Past door de brievenbus
Voor 17:00 besteld = vandaag verzonden

 Gratis bezorgd in heel Nederland
Buiten Nederland vanaf 50,-

 Past door de brievenbus
Voor 17:00 besteld = vandaag verzonden

 Gratis bezorgd in heel Nederland
Buiten Nederland vanaf 50,-

 Gratis bezorgd in heel Nederland
Buiten Nederland vanaf 50,-

 Gratis bezorgd in heel Nederland
Buiten Nederland vanaf 50,-

Magnesium

Magnesium is een belangrijk mineraal dat bijdraagt aan de normale werking van het zenuwstelsel, de werking van de spieren en dat de hersenfunctie ondersteunt. Bekijk onderstaand de relevante informatie over de soorten magnesium en de producten.

9 producten

per pagina
Van hoog naar laag sorteren

9 producten

per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Wat is magnesium?

Magnesium is een essentieel mineraal dat betrokken is bij meer dan 300 biochemische lichaamsprocessen. Het lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken, maar heeft er wel voldoende van nodig. Magnesium helpt bij vermoeidheid, is onder meer nodig voor de vorming van botten en spieren en draagt bij aan de normale werking van ons zenuwstelsel.

Waar zit magnesium in?

Goede bronnen van magnesium zijn: rauwe cacao, roggebrood, avocado, donkergroene bladgroente, ongebrande noten, zilvervliesrijst, hennepzaad, zeewier, kelp, komijnzaad, sesamzaad, havermout en kikkererwten.

Waar helpt magnesium voor en waar is het goed voor?

De belangrijkste kenmerken van magnesium zijn:

  • Magnesium is gunstig voor een goede geestelijke balans, goed voor de leerprestatie, het geheugen en het concentratievermogen
  • Magnesium is goed voor de spieren en het zenuwstelsel
  • Magnesium draagt bij aan hersenfuncties die bij het leervermogen zijn betrokken
  • Magnesium draagt bij aan extra energie bij vermoeidheid en futloosheid en ondersteunt zo het energieniveau
  • Magnesium heeft een positieve invloed op de werking van het zenuwstelsel en de spieren
  • Magnesium zorgt voor sterke botten en tanden en ondersteunt zo het behoud van sterke botten
  • Magnesium helpt bij het opbouwen van eiwitten in het lichaam
  • Magnesium helpt om vermoeidheid te verminderen

Hoeveel magnesium heb je nodig?

Dit is afhankelijk van geslacht en leeftijd. De behoefte van mannen is hoger dan die van vrouwen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van magnesium is 350 mg voor een volwassen man. Voor een vrouw is dit 300 mg. Bij stress, intensief sporten, zwangerschap en wanneer de opname van magnesium door de darmen niet optimaal is, is er een hogere behoefte. Ook bij medicijngebruik zijn er omstandigheden bekend dat er een hogere behoefte aanwezig is. Tot slot is de biologische beschikbaarheid van magnesium is in dit advies niet meegenomen.

Hoe wordt de opname van magnesium verminderd?

Voeding met een hoog fytaatgehalte vermindert de opname van magnesium. Fytaat is een antinutriënt dat voorkomt in graanproducten.

 

Ook is in landbouwbodems een vermindering te zien in de mineralengehaltes. Dit komt door: intensieve landbouw, steeds dezelfde gewasverbouwing, veranderende teeltmethoden en langdurig gebruik van kunstmest. Het magnesiumgehalte van spinazie is bijvoorbeeld met 76% afgenomen. 100 gram spinazie bevat tegenwoordig gemiddeld nog maar 15 mg magnesium in plaats van 62 mg zeventien jaar geleden (Researchgate, 2021). 

 

Tot slot wordt magnesium minder goed opgenomen in onze dunne darm als we ouder worden, bij een hoge inname van suiker, veelvuldig zuivelgebruik en het gebruik van bewerkte voeding. Bij producten als frisdrank bindt magnesium zich aan fosfaat. Hierdoor kan het mineraal niet door het lichaam worden opgenomen. 

Waar op te letten bij de aanschaf van een magnesiumsupplement?

Goedkope magnesiumsupplementen bevatten vaak een niet-lichaamseigen vorm van magnesium, zoals magnesiumoxide, magnesiumsulfaat of magnesiumcarbonaat. Alle magnesiumsupplementen van vitaminesperpost.nl bevatten een of meerdere goed opneembare organisch gebonden verbinding(en) met hoge biologische beschikbaarheid. Hierdoor bent u er van verzekerd bij ons altijd een magnesiumsupplement te kopen waarvan de opname optimaal is.

