Fosfaat opening

We kennen diverse mineralen die belangrijk zijn voor het menselijk lichaam. Een van deze mineralen is fosfor oftewel fosfaat. Fosfor is na calcium het meest voorkomende mineraal in ons lichaam. Toch lezen en horen we weinig over fosfor. Tijd om dit onderbelichte mineraal eens onder de aandacht te brengen.

 


Wat is fosfor?

Fosfor is dus een mineraal, net zoals bijvoorbeeld magnesium en ijzer. Fosfor wordt ook wel fosfaat genoemd. Fosfaten zijn verbindingen met fosfor. In de vorm van fosfaat kan fosfor gemakkelijk via de voeding worden opgenomen. Het is na calcium het meest voorkomende mineraal in het menselijk lichaam. Het is bovendien ruim voldoende in onze voeding aanwezig.

“Fosfor is een veelzijdig mineraal”

Wat doet fosfor?

Fosfor maakt deel uit van ons DNA. Het is een veelzijdig mineraal dat vele functies in ons lichaam regelt. Het is goed voor ons skelet. Fosfor ondersteunt tevens het energieniveau. Daarnaast is het belangrijk voor de spijsvertering en voor de vorming van proteïnen. We hebben fosfor nodig om voedingsstoffen efficiënt uit onze voeding op te nemen. Wat voeding aangaat, hebben de chemische reacties van fosfor vooral te maken met de omzetting van B-vitamines. Fosfor neemt duidelijk een spilpositie in onder de mineralen. Zonder fosfor gaat de balans van andere mineralen als zink, jodium en magnesium verloren. Samen met calcium zorgt fosfor voor sterke botten en tanden.

 

“We kennen ook plantaardige fosforbronnen, zoals bonen, peulvruchten en rijst”

Waar zit fosfor (fosfaat) in?

We treffen in bijna alle voedingsmiddelen fosfor (fosfaat) aan. Het lichaam neemt deze fosfaten echter niet allemaal even goed op. In producten met veel eiwitten zoals vlees, vis, kaas en andere zuivelproducten zit veel fosfaat. Dit fosfaat wordt echter maar voor ongeveer voor de helft opgenomen. We kennen ook plantaardige fosforbronnen, zoals bonen, peulvruchten en rijst. Hiervan wordt nog minder door het menselijk lichaam opgenomen. Dan is er nog een variant die ‘vrije fosfaat’ wordt genoemd. Deze zit in conserveringsmiddelen en wordt als fosforzuur aan eten en drinken toegevoegd ten behoeve van de zuurgraad en de smaak. Dit fosfaat wordt vrijwel volledig vanuit de darmen opgenomen door het lichaam. Kant-en-klaar producten en fastfood spannen de kroon als het op fosfor aankomt. Deze vorm wordt helemaal door het lichaam opgenomen. Mensen die veel van dit soort producten consumeren, kunnen daarom een overvloed aan fosfor opbouwen. Zowel te weinig als te veel opname van fosfor kan de gezondheid tegenwerken.

Toppers die fosfor bevatten

Zoals gezegd, zit ‘goede’ fosfor onder meer in vlees, vis, zuivel, granen en peulvruchten. Hieronder treft u enkele toppers aan die fosfor bevatten.

1. Walnoot
Walnoten zijn eigenlijk geen echte noten. Ze behoren tot de steenvruchten. Per 100 g walnoten zit er ongeveer 400 mg fosfor in. Dit stemt overeen met 50% van de ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid).

2. Pijnboompitten
Pijnboompitten geven vaak net dat beetje extra aan een gerecht. Bovendien bevattten ze per 100 wel 500 mg fosfor. Dit stemt overeen met 63% van de ADH.

3. Amandelen
Amandelen zijn, net als walnoten, officieel geen noot maar een steenvrucht. Wat fosfor betreft, bevat 100 g amandelen 450 mg fosfor. Dit stemt overeen met 56% van de ADH.

4. Soja en sesamzaad
Sojabonen zijn peulvruchten. Vooral vegetariërs zijn dol op soja omdat soja veel eiwitten bevat. Daarnaast bevat soja per 100 g 600 mg fosfor. Dit stemt overeen met 75% van de ADH. Voor sesamzaad gelden dezelfde getallen.

5. Zonnebloempitten
Dit zaad van de zonnebloem wordt vaak als tussendoortje genuttigd. Een goed idee want 100 g zonnebloempitten bevatten 640 mg fosfor. Dit stemt overeen met 80% van de ADH.

6. Chiazaad
Chiazaad werd in het Westen lang als vogelzaad gebruikt. Sinds het echter de benaming ‘superfood’ heeft gekregen, is het zowel in prijs als populariteit gestegen. Chiazaad is dan ook bijzonder. Wat fosfaat betreft: per 100 g zit er 860 mg in chiazaad. Dit stemt overeen met 108% van de ADH.

7. Cacao
Cacao wordt natuurlijk van de cacaoboon gemaakt en is het belangrijkste bestanddeel van chocolade. 100 g cacao stemt overeen met 656 mg fosfor. Dit stemt overeen met 82% van de ADH.

8. Pompoenpitten
Deze zaden van pompoenen spannen de kroon als het op fosfor aankomt. In 100 g pompoenpitten treffen we 1124 mg fosfor aan. Dit stemt overeen met 141% van de ADH.

“Medicijngebruik kan van invloed zijn op de hoeveelheid fosfor die u opneemt”

Fosfor in voedingssupplementen

Het komt niet vaak voor dat iemand te veel of te weinig fosfor in het lichaam heeft. Bij wie gemiddeld gezond en normaal eet, zit het wel goed met het fosforgehalte. Medicijngebruik kan wel van invloed zijn op de hoeveelheid fosfor die u opneemt. Omdat fosfor in diverse voedingsmiddelen zit, kunt u eventueel voedingssupplementen met extracten van deze producten nemen. Zo kunt u bij ons terecht voor koudgeperste pompoenpit olie. Deze is verpakt in softgels van premium kwaliteit. Daarnaast hebben we walnootolie. Dit supplement kan voor verschillende toepassingen worden gebruikt. Bovendien verkopen we pijnboom extract. Dit is een krachtige antioxidant *. Ook onze koudgeperste sesamzaad olie bevat nuttige stoffen, waaronder fosfor en zink. Hetzelfde geldt voor chiazaad olie. En dan is er natuurlijk nog cacao extract, dat een goede bron van mineralen zoals fosfor, vitamines en flavonoïden is.

 

*De gezondheidsclaim, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, is op dit moment in behandeling bij de EFSA.

 

Wilt u meer weten over fosfor of mineralen in het algemeen. Neem dan tijdens kantooruren contact op met onze vriendelijke medewerkers via tel. 075-612 12 47 (lokaal tarief). Zij staan u graag te woord.