Past door de brievenbus
Voor 17:00 besteld = vandaag verzonden

 Gratis bezorgd in heel Nederland
Buiten Nederland vanaf 50,-

Vitamine D

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine. Voldoende vitamine D is nodig voor het behoud van sterke botten en tanden en ter ondersteuning van het immuunsysteem. Daarnaast is Vitamine D nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen. Bekijk onderstaand de relevante informatie over vitamine D, blogs en de producten.

10 producten

per pagina
Van hoog naar laag sorteren

10 producten

per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Wat is vitamine D? 

Vitamine D is een van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan maken. Vitamine D wordt in de huid onder invloed van zonlicht gevormd. Daarnaast halen we vitamine D uit onze voeding. Er zijn 2 soorten vitamine D. Beide vormen komen voor in onze voeding: vitamine D2 (ergocalciferol) en vitamine D3 (cholecalciferol). Zowel vitamine D2 als D3 worden onder invloed van uv-straling van de zon gevormd. Vitamine D ondersteunt onze spieren, het immuunsysteem en hart en bloedvaten. Ook is vitamine D goed voor huid, haren en nagels en de gemoedstoestand.

Vitamine D en de zon

Tweederde van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D maakt ons lichaam zelf aan via de ultraviolette stralen van de zon (uv-licht). Als u minimaal vijftien tot dertig minuten per dag tussen elf uur 's ochtends en drie uur 's middags buiten loopt, krijgt u in principe voldoende vitamine D binnen. Het is wel belangrijk dat uw hoofd en handen daarbij onbedekt zijn en u geen zonnebrandcrème gebruikt met een hoge beschermingsfactor. Een kwartier of half uur in de zon lijkt geen zware opgave, maar toch blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat veel Nederlanders onvoldoende vitamine D in hun bloed hebben. Vooral mensen die veel binnen zitten, bedekkende kleding dragen en mensen met een donkere huidskleur moeten hun vitamine D-waardes in de gaten houden. Ook kinderen die jonger zijn dan vier jaar en zeventigplussers krijgen het advies van de Gezondheidsraad om vitamine D supplementen te slikken.

Vitamine D in voedingsmiddelen

Vitamine D is in bescheiden hoeveelheden te vinden in producten van dierlijke oorsprong, zoals kaas, eigeel, runderlever en roomboter. Vette vis is een uitzondering. Een moot zalm (125 gram) bevat maar liefst 55% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine D. Andere goede bronnen zijn halvarine, margarine, bak- en braadproducten. Aan deze producten wordt vitamine D kunstmatig toegevoegd. 

Hoe weet ik of de vitamine D-waardes in mijn bloed goed zijn?

Overleg met een gezondheidsdeskundige als u vermoedt dat u te lage vitamine D-waardes in uw bloed heeft. De gezondheidsraad heeft een lijst opgesteld van groepen mensen die hun vitamine D-waardes in de gaten moeten houden:

  • Kinderen van 0-4 jaar
  • Mensen die bedekkende kleding dragen
  • Mensen met een donkere huidskleur
  • Mensen die ouder zijn dan 70 jaar
  • Mensen die weinig buiten komen (minder dan 15 tot 30 minuten blootstelling aan hoogstaande zon)

Als u bij een van bovenstaande groepen hoort, doet u er verstandig aan om in overleg met een gezondheidsdeskundige uw vitamine D-waardes te laten testen. Mogelijk heeft u suppletie nodig.

 

Vitamine D supplementen

Vitaminesperpost.nl verkoopt vitamine D uitsluitend in capsules en ze zijn verkrijgbaar in de volgende varianten:

Welk vitamine D-supplement voor u geschikt is, hangt helemaal af van uw persoonlijke voorkeur en de behoeftes van uw lichaam. 

Vitamine D2 of D3?

Er bestaan verschillende vormen van vitamine D. De vitamine D-variant die in de huid van mens en die onder invloed van zonlicht wordt aangemaakt, noemen we vitamine D3 (cholecalciferol). Dit is de best opneembare en meest actieve vorm van vitamine D. Vitamine D2 (ergocalciferol) wordt aangemaakt in paddenstoelen. Het is een minder krachtige vitamine D-variant, maar vanwege de plantaardige oorsprong is het een geschikt supplement voor vegetariërs en veganisten. Ook onze plantaardige vitamine D op basis van korstmos is uitermate geschikt voor vegetariërs en veganisten.