Wilt u écht uw gezondheid in korte tijd te verbeteren zodat u met een superconditie aan uw vakantie begint? Ga meer bewegen! De gezondheidsvoordelen zijn overweldigend. Bewegen is goed voor hart en bloedvaten, het stimuleert uw brein, u veroudert minder snel, u bent opgewekter en - last but not least - u ziet er beter uit. Dus stop met Neflixen, zet die telefoon uit en kom in actie!


Hoeveel moeten we bewegen?

Een half uur bewegen per dag heeft al aantoonbare voordelen voor uw gezondheid. En dat hoeft niet per se op volle kracht in de sportschool. Matig intensief bewegen heeft hetzelfde positieve effect. Dus als u liever wandelt dan tussen de bodybuilders rondhangt, is dat prima. Maar dan wel stevig doorwandelen, zodat uw hartslag iets sneller is dan normaal.  Op uw dooie akkertje door de straten slenteren, telt niet mee.  En we hebben nog meer goed nieuws: u mag de 30 ‘beweegminuten’ ook spreiden over de dag. Dus dat rondje door de supermarkt, die sprint naar de bus… ze tellen allemaal mee om uw beweegdoelen te halen. Hieronder volgen nog 10 praktische tips die u helpen om op laagdrempelige wijze meer te bewegen.


1. Tel uw stappen met een app

Download of koop een stappenteller en loop minimaal 6000 stappen per dag. Door van tevoren een duidelijk afgebakend doel te bepalen, neemt de kans toe dat u dit doel daadwerkelijk haalt. Vage doelen als ‘ik ga nu echt meer bewegen’ zijn gedoemd te mislukken. Maak het doel concreet en meetbaar. Zesduizend stappen per dag (meer mag natuurlijk ook) is prima te doen, ook als u een drukke baan hebt en een volgepland privéleven.


2. Spread the news

Deel uw beweegdoel met anderen en vraag hen om af en toe te informeren hoe het gaat. Sociale druk vergroot de kans dat het u lukt om uw doel te halen, zelfs als we die druk zelf creëren. Bovendien geeft het een enorme kick als we met een grote grijns kunnen vertellen hoe goed het gaat.

 

3. Loop samen 

Vraag een vriend, collega of uw partner om samen een ommetje te lopen. Dit motiveert om vol te houden en het is een stuk gezelliger. Misschien wil die vriend of collega met wie u over uw beweegdoelen praat wel met u meelopen!  Als samenlopen niet mogelijk is, kunt u ook een audioboek of podcast opzetten tijdens het lopen of rennen zodat u de tijd optimaal benut.


4. Beloon uzelf!

Niet alleen kinderen vinden het leuk om een cadeautje te krijgen. Beloon uzelf als u uw beweegdoel hebt gehaald en vier uw nieuwe levensstijl! Als u gebruik maakt van een stappentelapp kunt u vaak uw doel instellen inclusief een gek muziekje als u de ´finish´ heeft gehaald. Heel kinderachtig, maar stiekem ook wel leuk. Een tijdschrift of een lekker geurtje, of een glas wijn met een handje noten mag natuurlijk ook.

 

5. Strek de benen na een maaltijd

Probeer als het even kan direct na de maaltijd een half uur te lopen. Dit is goed voor de doorbloeding én voor spijsvertering. Zo vangt u twee vliegen in één klap. 

 

6. Alle beetjes helpen

Pak vaker de fiets in plaats van de auto als u naar uw werk gaat, neem de trap in plaats van de lift, loop voortaan naar de supermarkt… Allemaal simpele manieren om meer te bewegen zonder dat het u extra tijd kost.  En het telt allemaal mee voor uw ‘beweeghalfuur’.

 

7. Benut de pauzes

Loop elke dag in de pauze een ommetje, het liefst een half uur. Dit is niet alleen gezond voor uw lichaam, maar ook voor uw geest. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat mensen die geregeld op hun werk de benen strekken beter presteren en productiever zijn.      

 

8. Betrek uw gezinsleden erbij

Betrek uw gezinsleden of huisgenoten bij uw nieuwe levensstijl en laat zien hoe leuk het is om te bewegen. Ga voor het slapengaan een kwartier met elkaar sporten in de woonkamer. Of doe eens gek en zet een muziekje op voor een ouderwets swingkwartier. Gezond en goed voor de onderlinge band!  Bovendien geeft u het goede voorbeeld, zeker als u kinderen of kleinkinderen hebt.

 

9. Maak het huis schoon

Wie zegt dat huishoudelijk werk makkelijk is? Huisvrouwen-en mannen verbranden ongemerkt honderden calorieën per dag.  Een kwartier  stofzuigen? Dat zijn 90 calorieën minder. Kunt u nauwelijks nog door uw ramen kijken? Pak die verlepte zeem uit uw keukenkastje en u bent binnen een half uur 200 calorieën kwijt (en schone ramen rijk).  Zelfs als u tien minuten met uw stofdoek langs de vensterbanken loopt, verbrandt u 40 calorieën. Kortom: uw beweegdoelen halen, levert u ook nog eens een schoon huis op!

 

10. Doe wat u leuk vindt

Tip 10 is misschien wel de belangrijkste tip: kies een activiteit die u écht leuk vindt. De fout die veel mensen maken, is dat ze teveel in één keer willen en dingen gaan doen waar ze geen bal aan vinden. Bijvoorbeeld twee keer per week fitnessen, terwijl ze een bloedhekel hebben aan de sportschool. Doe het niet! Kies een activiteit die bij uw persoonlijkheid past en die haalbaar is. Alleen zo kunt u het op de lange termijn volhouden.

 

TIP Kunt u wel wat hulp gebruiken om de gewrichten te smeren zodat u straks als een soepele hinde over het strand huppelt? Onze supplementen voor gewrichten en spieren zijn perfect voor mensen die soepel willen bewegen. Als u merkt dat u energie tekort komt, raden wij u van harte onze energie boosters aan.