Sinds energiedrankjes op de markt zijn gekomen, maken vooral jongeren hiervan gebruik. Deze drankjes leveren nog meer energie aan hun, toch al tomeloze, energie. Volwassenen kiezen eerder voor een paar sterke bakken koffie. Maar hoe goed of slecht is het eigenlijk om gebruik te maken van energiedrankjes of van koffie?

 

energy drink

energy drinkEnergiedrank: wat is het en wat doet het?

Energiedrankjes doen precies wat de naam aangeeft - ze geven een (kortdurende) stoot energie. De meeste van die ‘energie’ komt uit twee hoofdingrediënten: suiker en cafeïne. Een gemiddeld energiedrankje bevat ongeveer 80 milligram cafeïne en dat is vrijwel evenveel als een kop koffie).

 

 

 

 

 

Moeiteloos doorwerken tot diep in de nacht

Vooral in Azië zijn energiedrankjes al decennia lang een commerciële hit. In 1962 bracht het Japanse, farmaceutische bedrijf Taisho zijn 'Lipovitan D-drank' op de markt. Het bedrijf stelde deze energiedrank samen om de werknemers tot diep in de nacht te kunnen laten doorwerken. Lipovitan D bevat taurine, een ingrediënt dat we ook vinden in veel andere energiedrankjes. Een Oostenrijkse zakenman, Dietrich Mateschitz, zag die drankjes tijdens zijn Aziatische zakenreis wel zitten en startte samen met twee Thaise zakenpartners het bedrijf Red Bull, een energiedrank voor jonge Europeanen. De rest is geschiedenis.

 

Wat zit er in energiedrankjes?

coffee

Er zijn veel verschillende energiedrankjes op demarkt. Sommige zijn wat duurder, andere wat goedkoper. Maar wat zit er eigenlijk in die drankjes?

 

Cafeïne vinden we in veel drankjes terug. Deze stof zit ook in koffie en thee en staat bekend om het (kortdurende) stimulerende effect.Taurine is een aminozuurachtige stof. Ginseng is een wortel waarvan bekend is dat die bijdraagt aan het behoud van de vitaliteit en aan vermindering van vermoeidheidsverschijnselen. B-vitamines zijn de vitamines die zijn betrokken bij de omzetting van voedingsstoffen naar energie. Guaranazaad bevat cafeïne. Carnitine is een soort aminozuur die eigenlijk meer op een B-vitamine lijkt. Creatine geeft een kortdurende energieboost en ginkgo biloba is goed voor de doorbloeding, met name van het hersenweefsel.

 

Wat zit er nog meer in energiedrank?

sugar

In een gemiddeld energiedrankje zit 11-12 gram suiker per 100 ml. In een blikje zit 250 ml, dus bevat een blikje 27-28 gram geraffineerde, witte suiker. Dat staat gelijk aan bijna 7 klontjes suiker!  Een krankzinnige hoeveelheid. We weten inmiddels allemaal hoe schadelijk suiker is, dus de vraag dringt zich op of er geen betere en duurzame manieren zijn om ons energieniveau te verhogen.Wie serieus aan de slag wil met de verhoging van het energieniveau, begint met het weglaten van geraffineerde suiker. Als u suiker eet, ontstaat er namelijk een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Als gevolg hiervan produceert de alvleesklier insuline om de suiker uit het bloed en in uw cellen te krijgen. Deze piek in bloedsuikerspiegel - en daaropvolgende daling - zorgt ervoor dat u zich daarna uitgeput voelt. Een aanpassing van leefstijl en voeding kan ervoor zorgen dat u vermoeidheidsverschijnselen op een duurzame en effectieve manier te lijf gaat.

 

8 tips om uw energieniveau op natuurlijke wijze te verbeteren

1. Inventariseer (en elimineer) de veroorzakers van emotionele stress

Sommige mensen zijn ‘energie-vampieren’. Omgang met deze mensen veroorzaakt altijd een enorm gevoel van uitputting. Als u bij uzelf bemerkt dat een contact u meer kost dan dat het u oplevert, is het misschien tijd om afstand te nemen, het contact te verminderen of zelfs te verbreken.

