Wie is er niet opgegroeid met het gezegde ‘Eet veel wortels, want ze zijn goed voor je ogen’? Helaas geldt echter: ook wie geregeld op wortels knabbelt, kan zijn of haar ogen niet beschermen tegen vermindering van zicht. De vitamines in wortels helpen wel bij het zien, maar bijziend- of verziendheid wordt niet voorkomen met bergen wortels. Gelukkig zijn er nog andere vitamines die het zicht kunnen ondersteunen.

 

Welke vitamines zijn goed voor mijn ogen?

 

Vitamine ACarrots

Het spreekwoord met betrekking tot wortels slaat de plank niet helemaal mis. Wortels bevatten namelijk veel vitamine A, de zogenoemde vitamine voor de ogen. Vitamines in het algemeen zijn stoffen van levensbelang, die niet door het menselijk lichaam zelf kunnen worden aangemaakt. Uitzondering hierop vormt vitamine D, die door zonlicht in de huid wordt geproduceerd. 
 

“Het spreekwoord met betrekking tot wortels slaat de plank niet helemaal mis”

 

Vitamine A behoort tot de carotenoïden. Dit zijn natuurlijke geelrode kleurstoffen die in planten en dieren en in dierlijke producten voorkomen. Waarom is vitamine A zo belangrijk voor de ogen? Omdat het essentieel is voor de vorming van de oogkleurstof rodopsine. Deze stof draagt wezenlijk bij aan het zicht. In de fotoreceptorcellen van het oog wordt vitamine A omgevormd tot rodopsine. Als het lichaam niet genoeg vitamine A binnenkrijgt, kunnen de ogen deze kleurstof niet meer maken en ligt nachtblindheid op de loer. Vitamine A en bètacarotine (een voorloper van vitamine A) zijn belangrijk voor de licht/donker waarneming.

 

Waar zit vitamine A in?

We treffen vitamine A aan in vis, eieren en melkproducten, maar ook in wortels, paprika, spinazie en broccoli komt het in grotere hoeveelheden voor. In voedingsmiddelen als sla of spinazie wordt de oranje carotenoïde kleur bedekt door de groene bladkleurstof chlorofyl. Vitamine A is vetoplosbaar. Dat betekent dat deze vitamine alleen in combinatie met vet door het lichaam wordt opgenomen. Het is daarom een goed idee om uw salade altijd met een dressing met wat olie op te leuken.

 

 “Vitamine A is vetoplosbaar”

 

Welke andere vitamines voor de ogen?

Sweet pepperNaast vitamine A zijn er nog andere vitamines en sporenelementen die belangrijk zijn voor de oogfunctie. Zo beschermen vitamine C en E tegen vrije radicalen. Deze ontstaan onder meer door ultraviolette straling in het lichaam en beschadigen de cellen. Omdat het binnenste van het oog veel uv-straling krijgt te verwerken, helpen vitamine C en E om schade aan de cellen te voorkomen. Vitamine C zit onder meer in paprika, citrusvruchten, broccoli, kiwi, witte kool en duindoorn. Noten, avocado’s, soja en granen bevatten veel vitamine E.

 

 “Noten, avocado’s, soja en granen bevatten veel vitamine E”

 

Luteïne en zeaxanthine

Ook de carotenoïden luteïne en zeaxanthine vangen vrije radicalen. Ze werken als een filter en beschermen zo de gele vlek in het centrum van het oog tegen vrije radicalen en uv-licht. Op die manier beschermen ze de gevoelige cellen in het oog. Daarmee wordt het goed waarnemen van kleuren bevorderd. Met het vorderen der leeftijd nemen deze pigmenten af, maar ze kunnen via voeding weer worden aangeleverd. Denk hierbij aan spinazie, broccoli, groene kool, erwten, paprika, mais, sinaasappels, tomaten en meloenen.

