpijp naar de longen. De longen zijn opgebouwd uit takken van steeds kleinere luchtwegen die eindigen met kleine bosjes van weefsels. Deze weefsels, die op druiventrossen lijken, laten zuurstof door van de longen naar het bloed. Het bloed brengt het zuurstof naar alle cellen van ons lichaam. Wij hebben zuurstof nodig om te kunnen functioneren. Het is dus belangrijk om uw longen gezond te houden.

 

7 natuurlijke supplementen die uw luchtwegen ondersteunen

Gezonde longen zijn belangrijk om gezond en fit te blijven. Onderstaande supplementen hebben een ondersteunende werking op de longen*.

 

1. Andrographis paniculata (Kalmegh): een bitter plantje met veelzijdige functie.
De Indiase gentiaan (Andrographis paniculata) is een bittere plant met een veelzijdige functie. De plant bevat stoffen die ons lichaam kunnen ondersteunen. Dit kruid heeft een verzachtende invloed op de luchtwegen én is goed voor het hart en de bloedvaten*. De Andropraphis paniculata van Vitaminesperpost bevat per capsule 10% van de actieve stof andrographolide.


2. Boswellia serrata, voor een verzachtende werking op de luchtwegen
De Boswellia serrata is een boom uit de familie Burseraceae. Hij groeit in Afrika en India. In de Ayurvedische geneeskunde wordt de gedroogde (gom)hars al duizenden jaren gebruikt als krachtig, natuurlijk middel voor onder meer de gewrichten, luchtwegen en het maag-darmkanaal. Onze capsules bevatten Boswellin®, wat een hoog gehalte (70%) aan boswellia zuren garandeert. Deze zuren ondersteunen gezonde luchtwegen*.


3. Driekleurig viooltje: de eetbare superbloem.

Het driekleurig viooltje (Latijnse naam Viola tricolor) komt algemeen voor in Europa. Het staat van oudsher bekend om zijn positieve invloed op het menselijk lichaam. Zo heeft deze eetbare superbloem een verzachtende invloed op de luchtwegen* en beschermt ze door de slijmstoffen, flavonoïden en polyfenolen die het bevat.

4. Salie, een kruid met goede eigenschappen.

Salie TheeSalie (Salvia officinalis) staat bekend als een geurige smaakgever aan gerechten. U kunt van salie bijvoorbeeld een heerlijke thee trekken, eventueel met een beetje honing.Salie staat goed bekend als een kruid dat ondersteuning biedt aan de luchtwegen* en een verzachtend werkt op de mond en de keel*.

 



5. Guduchi, voor stimulatie van uw afweersysteem.
Guduchi (Tinospora cordifolia) is een plant die van oorsprong afkomstig is uit India, Myanmar en Sri Lanka. Dit kruid wordt in de Ayurveda een ‘goddelijk kruid’ genoemd. Met name het blad, de wortel en de stengel worden gebruikt om het afweersysteem te stimuleren. Guduchi is tevens goed voor de luchtwegen*.

6. Tijm, een veelzijdig kruid.

Tijm (Thymus vulgaris L.) is meer dan een smaakmaker in de keuken. De oude Grieken en Romeinen gebruikten echte tijm om vrijer te ademen. Vandaag de dag wordt tijm vanwege de verzachtende invloed op de luchtwegen nog steeds aan drop en siropen toegevoegd.Tijm dankt zijn aromatische geur aan de etherische oliën die het kruid bevat. Onze tijm capsules bevatten maar liefst 500 mg puur tijm extract met minimaal 0,2% thymol. Dit is de actieve stof die verantwoordelijk is voor het positieve effect op onze gezondheid, zoals het verzachten van de luchtwegen*, vrijer te kunnen ademen* en het stimuleren van de spijsvertering*.

7. Luchtwegen Plus, een krachtige formule voor gezonde luchtwegen.

Luchtwegen Plus is een krachtige formule voor gezonde luchtwegen. De formule bevat meerdere plantenextracten die de luchtwegen ondersteunen*. Dit complex is perfect voor tijden waarin extra ondersteuning voor de weerstand nodig is. De zorgvuldig samengestelde formule bevat plantaardige capsules met 4 plantenextracten: scutellaria, koningskaars, super boswellia en pelargonium sidoides. Daarnaast is er BioPerine aan toegevoegd. 

 

  • Boswellia serrata

Goed voor de luchtwegen*

  • Pelargonium sidoides

Om vrijer te kunnen ademen*
Verzachtende invloed op de luchtwegen*

  • Koningskaars (Verbascum thapsus / thapsiforme)

Stimuleert het immuunsysteem*
Goed voor de luchtwegen*

  • Scutellaria baicalensis

Antioxidant*

  • BioPerine®

Draagt bij aan een goede opname van de stoffen

 

*Deze gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn in behandeling bij de EFSA.

 

5 tips om uw longen gezond te houden

Naast supplementen kunt u ook op andere simpele manieren uw longen gezond houden.

Tip 1: beweeg iedere dag
Elke dag bewegenBeweeg iedere dag minstens 30 minuten. Bewegen verbetert de conditie en maakt de longen sterk. U hoeft echt niet iedere dag in de sportschool te staan. Hardlopen, tuinieren, voorjaarsschoonmaak, wandelen, fietsen en de trap nemen tellen ook mee.

Tip 2: roken? Liever niet
Een inkoppertje, maar toch. Roken brengt onherstelbare schade toe aan de longen. Ook door meeroken gaan de longen flink achteruit. Het is nooit te laat om te stoppen met roken. Kijk voor meer informatie op www.rokeninfo.nl.

 

Tip 3: zorg voor frisse lucht
Zorg voor voldoende frisse lucht binnenshuis. Zet iedere dag minstens 30 minuten de ramen helemaal open, zodat het huis goed doorlucht. Door de ventilatieroosters open te zetten of een raam op een kier te zetten, lucht uw huis 24 uur per dag door. Dit is gunstig voor de longen.

Tip 4: let op smog
In Nederland verschijnt smog vooral bij warm zomerweer. Smog kan de slijmvliezen en longen irriteren. Dit kan zorgen voor benauwdheid, hoesten en een droge keel. Ga op zo’n moment niet buiten sporten of andere inspannende buitenactiviteiten doen midden op de dag. Probeer zoveel mogelijk van uw activiteiten ‘s ochtends (voor de spits of tot 11 uur) of later in de avond te plannen.

Tip 5: eet gezond
Gezond etenLast but not least: Eet gezond! Uit onderzoek blijkt dat een Mediterraan eetpatroon met veel groente, fruit, volkoren granen, vis en groene thee uw longfunctie aanzienlijk kan verbeteren. Kies regelmatig groente van de familie van de kruisbloemigen, zoals broccoli, bloemkool, witte kool, radijs, rucola, waterkers, spruitjes. Deze groenten bevatten sulforafaan. Het blijkt dat sulforafaan het immuunsysteem helpt om schadelijke bacteriën uit de longen te verwijderen. Stoom of roerbakgroente slechts 5 minuten, dan blijven de stoffen behouden.

 

Wilt u meer weten over luchtwegen of andere inhoudsstoffen van onze supplementen? Neem dan tijdens kantooruren contact op met onze deskundige medewerkers. Zij zijn bereikbaar via tel. 075-612 12 47 (lokaal tarief).