Past door de brievenbus
Voor 17:00 besteld = vandaag verzonden

 Gratis bezorgd in heel Nederland
Buiten Nederland vanaf 50,-

 Past door de brievenbus
Voor 17:00 besteld = vandaag verzonden

 Gratis bezorgd in heel Nederland
Buiten Nederland vanaf 50,-

 Gratis bezorgd in heel Nederland
Buiten Nederland vanaf 50,-

 Gratis bezorgd in heel Nederland
Buiten Nederland vanaf 50,-

Omega Vetzuren

Vetzuren zijn belangrijk voor onze gezondheid. 

Producten 1-20 van 24

Pagina
per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Producten 1-20 van 24

Pagina
per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Omega vetzuren

Wat zijn vetzuren?

Vetten zijn een bron van energie, vetoplosbare vitamines A, D en E en essentiële vetzuren. Vetten zijn belangrijk voor verschillende processen in ons lichaam. Onze cellen hebben vetzuren nodig als bouwstenen en beschermen onze cellen tegen ongewenste indringers. Behalve als bouwstof en oplosmiddel van vetoplosbare vitamines, beschermt vet onze organen en zorgen vetten ervoor dat ons lichaam op temperatuur blijft. Vetten zijn op te delen in twee categorieën: verzadigde en onverzadigde vetten. 

Onverzadigd versus verzadigd vet

Op basis van hun scheikundige structuur kunnen we vetten dus opdelen in verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetzuren zijn vaak van dierlijke oorsprong. Verzadigde vetzuren hebben een negatief effect op onze cholesterolspiegel. Het is aangetoond dat het vervangen van verzadigde vetten in de voeding het bloedcholesterol verlaagt. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten.

Onverzadigde vetten kunnen worden onderverdeeld in enkelvoudig onverzadigde vetzuren en meervoudig verzadigde vetzuren. Een aantal van de meervoudig onverzadigde vetzuren kan ons lichaam niet zelf aanmaken. Deze vetzuren dient u binnen te krijgen via uw voeding of met een voedingssupplement en zijn dus essentieel. 

Dierlijke oliën en vetten zijn verzadigde vetten en bevatten nauwelijks onverzadigde vetten. Vette vis vormt hier een uitzondering op omdat hier procentueel gezien veel onverzadigde vetten in zitten, ook wel bekend onder de naam ‘lange keten omega 3-vetzuren’ (ALA, EPA en DHA). Daarom is het goed om te kiezen voor gezonde voeding en om regelmatig vis te eten als zalm, makreel, tonijn, sardines, forel, haring, paling en bokking. De Gezondheidsraad adviseert om minimaal twee keer per week vis te eten, waaronder één keer vette vis.

Niet-essentiële vetzuren

Omega 9 is een niet-essentieel vetzuur. Het lichaam kan dit vetzuur zelf aanmaken. Toch kan het in sommige gevallen verstandig zijn om hier wat extra van binnen te krijgen. Belangrijke omega 9 bronnen zijn olijfolie, noten, sesamolie, makreel en avocado. 

Zijn verzadigde vetten ‘slecht’? 

In plantaardige oliën treffen we vooral onverzadigde vetzuren aan (omega 3-, 6- en 9-vetzuren). Kokosolie en palmolie vormen een uitzondering op deze regel, want deze oliën bevatten juist veel verzadigde vetten. Er is overigens nog steeds controverse over de vraag of en in hoeverre verzadigde vetten slecht zijn voor onze gezondheid. Meer voor de hand liggend is dat industriële trans- en verzadigde vetten dat zijn en daar valt een natuurproduct als ongeraffineerde kokosolie niet onder. Kokosolie is namelijk geen 'gewoon' verzadigd vet, maar een middellange keten vetzuur (MCT genoemd). Deze vetzuren zijn goed verteerbaar en worden net zoals glucose, door ons lichaam gebruikt voor de energievoorziening. Meer dan de helft van kokosolie bestaat uit MCT vetten, waarvan onze lever zogenaamde 'ketonen' maakt. Ketonen worden door de hersenen gebruikt als brandstof. Kokosolie bevat bovendien caprylzuur dat een gunstige invloed heeft op onze gezondheid.

Waarom kiezen voor een supplement? 

De Gezondheidsraad adviseert om 2 maal per week verse vis te eten, bij voorkeur vette vis. Dit komt neer op zo’n 200 milligram omega-3 visvetzuren per dag. Het merendeel van de Nederlanders volgt dit advies niet op. Dan kan het gebruiken van een visolie supplement uitkomst bieden. Daarbij bevat onze Westerse voeding teveel omega 6 vetzuren en te weinig omega 3. Dit resulteert in een scheve vetzuren balans. 

Ook voor vegetariërs en veganisten is het erg moeilijk om dagelijks voldoende omega 3 binnen te krijgen. Gelukkig bieden wij ook een veganistisch alternatief: omega 3 op basis van algenolie. 

Omega vetzuren kopen? Dat doet u natuurlijk bij Vitaminesperpost.nl.

Vitaminesperpost.nl heeft een ruim assortiment aan omega vetzuren supplementen. Zo hebben wij Super DHA- of EPA visolie of een vegetarische variant zoals Vegan Omega 3, Vegan omega 3-6-9 of lijnzaadolie