Omega 3

Omega 3 capsules of pillen

Omega 3 is een term waarmee we tegenwoordig plat worden gegooid. Het lijkt wel het toverwoord van deze tijd. Om te begrijpen wat omega 3 (visolie) nu eigenlijk is, moeten we eerst in de theorie van de vetten duiken. In de voedingsleer kennen we twee hoofdgroepen: verzadigde en onverzadigde vetten. Naast de verzadigde vetten kunnen de onverzadigde in meerdere groepen worden ingedeeld. De bekendste zijn de mono-onverzadigde vetzuren (omega 9), de meervoudig onverzadigde vetzuren (omega 6) en de  onverzadigde vetzuren (omega 3).

Linolzuur en alfalinoleenzuur zijn essentiële vetzuren. Ons lichaam kan het niet zelf aanmaken. Daarom moeten we deze vetten binnen krijgen via de voeding. Ons lichaam kan de overige omega 3- en 6-vetzuren wel zelf aanmaken uit de bovengenoemde essentiële vetzuren. Omega 3 treffen we vooral aan in vette vis zoals haring of makreel, maar ook in walnoten en lijnzaad. Omega 6-vetzuren vindt u onder meer in plantaardige oliën.  

Drie belangrijke omega 3-vetzuren

In het menselijk lichaam splitst omega 3 zich verder uit in nog twee belangrijke vetzuren: EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). Deze omzetting heeft in vissen al plaatsgevonden en kan derhalve in de beste visolie capsules terug worden gevonden. De twee andere omega-3 vetzuren zijn semi-essentieel. Het lichaam kan ze met behulp van bepaalde enzymen aanmaken vanuit ALA.

Extra omega 3 kopen: waarom?

Er wordt veel onderzoek gedaan naar voeding. Omega 3 essentiële meervoudig onverzadigde vetzuren zijn op diverse manieren van belang voor uw lichaam. Uit onderzoek blijkt het volgende:

  • 250 mg DHA is goed voor:  
    - het gezichtsvermogen
    - een normale hersenfunctie
    - DHA is een bouwsteen voor de hersenen
    - de instandhouding van een normaal triglyceridegehalte in het bloed

  • 3 gram DHA en EPA:
    - is goed voor de bloeddruk
    Let op: niet meer dan 5 gram per dag nemen

  • 2 gram DHA en EPA:
    - voor de instandhouding van een normaal triglyceridengehalte in het bloed
    Let op: niet meer dan 5 gram per dag nemen

  • 250 mg DHA en EPA:
    - ondersteunt het hart

  • 2 gram ALA (of: rijk aan onverzadigde vetzuren):
    -  voor de instandhouding normale cholesterolwaarden in het bloed

Met name vette vis (zalm, haring, makreel)  bevat veel omega 3-vetzuren. Bij Vitaminesperpost.nl kunt u hoogwaardige capsules bestellen die moleculair zijn gedistilleerd en daarom zeer zuiver zijn, vrij van verontreinigingen en geen 'vissige' nasmaak hebben. De supplementen zijn bijzonder geschikt voor mensen die geen vette vis lusten of willen eten, maar die wel willen profiteren van gezonde oliën en vetten.

Omega 3 supplementen voor vegetariërs en veganisten

Voor vegetariërs en veganisten is het volkomen veilig om als alternatief voor vis plantaardige omega 3 te kopen. Chlorella, spirulina, chiazaadolie  en lijnzaadolie  zijn plantaardige bronnen die omega met DHA en EPA bevatten. De capsulewand van de olie capsules is wel op dierlijke basis, dus als u deze niet wilt eten, kunt u de capsule openprikken en de olie apart nuttigen. Als dit niet uw voorkeur heeft, kunnen wij u onze chlorella- en spirulina capsules van harte aanbevelen.

Contact met Vitaminesperpost.nl?

Bij Vitaminesperpost.nl kunt u terecht voor omega 3-vetzuren op basis van vette vis, maar u kunt bij ons ook omega 3 capsules kopen uit plantaardige bronnen. Het effect van omega-vetzuren is aangetoond in meerdere onderzoeken. Omega 3 visolie supplementen ondersteunen een gezonde levensstijl. Wat uw dagelijkse hoeveelheid moet zijn, is afhankelijk van de hoeveelheid omega vetzuren in uw voeding. Wilt u meer weten over omega 3-vetzuren of heeft u andere vragen? Onze voedingsdeskundigen kunnen u helpen met al uw vragen, van dagelijkse inname tot advies over andere vitamines en mineralen!

Omega 3
Webshop Keurmerk
Betaal logo's

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Het artikel is toegevoegd aan uw winkelwagen.


Naar kassa en afrekenen of
Verder winkelen

Het artikel is verwijderd van uw winkelwagen.


Naar kassa en afrekenen of
Verder winkelen