 

 “Ook de carotenoïden luteïne en zeaxanthine vangen vrije radicalen”

 

Anthocyanen zijn plantenkleurstoffen. Ze hebben een antioxidante werking. Dit betekent dat ze vrije radicalen in het lichaam binden. Ze hebben een beschermende werking op de bloedvaten en ondersteunen het zicht. Ze komen vooral voor in rode groente- en fruitsoorten.

 

Omega 3-vetzuren zijn essentieel voor het menselijk lichaam. SalmonDit betekent dat we ze via onze voeding binnen moeten krijgen en van levensbelang zijn. Een goede opname van omega 3-vetzuren kan droge ogen voorkomen. Ook aan zink en selenium worden positieve effecten voor de ogen toegeschreven. We treffen omega 3-vetzuren onder meer aan in zalm, forel, zwaardvis, maar ook in lijnzaad- en walnootolie.

 

“Een goede opname van omega 3-vetzuren kan droge ogen voorkomen“

 

Voeding voor de ogen

Een gezond voedingspatroon komt niet alleen ten goede aan de ogen, maar aan het hele lichaam. Het is dus altijd goed om bij elke maaltijd verse groenten en fruit te eten. Idealiter staat tweemaal per week vis op het menu. Daarnaast is veel drinken een prima idee, om droge ogen te voorkomen.

 

“Idealiter staat tweemaal per week vis op het menu”

 

Tips voor gezonde ogen

Als u uw ogen gezond wilt houden, is het beter om de sigaret te laten liggen. Sigarettenrook is enorm schadelijk voor deze gevoelige organen. Enerzijds vormen zich door de rook vrije radicalen in het lichaam die ook effect op het zicht hebben. Daarnaast is nicotine niet goed voor de doorbloeding, die uiteraard ook samenhangt met uw ogen.

 Eyes

 

1.   Lichamelijke beweging 

Lichamelijke beweging bevordert de doorbloeding. Dat is niet alleen goed voor uw ogen maar voor het hele lichaam. Een hoge bloedsuikerspiegel en cholesterol worden met sporten eveneens aangepakt. Deze aandoeningen werken eveneens negatief op het zicht. En vergeet niet dat ogen herstellen tijdens de slaap. Dat betekent dat u voldoende slaap en ontspanning nodig heeft voor een goed zicht.

 

2. Beter zien: ogen willen getraind worden

Veel mensen staren voor hun werk urenlang naar een beeldscherm. Dit doet een grote aanslag op de ogen. Ze worden rood, gevoelig en droog. Hetzelfde gebeurt als u zich voor uw beroep constant op één plek moet concentreren. Een tandarts bijvoorbeeld, die een uur lang bezig is met een wortel van een kies. Ook al zit hij niet achter de computer, hij moet wel zich voor langere tijd op een bepaalde plek concentreren. Dat heeft vaak tot gevolg dat er te weinig wordt geknipperd en dus te weinig traanvocht over het oog gaat. Het wordt dus droog.

 

3. Regelmatig in de verte kijken

Om de ogen gezond te houden, is het belangrijk om geregeld enkele minuten in de verte te kijken. Dit werkt ontspannend voor de ogen.

 

4. Knipper genoeg

Knipper af en toe minstens 10 seconden snel na elkaar snel met uw oogleden. Op deze manier bevochtigt u uw ogen.

 

5. Af en toe met de ogen rollen

Rol af en toe met uw ogen. Zo traint u de oogspieren.

 

6. De ogen sluiten

Sluit af en toe een moment uw ogen en dek ze met uw handen af om complete duisterheid te bereiken. Dit werkt ontspannend.

 

7. Verleg de focus

Houd uw duimen circa 20 cm voor uw neus en focus hierop. Verleg uw blik dan naar een object dat verder weg is en concentreer u hierop. Laat zo uw blik heen en weer springen, tot het vermoeiend wordt. Hiermee traint u uw zicht.

 

8. Afstand tot beeldscherm veranderen

Als u achter de pc zit, is het een goed idee om af en toe de afstand tot uw beeldscherm te veranderen. Ideaal is een afstand van 50 tot 80 centimeter.