Hormonen hebben een diepgaand effect op de geestelijke, lichamelijke en emotionele gezondheid. Hormonen spelen een rol bij allerlei processen in ons lichaam, waarbij de afgifte door de klieren als een goed-geoliede machine moet werken.

 

Normaal gesproken scheiden klieren een specifieke hoeveelheid van een hormoon af, dat op dat moment nodig is om bepaalde processen in het lichaam te laten plaatsvinden. Maar door onze moderne, vaak jachtige levensstijl, komen hormonale onevenwichtigheden steeds vaker voor. Ook is het zo dat de productie van sommige hormonen drastisch afneemt met het stijgen der jaren. Dat proces verloopt bij de één sneller dan bij de ander.

 

Er bestaan supplementen met plantaardige stoffen die adaptogeen* zijn. Dat wil zeggen dat ze precies dat doen wat nodig is: bij drukte geven ze rust en bij lusteloosheid zorgen ze voor meer vitaliteit. Ashwagandha is zo’n plantaardig supplement, net als mucuna pruriens en de Peruaanse maca. DIM Plus is niet adaptogeen, maar is ook een mooi supplement dat kan bijdragen aan de harmonisering van het hormoonstelsel.

 

Er zijn natuurlijk meer natuurlijke manieren om de hormonen in balans te brengen. Bijvoorbeeld door aanpassingen in het voedingspatroon en de levensstijl.

 

 

7 natuurlijke manieren om uw hormonen in balans te brengen

 

1. Zorg voor voldoende eiwitten tijdens de maaltijd

 

Noten

Het eten van eiwitten is heel belangrijk. Een gezond en afwisselend voedingspatroon levert essentiële aminozuren die dagelijks bijdragen aan het instandhouden van sterke botten en spieren en ze verzorgen de huid van binnenuit. Ook hebben eiwitten invloed op de afgifte van hormonen die verantwoordelijk zijn voor de eetlust en daarmee op de voedselinname. Niet alleen zijn eiwitten te vinden in vlees en zuivel, ook komen ze voor in peulvruchten, bonen, granen en noten.

 

Ghreline en Leptine

Het eten van eiwitten verlaagt het niveau van het ‘hongerhormoon’ ghreline, dat de eetlust opwekt en stimuleert de aanmaak van leptine dat ervoor zorgt dat u zich op een bepaald moment verzadigd voelt. Streef naar minimaal 20-30 gram eiwit per maaltijd.

 

2. Beweeg regelmatig

 

Bewegen, fietsenLichaamsbeweging kan de hormonale gezondheid sterk beïnvloeden. Tijdens het sporten komen de ‘geluks- en beloningsstoffen’ endorfine, serotonine en dopamine vrij. Regelmatig bewegen, doet stress afnemen en draagt daardoor bij aan een evenwichtige en optimistische gemoedstoestand. Een extra voordeel biedt het als beweging buiten in een natuuromgeving plaatsvindt.

 

 

3. Vermijd suiker en geraffineerde koolhydraten

 

Suiker

Van suiker en geraffineerde koolhydraten die we terugvinden in door de industrie sterk bewerkte voedingsmiddelen, weten we inmiddels dat ze niet bijdragen aan een goede gezondheid. Het vermijden of minimaliseren van deze voedingsmiddelen draagt bij aan aan het optimaliseren van de hormonen die betrokken zijn bij onze vet- en energiestofwisseling. Probeer daarom elke dag zo veel mogelijk verse en onbewerkte voedingsmiddelen te eten.

 

4. Leer omgaan met stressfactoren

 

Stress

Stress heeft een grote invloed op het hormoonstelsel. Twee belangrijke hormonen die door stress worden beïnvloed, zijn cortisol en adrenaline. Cortisol staat bekend als ‘het stresshormoon’ omdat deze stof het lichaam helpt om op de lange termijn met stress om te gaan. Adrenaline is het ‘vecht-of-vlucht’ hormoon dat het lichaam voorziet van een golf van energie om direct te kunnen reageren op acuut gevaar.

 


In het stenen tijdperk werd de productie van deze hormonen in gang gezet door de dreigende aanwezigheid van roofdieren, maar vandaag de dag worden ze geactiveerd door de drukke, vaak overweldigende levensstijl van mensen. Vooral chronische stress leidt tot hoge cortisolspiegels. Verhoogde adrenaline niveaus kunnen invloed hebben op de bloeddruk en de hartslag.

 

Onderzoek heeft aangetoond dat het mogelijk is de cortisolspiegel te verlagen door een boek te lezen, te mediteren, middels yoga en ontspanningsmassage en door te luisteren naar rustgevende muziek. Supplementen kunnen dit ondersteunen. Passiebloem, Valeriaan, 5-HTP en Ashwagandha zijn natuurlijke rustgevers*.

 

5. Eet gezonde vetten

 

Olijfolie

Het eten van koudgeperste, ongeraffineerde vetten is goed voor het gevoel van verzadiging, maar wat misschien nog wel belangrijker is: vetten zijn leveranciers van energie. Belangrijke hormonen die in ons lichaam worden gemaakt zijn oestrogeen, progesteron, DHEA en testosteron. Deze hormonen worden aangemaakt op basis van cholesterol. Het hormoon DHEA heeft invloed op diverse processen in het lichaam, zoals een normaal libido, de hersenfunctie, ons afweersysteem, maar ook op de vetverbranding.

 

Niet alle soorten vetten zijn goed. Verzadigde, harde vetten, die veel worden gebruikt in de voedingsindustrie omdat ze de houdbaarheid vergroten en goedkoop zijn, zijn niet gezond. Het is daarom belangrijk te kiezen voor koudgeperste, ongeraffineerde oliën. (Biologische) roomboter is een gezonder alternatief dan margarine, ongeraffineerde kokosolie is geschikt om in te bakken en te braden en vloeibare, plantaardige oliën zijn geschikt voor salades en om onverwarmd te verwerken in gerechten.

 

6. Eet een paar keer per week vette vis

 

Zalm

Vette vis is veruit de beste bron van lange-keten omega 3-vetzuren. Deze vetzuren hebben een een gunstig effect op de hormonale gezondheid omdat ze bijdragen aan verlaging van de stresshormonen cortisol en adrenaline en een goede gemoedstoestand ondersteunen. Bovendien hebben ze een goede invloed op het hart en de bloedvaten. Als u niet van vis houdt en toch wilt profiteren van omega 3-vetzuren, kunt u kiezen voor een goed visolie supplement zoals Ultra Omega 3.

 

 

7. Zorg voor voldoende slaap

 

SlapenEen gezond slaappatroon heeft een gunstige invloed op verschillende hormonen zoals insuline, cortisol, leptine, ghreline en het groeihormoon. Zowel de hoeveelheid slaap als de kwaliteit van de slaap is belangrijk. Voor een goede nachtrust is het belangrijk een half uur voor het slapen niet meer naar een beeldscherm (televisie of Ipad) te kijken. Een half uur lezen, maakt het hoofd rustig.

 

 

Er zijn verschillende middelen die een gunstige invloed kunnen hebben op het slaappatroon* zoals 5-HTP, melatonine, passiebloem en L-tryptofaan. Een warm kopje (amandel)melk met een paar dadels of een banaan vormen een natuurlijke bron van tryptofaan en vormen daardoor de ideale drank om voor het slapen te drinken.

 

*Deze gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn op dit moment in behandeling bij de EFSA.