Vitamine C is een van de bekendste vitamines en tevens het meest gebruikte supplement. Vooral in tijden zoals nu, zien we dat de verkoop van vitamine C enorm is gestegen. Dat is niet zo vreemd. Deze waardevolle vitamine heeft veel belangrijke functies in ons lichaam. In dit blog leest u de belangrijkste.

  • Vitamine C en weerstand
  • Het antioxidant vitamine C
  • Hoeveel vitamine C heb ik nodig?
  • Vitamine C en de vorming van collageen
  • Welke soorten vitamine C zijn er?
  • Vijanden van vitamine C
  • Wie heeft er baat bij extra vitamine C?


Vitamine C en weerstand

AcerolaWist u dat in de zestiende eeuw zeelieden al wisten dat vitamine C, in de vorm van citrusvruchten en verse groente, scheurbuik konden voorkomen? Hier heeft vitamine C of ascorbinezuur dan ook haar scheikundige naam te danken. Ascorbinezuur betekent namelijk 'zuur dat scheurbuik voorkomt'. Pas veel later werd bekend dat de ziekte verband hield met een ernstig tekort aan vitamine C. Pas in de jaren dertig van de vorige eeuw ontdekte de Hongaarse wetenschapper Albert Szent-Györgyi dat vitamine C nodig is om onze weerstand op pijl te houden.

Vitamine C is een essentiële vitamine. Dit betekent dat we deze vitamine niet zelf kunnen aanmaken. Wat bijzonder is, want dieren kunnen dit bijvoorbeeld wel. Vitamine C zit in vers fruit en alle verse groente. Voedingsmiddelen die uitzonderlijk rijk aan vitamine C zijn, zijn acerolakersen, alle citrusvruchten, ananas, zwarte bessen, aardbeien, kiwi, paprika, (zoete) aardappelen, bloemkool en donkere bladgroente. Uit de voedselconsumptiepeiling blijkt dat we in Nederland een lage inname hebben van vitamine C. Daarom is suppletie een verstandige aanvulling, onder meer vanwege de vele positieve eigenschappen van vitamine C.

 

Vitamine C of ascorbinezuur heeft haar scheikundige naam te danken aan een beruchte ziekte: scheurbuik. Ascorbinezuur betekent namelijk 'zuur dat scheurbuik voorkomt

 

Het antioxidant vitamine C

Vitamine C is een sterke antioxidant die de natuurlijke afweer van ons lichaam versterkt. Antioxidanten zijn moleculen die bijdragen aan een gezond afweersysteem. Ze doen dit door cellen te beschermen tegen potentieel schadelijke moleculen, de zogenoemde vrije radicalen. Onderzoek heeft aangetoond dat het antioxidantenniveau bij voldoende inname van vitamine C met wel 30% kan stijgen.

 

Vitamine C is een sterke antioxidant, die de natuurlijke afweer van ons lichaam versterkt.

 

Hoeveel vitamine C heb ik nodig?

Fruit als vitaminepillenPer dag hebben we gemiddeld 75 milligram vitamine C nodig. Toch kan het geen kwaad om meer vitamine C binnen te krijgen, omdat deze vitamine zoveel functies in ons lichaam vervult. Uit onderzoek blijkt dat hoge doseringen vitamine C gunstige effecten kunnen hebben. Zo kan een hogere inname van vitamine C de duur van een verkoudheid verkorten en de symptomen verminderen. Het lichaam kan vitamine C niet opslaan en verwerkt het snel. Dus voor een teveel aan vitamine C hoeft u dus niet bang te zijn. Het lichaam neemt uit de darm op wat het nodig heeft. Bij een teveel verlaat het uw lichaam via de ontlasting.

 

Per dag hebben wij gemiddeld 75 milligram vitamine C nodig. Uit onderzoek is echter gebleken dat hoge doseringen vitamine C gunstige effecten kunnen hebben."

 

Vitamine C en de vorming van collageen

Naast bovengenoemde fijne kenmerken kan vitamine C nog veel meer. Zo is deze vitamine betrokken bij de vorming van collageen. Collageen is een eiwit dat zorgt voor elasticiteit en herstel van al onze bindweefsels, waaronder bloedvaten, huid, pezen, gewrichtsbanden, kraakbeen en botten. Collageen wordt tot het 25e levensjaar in ons lichaam aangemaakt, daarna neemt dit geleidelijk aan af. Voor behoud van soepele bloedvaten, sterke botten, soepel kraakbeen en een stevige en stralende huid is het belangrijk om voldoende vitamine C binnen te krijgen.


