Heeft u wel eens last van koude handen of koude voeten terwijl het hartje zomer is of u lekker in bed ligt? Veel Nederlanders kampen met dit probleem. In de meeste gevallen ontstaat dit vervelende verschijnsel door kou op een slecht doorbloede huid. Onder normale omstandigheden worden koude handen en koude voeten dankzij de bloedcirculatie weer snel opgewarmd. Maar bij mensen die zonder aanwijsbare redenen last hebben van koude handen en voeten, gaat er iets mis met het verwijden en vernauwen van de vaten.

 

De belangrijkste oorzaak van koude handen en voeten is een slechte doorbloeding door een ongezonde levensstijl. Ook hormonale veranderingen spelen een rol bij de bloedcirculatie. Gelukkig kunt u uw bloedsomloop vaak met kleine aanpassingen in korte tijd verbeteren. Hieronder volgen 7 praktische tips om uw bloedcirculatie op natuurlijke wijze te stimuleren.

 

Tip 1 – Beweeg vaker

Kantoorwerk, Netflix, de auto die zo makkelijk voor de deur staat geparkeerd… al deze zaken zorgen ervoor dat u te veel zit. De belangrijkste tip om uw bloedcirculatie in korte tijd te verbeteren, is: kom van die bank af! Strek uw benen elk half uur een paar minuten, vooral als u zittend werk heeft. En neem een goede zithouding aan en ga niet uw benen over elkaar over elkaar zitten.

Het advies is om minimaal 30 minuten per dag matig intensief te bewegen. En dat is makkelijker en leuker dan u denkt. Recent onderzoek heeft namelijk aangetoond dat u niet per se 30 minuten achter elkaar hoeft te bewegen; het kan ook verspreid over de dag. Dus elke keer dat u de trap neemt in plaats van de lift of als u besluit om lopend uw boodschappen te doen, telt dat mee voor uw dagelijkse ‘beweeg-half-uur’. Voordat u het weet heeft u geen last van koude handen of voeten meer!

 

Tip 2 - Ontspan

De oorzaak van koude vingers en tenen kan ook bij stress liggen. Als u spanning of stress ervaart, scheidt uw lichaam namelijk de hormonen cortisol en adrenaline af. Deze hormonen zorgen ervoor dat uw bloeddruk stijgt. Op zich is dat prima, mits het niet te lang duurt. Als u dag in dag uit onder spanning staat en uw lichaam onvoldoende tijd krijgt om te herstellen, spreken we over chronische stress. Deze vorm van stress is ongezond en kan op termijn voor ongemakken zorgen, onder meer met uw bloedsomloop. Probeer chronische stress dus zoveel mogelijk te voorkomen, bijvoorbeeld door ontspannende oefeningen of mindfulness. Of schakel een stresscoach in als u er zelf niet uitkomt. U zult merken dat uw doorbloeding verbetert.

 

TIP Wij hebben een breed assortiment rustgevende supplementen op natuurlijke basis, speciaal om u te ondersteunen tijdens stressvolle periodes in uw leven.

 

Tip 3 – Stop met roken

Roken is ontzettend slecht voor de bloedvaten en dus ook voor de doorbloeding. Als u slechts één verandering wilt doorvoeren voor uw gezondheid kies er dan voor om te stoppen met roken. Het goede nieuws is dat het altijd loont. Ons lichaam heeft een groot herstellend vermogen. Uit onderzoek blijkt dat de slechte bloedsomloop van mensen die stoppen met roken al binnen enkele weken na het uitdrukken van de laatste sigaret aanzienlijk verbetert.

 

Tip 4 - Eet gezond en varieer

Gevarieerde en gezonde voeding zijn goed voor hart en bloedvaten én helpen een slechte bloedcirculatie te verbeteren. Gebruik zoveel mogelijk onbewerkte producten en koop verpakt voedsel alleen als de ingrediëntenlijst begrijpelijk is. Met andere woorden: koop eten dat uw overgrootmoeder als eten zou herkennen. Ook is het belangrijk om voldoende goede vetten te eten verzadigde vetten en met name transvetten zoveel mogelijk te vermijden. U vindt deze ongezonde vetten in vette vleessoorten, snacks, koekjes en kant-en-klaarmaaltijden.