Magnesium en vitamine D

Magnesium is grote vrienden met vitamine D. Het mineraal zorgt ervoor dat vitamine D op de juiste plaats in het lichaam komt. Ook zorgt magnesium voor de omzetting van vitamine D in de lever

Wat wordt beter opgenomen, magnesium uit voeding of uit supplementen?

Vaak wordt magnesium uit supplementen beter opgenomen dan magnesium uit voeding. Dit komt omdat magnesium uit voeding aan allerlei stoffen is gebonden. Hierdoor moet onze spijsvertering flink moeite doen om deze magnesium op te nemen. 

Verschillende magnesiumproducten

Wat is magnesium L-threonaat?

Magnesium L-threonaat is magnesium om te gebruiken bij het leren. Deze magnesiumvorm is goed voor het geheugen en het concentratievermogen en kan gebrek aan energie helpen verminderen. 

Wat is magnesium bisglycinaat?

Magnesium Bisglycinaat is sterk genoeg om door de maag en dunne darm te gaan zonder ‘uit elkaar te vallen’. Deze maagvriendelijke vorm van magnesium bereikt hierdoor onze darmen als volledig element, waardoor het effectiever wordt opgenomen. 

Wat is magnesium tauraat?

Magnesium Tauraat is gunstig voor een goede geestelijke balans, het geheugen en ons concentratievermogen. Aan dit supplement is ook een veilige dosering bioactieve vitamine B6 (P-5-P) toegevoegd voor een betere opname van magnesium. 

Wat is magnesium malaat?

Magnesium Malaat is magnesium gebonden aan appelzuur. Appelzuur is een essentieel onderdeel van onze energieproductie. Magnesium malaat helpt om vermoeidheid en moeheid te verminderen en bevordert zo de energiestofwisseling.

Wat is magnesium citraat?

Magnesium Citraat is het magnesiumzout van citroenzuur. Magnesium citraat wordt vaak geadviseerd voor sporters, omdat magnesium citraat bijdraagt aan het behoud van sterke botten en soepele spieren. Ook bevordert het de energiestofwisseling en helpt bij de opbouw van eiwitten in het lichaam. 

Wat is zee magnesium?

Zee Magnesium is ook wel bekend als marine magnesium. Zee Magnesium is een natuurlijke vorm, wordt gemakkelijk door ons lichaam herkend en als vanzelfsprekend opgenomen. 

Wat is de beste soort magnesium voor mij?

De diverse vormen van magnesium vervullen verschillende behoeftes. Bij de verschillende magnesiumvormen is beschreven waarvoor u deze het best kunt inzetten.

Geen zin om te kiezen? 

Kies dan onze Magnesium Compleet. Dit product bestaat uit vijf vormen van bioactieve magnesiumverbindingen: magnesium citraat, taurinaat, malaat, bisglycinaat en hydroxide. 

Wat is Calcium Magnesium Premium

Calcium en magnesium vormen een goede combinatie. Ons Calcium Magnesium Premium-supplement bevat deze combinatie. Daarnaast bevat het plantaardige vitamine D3 (cholecalciferol) en vitamine K2 MK-7. 

Wanneer magnesium innemen?

Magnesium Malaat ondersteunt de natuurlijke energie in ons lichaam en kunt u daarom het beste in de ochtend innemen.

Magnesium bisglycinaat wordt ingezet voor een goede geestelijke balans en draagt bij aan de geestelijke veerkracht. Deze kan het best voor het slapen worden ingenomen.

Magnesium L-threonaat, Magnesium Tauraat, Magnesium Citraat en onze Zee Magnesium-capsules kunnen zowel overdag als ‘s avonds worden ingenomen.

Waarom de magnesiumcapsules kopen bij vitaminesperpost.nl?

Alle magnesiumcapsules die u bij vitaminesperpost.nl kunt kopen, zijn plantaardig en dus geschikt voor vegetariërs. Al onze supplementen met magnesium zijn volgens de strenge IFS-kwaliteitsnormen gecapsuleerd.

Bovendien profiteert u bij ons altijd van de volgende voordelen:

  • 30% Korting bij het kopen van 4 verpakkingen
  • Snel + gratis bezorgd binnen Nederland
  • Pakket past door de standaard brievenbus

Vragen of advies?

Pak dan uw telefoon en bel ons vrijblijvend voor persoonlijk advies. Onze vriendelijke vitamine-experts staan u graag te woord tijdens kantooruren. U kunt hen bereiken via onze contactpagina of via telefoonnummer: +31(0)75-612 12 47 (lokaal tarief).