De aardbei of het zomerkoninkje is een van de meeste gegeten fruitsoorten in Nederland. Niet zo gek, want aardbeien smaken heerlijk zoet. Ze zijn heerlijk in taart of op beschuit, maar ook uit het vuistje zijn deze rode vruchtjes een echte lekkernij. De aardbei bevat weinig calorieën en zit tjokvol vitamines, mineralen en fytonutriënten. Zó gezond zijn aardbeien!

 

  • Geschiedenis van de aardbei
  • Een mythe ontkracht
  • De zoete aardbei
  • Voedingsstoffen in aardbeien
  • Tips om aardbeien te eten
  • Recept met aardbei

 

bloem van de chileense aardbeiGeschiedenis van de aardbei

Al sinds de oudheid wordt de aardbei gebruikt als voedsel en voor medicinale doeleinden. Op tal van middeleeuwse en Renaissance schilderijen is dit te bewonderen. Rond de 15e eeuw werd de plant vanuit het wild in tuinen aangeplant. Begin 1700 moest de militair Amédée-François Frézier naar Zuid-Amerika om te spioneren. De andere opdracht die hij van Lodewijk XIV kreeg, was dat hij vreemde fruit- en groentegewassen mee terug moest nemen naar Frankrijk. Frézier stuitte op de Chileense aardbei en bracht een aantal planten mee. De opbrengst viel echter tegen. Achteraf bleek dat hij alleen vrouwelijke planten had meegenomen. Vrouwelijke aardbeiplanten moeten echter door een ‘mannetje’ worden bevrucht anders gebeurt er niets. Daar kwam men pas in de 18e eeuw achter door middel van een ‘ongelukje’. Ergens rond 1750 plaatste een tuinder namelijk ongepland een Noord-Amerikaanse aardbeienplant naast de Chileense. Hieruit ontstond de voorloper van de aardbei zoals wij deze nu kennen. Vanaf dat moment nam het aantal aardbeivarianten en -kruisingen aanzienlijk toe.

 

“De aardbei die we nu kennen, is pas tweeëneenhalve eeuw oud”

 

aardbei bodembloemEen mythe ontkracht

Veel mensen denken dat aardbeien vruchten zijn. Dit is echter een mythe. Deze knalrode smaakbom lijkt dan wel op een vrucht, maar het is een schijnvrucht. Het rode gedeelte dat we eten, groeit vanuit de bloembodem. De echte vruchten zijn de pitjes die je aan de buitenkant ziet. Ananas en vijgen zijn ook voorbeelden van schijnvruchten.

 

“Als we een aardbei eten, dan eten we eigenlijk een opgezwollen bloembodem”

 

De zoete aardbei

Een lekkere aardbei is sappig en zoet van smaak. Deze heerlijke smaak is dan ook een van de redenen waarom we zo gek zijn op aardbeien. Het zoete van een aardbei komt niet door het hoge suikergehalte van de vrucht. Het suikergehalte van een onrijpe aardbei verandert namelijk nauwelijks tijdens het rijpingsproces. Hoe zit dat? We leggen het even uit.

 

Een rijpe aardbei heeft een zuurgraad van 3-3,5. Deze lage zuurgraad wordt veroorzaakt door citroenzuur en appelzuur. Hoewel de zuurgraad van aardbeien overeenkomt met die van de grapefruit, smaakt de aardbei toch zoet. Moeder Natuur heeft namelijk iets slims verzonnen: vluchtige geurmoleculen. Vanwege deze geurmoleculen hoeft de aardbeienplant niet veel suiker aan zijn vruchten af te staan. Ook de kleur werkt mee. Onze hersenen associëren de kleur rood met zoet.

 

“Wist u dat 100 gram aardbeien maar 6,5 gram koolhudraten bevat? Bosbessen bevatten 14,5 gram per 100 gram en smaken minder zoet”

 

schaaltje aardbeienVoedingsstoffen in aardbeien

Aardbeien zijn een groot leverancier van vitamine C. Eén schaaltje aardbeien (100 g) is genoeg voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor vitamine C. Deze heerlijke rode vruchtjes zijn rijk aan vitamine K, B5, B6, foliumzuur, mangaan, kalium en magnesium.
Ook het aantal fytonutriënten in de aardbei is indrukwekkend. Er spelen maar liefst 20 fytonutriënten in de aardbei een belangrijke rol in ons lichaam, zoals anthocyanen, quercetine, salicylzuur, stilbenen en resveratrol.

 

“Fytonutriënten of bioactieve stoffen zijn stoffen die de plant beschermt tegen infecties en insecten. Het zijn natuurlijke antioxidanten"

 

Tips om aardbeien te eten

Aardbeien kunnen eigenlijk overal voor worden gebruikt. U kunt er een lekkere bruine boterham mee beleggen of uw muesli te verrijken. Aardbeien kunnen uit het vuistje gegeten worden, maar ze zijn ook prima te combineren in een fruitsalade met mango, sinaasappel, mandarijn, banaan en appel. Ook wordt het fruit veel gebruikt als versiering op taart en gebak.

 

Heeft u geen verse aardbeien in huis, dan is aardbeienpoeder van vitaminesperpost.nl een goed alternatief. Doordat de verse aardbeien direct na het oogsten zijn gevriesdroogd, profiteert u optimaal van de voedingsstoffen die van nature in aardbeien aanwezig zijn. U kunt het poeder toevoegen aan uw yoghurt of smoothie. Voor een verrassend effect kunt u het aardbeienpoeder ook toevoegen aan cake of taart.

 

Dutch baby pancakeRecept:

Dutch baby pancake (2-3 personen)

Ingrediënten:

  • 2 eieren 
  • 150 ml melk
  • 100 gram bloem
  • 1 theelepel suiker
  • kaneel
  • roomboter
  • lekker met Griekse yoghurt, vers fruit (bijv. aardbeien, bessen) en poedersuiker

 

Bereiden:

  • Verwarm de oven voor op 200 graden. Zet de pan ook meteen in de oven, zodat hij lekker warm wordt. Gebruik een gietijzeren pan of een grote ovenschaal.
  • Meng de bloem, eieren, melk en suiker goed door elkaar met een mixer. 
  • Haal de warme pan uit de oven en doe het blokje roomboter in de pan. De boter smelt meteen. 
  • Giet daarna het beslag in de pan. Draai de pan even rond zodat het beslag goed is verdeeld.
  • Bak de Dutch baby pancake ongeveer 20 minuten in de oven.
  • Serveer met poedersuiker, een schep Griekse yoghurt, kaneel en wat vers fruit (bijv. aardbeien).

 

(Bron: lekkersimpel.com)

 

Wilt u meer weten over aardbeienpoeder of onze andere fruitpoeders? Neem dan contact op met onze deskundige medewerkers. Zij zijn tijdens kantooruren bereikbaar op tel. 075-612 12 47 (lokaal tarief).