Een overdaad aan zout heeft ook een negatieve invloed op uw gezondheid. Wij raden u aan om uw voeding op smaak te brengen met keukenkruiden en knoflook. Bijkomend voordeel is dat knoflook goed is voor de bloedvaten, dus zo is de cirkel weer rond. Vergeet ook niet om voldoende water te drinken, het liefst twee liter per dag. Zo kunnen afvalstoffen uw lichaam makkelijker verlaten, wat ook weer een goede invloed heeft op de doorbloeding.

 

Tip 5 – Neem verwarmende voedingsmiddelen

Bepaalde specerijen en kruiden bevatten componenten die de bloedcirculatie kunnen verbeteren. Gember, peperkorrels, rozemarijn, kurkuma, knoflook en kaneel hebben allemaal een verwarmend effect op ons lichaam. Veel van deze specerijen ondersteunen bovendien de spijsvertering, dus u profiteert dubbelop.
Maar niet alleen kruiden en specerijen hebben een verwarmend effect. Ook cacao maakt het lichaam lekker warm, evenals bepaalde groente- en fruitsoorten, zoals bijvoorbeeld zoete aardappelen, ui, prei, abrikozen en perziken. Allemaal natuurlijke middelen voor een gezond leven. Bovenstaande specerijen en voedingsmiddelen kunt u ook prima verwerken in een smoothie. Een goed begin van de dag of lekker als tussendoortje.

 

TIP Wist u dat u bij vitaminesperpost.nl heerlijke fruitpoeders kunt bestellen die een verwarmend effect hebben op uw lichaam? Ideaal voor mensen die graag een smoothie willen maken, maar die weinig tijd hebben.

 

 

Tip 6 – Neem vaker een koude douche

De Vikingen wisten het al: een ijskoude douche afgewisseld met een warm bad (of een warme douche) is dé manier om een slechte bloedcirculatie te verbeteren en een instant 'boost' te geven aan uw immuunsysteem. Het is even doorzetten, maar als u eenmaal de smaak te pakken hebt, is het een bijna verslavende gewoonte.

 

Tip 7 - Laat u masseren

Tot slot nog een tip voor de doorbloeding die iedereen zal waarderen: laat u eens lekker masseren. Niks zo goed voor de weefsels in het lichaam als een uitgebreide dieptemassage. Begin bij de voeten en werk langzaam omhoog in de richting van het hart. Heerlijk en supergezond.

 

Een betere doorbloeding door een gezonde levensstijl

Uw levensstijl is van cruciaal belang voor een goede bloedsomloop. Elke aanpassing in uw manier van leven - hoe klein ook – levert direct voordeel op voor uw bloedcirculatie. Begin met het laaghangend fruit en werk langzaam naar een grotere life change toe. Stoppen met roken is misschien nog lastig, maar een half uur wandelen per dag is voor iedereen te doen. Uw bloedvaten zullen u dankbaar zijn. Blijft u ondanks bovenstaande tips last houden van koude handen en voeten, dan is het raadzaam om een afspraak te maken met uw huisarts. Een slechte doorbloeding kan namelijk ook een lichamelijke oorzaak hebben, zoals een slecht werkende schildklier.

 

Kruiden en supplementen voor uw doorbloeding

Wist u dat vitaminesperpost.nl een groot aanbod heeft van kruiden en supplementen die uw doorbloeding ondersteunen? U kunt direct via onze website bestellen, want al onze supplementen passen door de standaard brievenbus. Heeft u behoefte aan advies? Onze vriendelijke medewerkers staan u graag vrijblijvend te woord via nummer: 075 - 612 12 47 (lokaal tarief).