Vitamine B12 is een wateroplosbare vitamine en wordt ook wel cobalamine genoemd. Hoewel we in staat zijn een kleine voorraad van 2 milligram in de lever en nog eens 2 milligram elders in het lichaam aan te leggen, kan het lichaam het niet zelf aanmaken.

 

Vitamine B12 is betrokken bij vele functies in het lichaam:

Woman

  • Het draagt bij aan de aanmaak van cellen en weefsels en aan het proces van celvernieuwing;
  • Het draagt bij aan de vorming van rode bloedcellen en speelt een rol in productie en afbraak van homocysteïne. Homocysteïne is een stof die vrijkomt bij een omzettingsproces. Onder normale omstandigheden wordt de geproduceerde homocysteïne weer omgevormd of afgebroken zodat de hoeveelheid in het lichaam gelijk blijft;
  • Het heeft een positieve invloed op ons afweersysteem;
  • Het is goed voor de leerprestatie, het concentratievermogen, het geheugen en voor de gemoedstoestand;
  • Het bevordert de energiestofwisseling en ondersteunt bij futloosheid en vermoeidheid;
  • Het zorgt mede voor het goed functioneren van het zenuwstelsel.

 

Omdat een kleine voorraad vitamine B12 aanwezig is in het lichaam, wordt een mogelijk tekort vaak pas laat opgemerkt. Vitamine B12 wordt inactief door sigarettenrook en door lachgas. Het laatste wordt tegenwoordig veel door jongeren in de uitgaanswereld gebruikt. Deze vitamine is ook niet bestand tegen verwarming via de magnetron.

 

Opname van vitamine B12 in het lichaamMilk

Vitamine B12 moet uit de voeding of uit supplementen worden verkregen. We vinden deze vitamine alleen in producten van dierlijke oorsprong zoals vlees, vis, zuivelproducten en eieren omdat vitamine B12 in het maag-darmstelsel van dieren wordt aangemaakt.

 

In tegenstelling tot de mens, zijn dieren wel in staat de vitamine B12 die ze zelf hebben aangemaakt op te nemen. Daarom kunnen we het terugvinden in hun vlees, zuivel of eieren. In deze voedingsmiddelen is de vitamine gebonden aan een eiwit. In de maag wordt dit eiwit onder invloed van een stof in het maagzuur, ‘intrinsieke factor’ genaamd, losgekoppeld en in de dunne darm weer aangekoppeld. Dat is het moment dat de vitamine B12 klaar is om te worden opgenomen in de bloedbaan.

 

Omdat (goed opneembare) vitamine B12 alleen in dierlijke producten is te vinden, dienen strikte vegetariërs en zeker veganisten hun B12 spiegel goed in de gaten te (laten) houden. Zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven en 50 plussers, kunnen hun voedingspatroon afstemmen op een gezond voedingspatroon met voldoende vitamine B12.

 

LiverBronnen van vitamine B12

Orgaanvlees zoals niertjes en lever vormen de beste bronnen van vitamine B12. Het gaat dan om de lever en de nieren van grote dieren zoals rund, schaap of varken, maar ook de organen van gevogelte bevatten veel vitamine B12. Wie problemen heeft met het eten van orgaanvlees, kan voldoende binnen krijgen door regelmatig vis en schaaldieren uit de zee te eten. Ook in zuivel zoals melk, karnemelk, yoghurt en kaas vinden we deze vitamine en natuurlijk in eieren. Er zijn ook producten uit de voedingsindustrie verkrijgbaar waaraan vitamine B12 is toegevoegd. Dat hoort dan op de verpakking te staan. B12 (in de vorm van cyanocobalamine) wordt wel toegevoegd aan babymelkpoeder, ontbijtgranen, energiedrank, sojamelk en vegetarische vleesvervangers.

 

Welke vormen van vitamine B12?

Vitamine B12 is een complexe vitamine. Het is de enige vitamine die aan een metaalion is gebonden (kobalt). Daar is de naam cobalamine op gebaseerd. We onderscheiden de volgende vormen:

 

1. Cyanocobalamine met foliumzuur (B11)

Cyanocobalamine is de meest gebruikte vorm van vitamine B12 omdat deze erg stabiel is. Het wordt geproduceerd is via bacteriële fermentatie. Cyanocobalamine wordt in het lichaam omgezet in een actieve vorm van vitamine B12.

 

2. Methylcobalamine

Methylcobalamine is een actieve vorm van B12 en hoeft niet te worden omgezet. Het wordt relatief gemakkelijk opgenomen in het lichaam.

 

Waar B12 testen?

Er zijn verschillende mogelijkheden om de waarde van B12 in het bloed te testen. Een mogelijkheid is om dit door een deskundige te laten doen, maar er zijn ook testen die u via internet kunt kopen en die u thuis kunt uitvoeren door middel van een vingerprik. De gemiddelde prijs is rond de veertig euro.

 

Is B12 tekort erfelijk?

B12 tekort kán erfelijk zijn, maar het hoeft zeker niet. Er zijn veel oorzaken mogelijk voor een vitamine B12 tekort. Onderzoek door een deskundige kan hierover uitsluitsel geven.

 

Hoe B12 aanvullen?

Door vitamine B12 tabletten te slikken kunt u uw vitamine B12 spiegel verhogen. Cyanocobalamine wordt het meest gebruikt en is verkrijgbaar in combinatie met foliumzuur. In de verpakking zitten 100 zuigtabletjes met daarin 5000 mcg. Vitamine B12 is ook te krijgen als methylcobalamine. Dit zijn 120 zuigtabletjes van 1000 mcg. Beide supplementen zijn geschikt voor vegetariërs.

 

Bron: www.ntvg.nl/artikelen/fysiologie-en-pathofysiologie-van-de-intrinsic-factor-secretie-en-de-cobalaminevitamine/volledig