Voor zowel mannen als voor vrouwen is sterk en gezond haar belangrijk. De meeste gezonde mensen hebben daar rond hun twintigste geen problemen mee. Maar bij het verstrijken van de tijd kan dat veranderen. Het verlies van haar is een gevoelig onderwerp. En daarvoor zijn verschillende oorzaken, maar ook verschillende oplossingen mogelijk. Gezond haar beschikt over de juiste voedingsstoffen. Welke voedingsstoffen zijn dat?

 

 

hair

Hoe wordt haar gemaakt?

Onze haren worden gevoed met voedingsstoffen die via kleine bloedvaten naar de wortel worden getransporteerd. De haar bestaat voornamelijk uit het lichaamseigen eiwit keratine. Dit eiwit is elastisch en kan water opnemen. Als de haar nat is, rekt het uit en als het droogt, veert de haar weer terug in de oorspronkelijke lengte. Ook collageen speelt een rol bij de vorming van ons haar.

 

Hoe groeit haar?

Haren vernieuwen zich voortdurend. Ze groeien in een cyclus. De groeiperiode van een haar  is ongeveer 2 tot 6 jaar. Binnen deze groeiperiode vindt er ongeveer twintig keer per haarzakje een rustperiode plaats van ongeveer drie maanden. Na een rustperiode valt de haar uit en groeit er weer een nieuwe aan. We hebben gemiddeld tussen de 100.000 tot 150.000 haren op ons hoofd en daarvan bevindt 10-15% zich in de rustfase. De rest zit in de ‘normale’ groeifase. Een haar groeit ongeveer 1 cm per maand.

 

Is haaruitval normaal?

Het is normaal om gemiddeld 100 tot 120 haren per dag te verliezen. Omdat deze normaliter verdeeld over het hoofd uitvallen, zal dit niet zichtbaar zijn. Bovendien groeien er tegelijkertijd weer 100 haren aan. Als er veel meer dan 150 haren uitvallen, kan het zijn dat er iets anders aan de hand is.

 

Wat zijn mogelijke oorzaken van haaruitval?

Haaruitval kan genetisch zijn bepaald, maar er zijn nog meer mogelijkheden:

  • Het gebruik van medicijnen
  • Een te snelle of te langzaam werkende schildklier
  • Stress
  • Veroudering
  • Hormonale onbalans
  • Een slechte opname van voedingsstoffen

 

Hoe haaruitval voorkomen?

Haren hebben voedsel nodig en die voeding moet van goede kwaliteit zijn. Ook moet het transportsysteem goed werken omdat de voedingsstoffen via de bloedvaten worden getransporteerd naar de haarzakjes. Het is van belang dat de doorbloeding op orde is.

We kunnen de doorbloeding stimuleren door de hoofdhuid te masseren en we kunnen de doorbloeding stimuleren van binnenuit.

 

 

Wat te doen aan haaruitval?

paksoi

Allereerst moeten we ervoor zorgen dat de doorbloeding optimaal is. Er zijn 4 factoren waarmee de doorbloeding kan worden gestimuleerd:

 

  • Voeding
  • Beweging
  • Massage
  • Suppletie

 

Gezonde voeding bevat veel groene groenten. Groene groenten bevatten veel chlorofyl, een stof die lijkt op hemoglobine (een onderdeel van de rode bloedcellen in ons bloed). Eet de groene bladgroenten (sla, paksoi, kool, spinazie) het liefst rauw of roerbak ze kort. Verder is het van belang goede vetten binnen te krijgen (avocado, noten en vette vis). Antioxidantrijk voedsel zoals bijvoorbeeld vers fruit draagt bij aan een goede doorbloeding en is tevens kwalitatief goede voeding voor ons haar.

 

Beweging zorgt ervoor dat er veel zuurstof in ons bloed komt. Zuurstof is essentieel voor ons transportsysteem. Een bewuste ademhaling zorgt er ook voor dat we voldoende zuurstof in ons bloed krijgen.

 

We kunnen de doorbloeding in ons hoofd stimuleren door de hoofdhuid een paar keer per dag te masseren. Dat is niet alleen heerlijk ontspannend, maar tegelijkertijd effectief.

 

Ook ijzer is van belang voor het bloed en is betrokken bij de vorming van hemoglobine. IJzer vinden we zowel in plantaardig als in dierlijk voedsel en kan ook als ijzersupplement worden ingenomen. Daarnaast zijn Zink en Selenium goed voor het haar.

 

 

head massage

Welke vitamines slikken bij haaruitval?

De B-vitamines dragen bij aan allerlei biochemische processen in ons lichaam. Vitamine B & C complex is van biologische oorsprong en vormt een goede voedingsbodem. Vitamine C is van belang voor een goede conditie van de bloedvaten en speelt een rol bij de vorming van collageen, een lijmachtige stof die weer van belang is voor huid, haar en nagels. Ook met biotine houd je de haren sterk. We hebben ook een combinatieproduct: huid, haar en nagels.

 

Voor de volledigheid hebben we nog een enzymcomplex met 19 verschillende aminozuren en er zijn een paar losse aminozuren zoals L-arginine en L-methionine en Keratine.

Ten slotte, het verlies van haar is net zo complex als de oplossing. Het is daarom van belang op verschillende fronten in te zetten: voeding, beweging, massage en suppletie. Door meer beweging, gezondere voeding en voldoende voedingsstoffen moet er - onder normale omstandigheden - verbetering van de haardos kunnen worden bereikt.