Ouder worden. We willen het allemaal, maar het liefst zonder dat het aan de buitenkant is te zien. Waar zichtbare ouderdom voorheen respect opriep, zit niemand dezer dagen nog op rimpels, een uitgezakt lijf, een droge huid en piekerig haar te wachten. Een gevarieerd en gezond levenspatroon is stap één in uw queeste naar een langdurig stralend uiterlijk. Dat betekent: geen geraffineerde koolhydraten of grillige diëten, het gebruik van zout zoveel mogelijk vermijden, stress uitbannen en goed hydrateren. Sommige voedingssupplementen kunnen u bijstaan in de strijd tegen (vroegtijdige) huidveroudering. 

 

woman smoking

 

Er is geen ontkomen aan: na ons 25ste levensjaar treedt het verval in. Roken, vervuiling en alcohol zijn bekende boosdoeners voor onze huid. Regelmatig flink wat glaasjes wijn en bier achterover gooien, kan tot vroegtijdige huidveroudering leiden, omdat een een chronisch vochttekort kan ontstaan. Bij een vochttekort maakt de huid minder collageen aan en collageen is onmisbaar om de huid stevig en elastisch te houden. Bij de vermindering van collageen zullen er sneller rimpels ontstaan. Drink alcohol daarom met mate. Alcohol

 

Roken zorgt er eveneens voor dat de huid sneller ouder wordt. Roken kan fijne lijntjes (veelal rond de mond) veroorzaken. Bovendien is roken er verantwoordelijk voor dat de doorbloeding van de huid afneemt en deze verslapt. Wanneer de doorbloeding van de huid afneemt, ontstaat een doffe en vale teint.

 

Als het op het voorkomen van vroegtijdige huidveroudering aankomt, zijn er dus duidelijk enkele do’s en don’ts. We zetten er een paar voor u op een rij:

 

Definitieve don’ts:

 

• Veel zout eten zout in letters

Veel zout eten, kan leiden tot een verlies aan calcium, waardoor sneller osteoporose kan ontstaan. Zout verhoogt bovendien uw bloeddruk, waardoor uw hart onder druk kan komen te staan. Probeer uw inname van zout dus te beperken door zout te vervangen door (verse) kruiden, citroen of knoflook en gebruik het liefst natuurlijk zout, zoals bijvoorbeeld Keltisch zout, dat van nature alle sporen en mineralen bevat die in het menselijk lichaam aanwezig zijn.

 

 

frisdrank • Geraffineerde suiker/geraffineerde koolhydraten eten

Door de verwarming van geraffineerde suiker/geraffineerde koolhydraten ontstaan enzymen die ons collageen afbreken, wat tot rimpels en verminderde elasticiteit van de huid leidt. Daarnaast kan het gebruik van suiker en geraffineerde koolhydraten gevolgen hebben voor uw bloedsuikerspiegel, overgewicht, type 2 diabetes en hartziekten. Vermijd dus snackbarbezoek en koolzuur- en suikerhoudende en alcoholische dranken.

 

“Vermijd snackbarbezoek en koolzuurhoudende dranken”

 

 

• Grillige diëten

De meeste diëten richten zich op bepaalde voedingsgroepen. Dit gaat echter vaak ten koste van andere voedingsgroepen, terwijl deze voeding vaak waardevolle antioxidanten bevat die het verouderingsproces vertragen. Bovendien worden bij diverse diëten de nieren zwaar belast, wat in uitdroging of teveel zuren in uw lichaam kan resulteren.

 

vrouw stress

 

• Langdurig onder stress leven

Van stress is bekend dat het de levensduur verkort en tot veroudering leidt. In een stresssituatie maakt het lichaam vrije radicalen aan die de bloedvaten kunnen beschadigen. Bovendien is langdurige stress funest voor het immuunsysteem. Daarnaast fronst u natuurlijk vaker in stressvolle situaties; hiermee creëert u vervolgens weer rimpels.  

 

“Stress doet fronsen”

 

 

Definitieve do’s:

 aqua

• Drink altijd voldoende water

Hydrateren is een van de toverwoorden voor uw huid in de strijd tegen vroegtijdige huidveroudering. Drink derhalve veel water en vermijd zoete, koolzuur- of cafeïnehoudende dranken omdat deze uw huid uitdrogen.

 

 

• Neem dagelijks voldoende lichaamsbeweging running woman

Bewegen is goed voor de doorbloeding; het neemt stress weg, het houdt u fit en zorgt daardoor voor minder ouderdomsverschijnselen. Minimaal een half uur per dag matig intensief bewegen, houdt uw lijf en leden heerlijk soepel. Een ommetje maken tijdens de lunchpauze, is al het halve werk Sommige van onze voedingssupplementen helpen om spieren soepel en sterk te houden en ondersteunen de normale spierfunctie. Met name vitamine D en de mineralen kalium, calcium en magnesium staan bekend om hun ondersteunende rol  voor de spieren. Ook zwarte bes en groenlipmossel met curcumine en zwarte bes zijn goed voor spieren.