Welke soorten vitamine C zijn er?

Vrouw met granaatappelEr zijn meerdere vormen en soorten van vitamine C. De ‘standaard’ vitamine C, ascorbinezuur, kan soms maagklachten veroorzaken bij mensen die daarvoor gevoelig zijn. Voor mensen die moeite hier moeite mee hebben, is een Ester C supplement een aanrader. Ester C is zachter voor de maag en heeft veel andere voordelen. Naast Ester C kan er ook worden gekozen voor Natuurlijke Vitamine C, Vitamine C Plus of natuurlijke vitamine C gecombineerd met vitamine B. Deze vitamines zijn volledig gebaseerd op natuurlijk geteelde ingrediënten. Een andere natuurlijke bron van vitamine C vormen de superfruit capsules. Bessen zijn bijvoorbeeld van nature vitamine C-bommetjes, maar amla fruit, acerola en duindoornbes zijn echte toppers op dit gebied.
 
Als andere optie kunt u als natuurlijke aanvulling op vitamine C ook gebruik maken van verschillende groente- en fruitpoeders. Het voordeel van deze poeders is dat er niets aan is toegevoegd. Het fruit of de groente is na de oogst meteen gevriesdroogd en vermalen. Deze poeders zijn wel kwetsbaar voor vocht en dienen daarom zorgvuldig droog en afgesloten te worden bewaard. Met de fruitpoeders kunt u op een eenvoudige en gemakkelijke manier de voedingswaarde van uw yoghurt of smoothies verhogen.

 

Vijanden van vitamine C

  • Vitamine C is wel een ‘kwetsbare’ vitamine. Daarom is het zo belangrijk dat de inname voldoende is. Als wateroplosbare vitamine wordt vitamine C heel makkelijk door het lichaam uitgescheiden. Als u veel water (> 2,5 liter per dag) drinkt, zal een groot deel van de vitamine C verloren gaan. Neem extra C als u grote hoeveelheden water drinkt.
  • Vitamine C houdt ook niet van gekookt worden. Kook groente daarom altijd in weinig water en zo kort mogelijk. Voor behoud van vitamine C kunt u groente ook kort roerbakken. Neem dagelijks ook rauwe groente en ruim fruit.
  • Stress en infecties zijn eveneens grootverbruikers aan vitamine C, maar de grootste vijand voor vitamine C is roken. Per sigaret heeft u 35 mg vitamine C extra nodig. Uw lichaam kan dan beter beschermen tegen de schadelijke stoffen uit een sigaret.

 

Vitamine C is een kwetsbare vitamine


Wie heeft er baat bij extra vitamine C

Naast goede voeding hebben sommige mensen baat bij extra vitamine C in de vorm van supplementen.

  • Rokers. Zoals net genoemd, hebben rokers een hoge behoefte aan vitamine C. De hoeveelheid is vaak zo hoog dat dit niet met voeding binnen is te krijgen.
  • Mensen met stress. Als u last heeft van chronische stress dan is de behoefte aan vitamine C sterk verhoogd. Mede doordat u in stressvolle tijden vaak voedingsmiddelen kiest die weinig vitamines bevatten, zoals kant-en-klaar maaltijden, snacks, koffie en alcohol.
  • Infecties. Als u een infectie heeft opgelopen, dan heeft het lichaam behoefte aan meer vitamine C om zo de infectie te overwinnen. In deze periode is het goed om extra vitamine C te gebruiken.
  • Vegetariërs. Misschien verrassend, maar vegetariers kunnen baat hebben bij extra vitamine C. Vitamine C zorgt ervoor dat plantaardig ijzer beter wordt opgenomen. IJzer is namelijk een onmisbaar mineraal bij de energieproductie van onze lichaamscellen.

 

Kortom: Om uw lichaam gezond en sterk te krijgen, is het belangrijk om goed op uw voeding te letten. Voor wie zijn of haar lichaam in topconditie wil houden, kan suppletie goede ondersteuning bieden.  

 

Wilt u meer weten over ons vitamine C assortiment? Neem dan tijdens kantooruren contact op met onze deskundige medewerkers via tel. 075-612 12 47 (lokaal tarief). Zij staan u graag te woord.