Overgang

Voedingssupplementen bij menopauze en overgang

De woorden menopauze en overgang worden geregeld door elkaar gebruikt. Toch zijn het geen synoniemen. Menopauze betekent letterlijk ‘de laatste menstruatie’. De overgang is de hele periode rond de menopauze waarin vrouwen stoppen met menstrueren terwijl gelijktijdig allerlei hormonale veranderingen plaatsvinden. De overgang wordt ook wel een levensfase genoemd, omdat deze het einde van de vruchtbaarheidsperiode markeert. Gemiddeld raakt een vrouw rond het 51ste levensjaar in de overgang, maar sommige vrouwen hebben al vanaf hun veertigste overgangsverschijnselen. Ook de duur van de overgang kan bij iedereen anders zijn. Overgangsverschijnselen hebben ermee te maken dat de eierstokken geen of minder vrouwelijk geslachtshormonen (oestrogenen) aanmaken. De oestrogenen die nog wel in uw lichaam komen, worden vervolgens in het vetweefsel aangemaakt in plaats van in de eierstokken. Plantaardige therapieën of voedingssupplementen kunnen bijdragen aan een rustig(er) verloop van de overgang.

Rode klaver bij overgangsverschijnselen

De overgang gaat dus vaak gepaard met een heel scala aan ongemakkelijke overgangsverschijnselen. Zo heeft ongeveer tachtig procent van de vrouwen last van opvliegers, nachtelijk zweten, stemmingswisselingen en vaginale droogheid. Bijna de helft van vrouwen in westerse landen die in de overgang zijn, gebruikt natuurlijke middelen tegen overgangsverschijnselen. Zo is rode klaver een populaire remedie. Deze plant – met name de bladeren - zit boordevol isoflavonen, afkomstig uit de fyto-oestrogenen. Isoflavonen zijn stofjes die het vrouwelijk hormoon oestrogeen kunnen reguleren. Isoflavonen komen vooral voor in peulvruchten, soja en enkele groenten en granen. Rode klaver bezit eveneens veel isoflavonen en is een populair supplement bij vrouwen in de overgang.  Een groot onderzoek van het Rotterdamse Erasmus UMC hierover werd vorig jaar gepubliceerd en in vele kranten overgenomen.

Goede voeding bij opvliegers

Sommige vrouwen merken dat ze zwaarder worden in de overgang. Ineens lijken ze van lucht aan te komen, want aan hun voedingspatroon is niets veranderd. Deze toename in gewicht heeft onder meer met hormonen te maken. Een vrouw in de overgang verbrandt gewoonweg minder calorieën. Het is belangrijk om gevarieerd te blijven eten en snelle koolhydraten en producten met veel suikers te vermijden. In plaats daarvan kunt u beter kiezen voor producten met veel goede vetten en eiwitten. Denk hierbij aan vette vis, avocado en ei. Hierdoor ontstaat een stabiele suikerspiegel en gaat u buikvet tegen. Een supplement met omega-3 vetzuren bevat bijvoorbeeld veel onverzadigde vetten. Daarnaast het van belang om veel groente te blijven eten, en dan met name bladgroente als spinazie, boerenkool, prei, groene kool en spruitjes.

Voedingssupplementen voor de overgang in de vorm van capsules

Ook hop-extract is een voedingssupplement dat heel geschikt is om tijdens de overgang in te zetten, omdat hop eveneens plantaardige oestrogenen bevat en dus in feite de natuurlijke effecten van het lichaamseigen oestrogeen kopieert. Hop is onder meer geschikt om te gebruiken bij opvliegers. Vitaminesperpost.nl heeft zowel rode klaver-extract als hop-extract in capsulevorm. Beide bieden ondersteuning tijdens de overgang. Daarnaast is hop een geliefd slaapmutsje en bevordert dus de nachtrust. Onze soja-isoflavonen bevatten maar liefst 200 mg soja-extract, dat 80 mg isoflavonen per capsule bevat. Andere capsules of tabletten bevatten bijvoorbeeld maca, ook wel de Peruaanse ginseng genoemd. Dit geeft energie en draagt bij aan het libido.

Overgang
Webshop Keurmerk
Betaal logo's

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Het artikel is toegevoegd aan uw winkelwagen.


Verder winkelen of Naar kassa en afrekenen

Het artikel is verwijderd van uw winkelwagen.


Verder winkelen of Naar kassa en afrekenen