 

“Maak eens een ommetje tijdens de lunchpauze”

 

 mackerel fatty fish

• Eet regelmatig vette vis

‘U bent wat u eet’. Probeer dus voldoende essentiële vetzuren te eten. U vindt deze met name in vette vis, noten, zaden, olijven en avocado’s. Essentiële vetzuren bevorderen de aanmaak van gezonde huidcellen. Omega 3, 6 en 9 zijn essentiële vetzuren. Ze zijn onder meer goed voor het gezichtsvermogen, het hart, de bloedvaten en de hersenfunctie. Omega vetzuren (onder meer visolie) zorgen ervoor dat uw huid beter bestand is tegen veelvuldige aanwezigheid in ruimtes met airconditioning. Voor het binnenkrijgen van genoeg omega 3-vetzuren is het soms handig om uw voedingspatroon aan te vullen met omega-supplementen.

 

 

• Vermijd stress stress vs relax

Een scheiding, een verhuizing, ontslag of een sterfgeval - ze behoren tot de grootste stressveroorzakers van de eerstewereldmens. Stress is in den beginne een mooi mechanisme: in geval van een bedreiging worden hormonen aangemaakt die ervoor zorgen dat het lichaam klaar is om te reageren. Deze hormonen verhogen de bloeddruk, de hartslag versnelt en de spieren worden geactiveerd. Langdurige stress echter, kan grote gevolgen hebben op de gezondheid èn op het uiterlijk. Zo kan voortdurende stress huiduitslag veroorzaken, zoals acne of eczeem. Bovendien: wie constant onder spanning gaat, fronst meer, wat tot meer rimpels leidt. Gelukkig zijn er voedingssupplementen die u kunnen helpen om op een natuurlijke manier te ontspannen, zodat u de stress met een andere blik tegemoet kunt treden. Ashwagandha, ook bekend als de Indiase ginseng, wordt in de Ayurveda gebruikt bij spanning en innerlijke onrust. Andere natuurlijke rustgevende producten zijn Panax ginseng, Rhodiola rosea, Aloë vera en valeriaan.

 

 

• Slaap, slaap, slaap!

Het belang van goed slapen staat steeds meer in de schijnwerper. Bij mensen die kortdurend niet genoeg slapen, zien we immers direct effecten in hun gezicht: ze krijgen wallen, rode en gezwollen ogen, een bleke huid en hangende mondhoeken. Dit heeft te maken met het hormoon cortisol, dat zowel bij stress als bij een voortdurend slaaptekort de kop opsteekt. Cortisol heeft een negatieve invloed op uw teint: het verhoogt de talgproductie, waardoor de kans op puistjes toeneemt. Bovendien ontstaat bij te weinig slaap een tekort aan het hormoon melatonine, wat juist het herstel van de huid helpt en de aanmaak van collageen stimuleert. Als er minder collageen wordt aangemaakt, ziet de huid er ouder uit. Probeer dus altijd uw beautyslaap te nemen. Mocht u moeite hebben met in slaap vallen, dan zou u het met natuurlijke slaapmiddelen kunnen proberen, zoals melatonine, Nachtrust Plus of 5-HTP.

 

“Voldoende slapen is essentieel”

 

 

RimpelsAls u er een gezonde levensstijl op nahoudt, bent u op de goede weg in de strijd tegen vroegtijdige huidveroudering. Ook kunnen bovengenoemde producten u helpen om het gevecht tegen de rimpels van binnenuit aan te gaan. Een uitgebreide range van vitamines en mineralen voor de huid, haar en nagels, vindt u hier. Daarnaast kunnen onze gezichtsoliën wellicht iets voor u betekenen. Deze bevatten vitaminen, onverzadigde vetzuren en andere waardevolle stoffen die de huidcellen voeden en zijn vrij van schadelijke, kunstmatige toevoegingen. Bovendien legt olie een dun laagje over de huid waardoor het vocht vasthoudt en beschermd is tegen giftige stoffen van buitenaf.

 

Misschien duizelt het u inmiddels bij al deze suggesties. Geen nood. Onze kundige en vriendelijke medewerkers adviseren u graag tijdens kantooruren vrijblijvend over het meest geschikte product voor u. U kunt hen tijdens kantoren bereiken via telefoonnummer 075-612 12 47 (lokaal tarief).