 

2. Breng balans in uw werk, sociale verplichtingen en vrije tijd

‘Van werken, is nog nooit iemand doodgegaan’ is een bekend Nederlands gezegde. De vraag is echter of dat waar is. Werk in combinatie met allerlei sociale verplichtingen kan leiden tot een ‘overwerkt’ gevoel en als het te lang doorgaat zelfs tot een burnout. Het is belangrijk dit snel te (h)erkennen omdat burnoutklachten heel lang kunnen doorwerken. Zorg dat u inzicht krijgt in uw werkzaamheden en sociale verplichtingen. Zet alles op papier, maak prioriteitenlijstjes en kijk of u bepaalde dingen kunt afzeggen of efficiënter kunt uitvoeren. Vraag hulp als dat nodig is. Er zijn natuurlijke rustgevers die u kunnen ondersteunen bij dit proces zoals Ashwagandha, Passiebloem en 5-HTP.

 

 

3. Beweging en buitenlucht

jogger

Regelmatig bewegen, biedt vele voordelen. Vooral als dit in de buitenlucht plaatsvindt. Beweging zorgt voor een verhoging van de stofwisseling. Er komt meer zuurstof in het bloed en dat is goed voor alle cellen en organen. Een wandeling in de natuur brengt de hersenen tot rust. Beweging zorgt er ook voor dat u beter en dieper slaapt. Meditatie, yoga en tai chi dragen bij aan het verminderen van (emotionele) stress en zorgen voor lenigheid in het lijf en rust in het hoofd.

 

4. Eet weinig en louter uitgebalanceerde maaltijden

Heel lang is het idee geweest dat het beter is meerdere, kleine maaltijden per dag te eten dan een paar grote, maar dat is achterhaald. Door de dag heen snacken, veroorzaakt een permanente belasting van het spijsverteringssysteem. Zorg dat er ruime periodes zijn dat u niets eet en zorg ervoor dat de maaltijden die u nuttigt, volwaardige voedingsmiddelen bevatten. Neem een maaltijdsalade als lunch en eet niet vaker dan drie keer per dag. Onbeperkt verse groenten, fruit, noten, biologisch vlees en koudgeperste oliën, vette vis en volkoren producten horen allemaal in een gezond voedingspatroon. B-vitamines spelen een belangrijke rol bij onze energievoorziening. Minder eten is gezond, dus beperk uw hoeveelheden.

 

5. Gebruik cafeïne in uw voordeel

Cafeïne heeft een kortdurend, stimulerend effect. Zorg ervoor dat u niet te veel koffie en thee per dag drinkt en drink dit ook niet meer na 21.00 uur.

 

alcohol 6. Beperk alcohol

Alcohol heeft in eerste instantie een stimulerend effect, maar u wordt er ook moe van. Hoewel alcohol een natuurlijke stof is die in ons lichaam voorkomt, moet de lever die alcohol ook afbreken. Het vormt een belasting voor de lever en een gezonde lever is essentieel als u voldoende energie wilt behouden. Drink alcohol daarom nooit overdag en beperk de hoeveelheid.

 

7. Vertroetel uw lever

Zoals gezegd speelt een gezonde en sterke lever een belangrijke rol bij het instandhouden van vitaliteit en energie. De lever is een biochemische ‘fabriek, die de hele dag aan het werk is. Hij mag daarom zeker worden verwend. De lever wordt verwend door periodiek geen alcohol, koffie en thee te drinken, de inname van vet te beperken en door het eten van bittere groenten als lof, andijvie en artisjokken. Kurkuma ondersteunt de lever, net als Mariadistel, en Paardenbloem. Ook zijn er speciale supplementen te krijgen om de lever te reinigen zoals Detox Lever en Lever Plus. Een kuurtje per jaar vormt geen overbodige luxe. Doe dit het liefst in het na- of voorjaar.

 

8. Drink waterglass of water

Ons lichaam bestaat voor 80% uit water. Alle cellen, organen en weefsels hebben er belang bij dat het lichaam voldoende is gehydrateerd. Te veel water (meer dan 2 liter) belast de nieren; zorg dat u hierin dus niet overdrijft. Ook de kwaliteit is van belang. Hoewel het Nederlandse kraanwater over het algemeen van goede kwaliteit is, is het toch vervuild met medicijnresten en andere onwenselijke stoffen. Een Brita Filter en gekookt water maken het water al beter drinkbaar, maar als u geld over heeft is een ‘vitaliser’ een overweging waard. Zo’n systeem vitaliseert en mineraliseert het water dat uit de kraan komt. Mineraalwater in glazen flessen is ook een goede optie.

 

Tenslotte: een evenwichtige levensstijl en volwaardige voeding hebben een grote invloed op het behoud van onze vitaliteit, het energieniveau en een evenwichtige gezondheid. Supplementen kunnen dat nooit vervangen, maar ze kunnen dergelijke processen wel ondersteunen.