Vitamine D komt voor in twee vormen: ergocalciferol (vitamine D2) en cholecalciferol (vitamine D3). De eerste vorm is van plantaardige oorsprong en de tweede vorm is van dierlijke oorsprong.  

 

Welke vitamine wordt het beste opgenomen?

De vorm van vitamine D die het best door het lichaam wordt opgenomen is vitamine D3 of cholecalciferol. Dit is namelijk de meest natuurlijke vorm van vitamine D en is hetzelfde als de vitamine D die ons lichaam aanmaakt onder invloed van zonlicht. De vitamine D in onze supplementen wordt gewonnen uit natuurlijke lanoline. Lanoline is een gezuiverde vetstof, afkomstig uit schapenwol.

 

Veel supplementen bevatten vitamine D in de vorm van vitamine D2, ook wel calciferol genoemd. Deze vorm van vitamine D wordt gewonnen uit paddestoelen die eerst zijn bestraald om mogelijke pathogenen onschadelijk te maken. Het is een andere variant van vitamine D dan de vorm die door ons lichaam wordt aangemaakt. In verband met de goede opneembaarheid en omdat het de meest natuurlijke en lichaamseigen vorm van vitamine D is, adviseren wij om te kiezen voor vitamine D3.

 

Waarom vitamine D slikken?

 

sun

Vitamine D is de zonnevitamine

Vitamine D wordt soms ook wel zonnevitamine genoemd omdat deze vitamine onder invloed van zonlicht wordt aangemaakt in onze huid. Het is een vetoplosbare vitamine en er zijn drie varianten; vitamine D1, D2 en D3. Alleen vitamine D2 en D3 worden in supplementen verwerkt. Als het lichaam wordt blootgesteld aan zonlicht, maakt het op een natuurlijke manier zonlicht aan.  Behalve uit zonlicht, kunt u vitamine D ook uit bepaalde voedingsmiddelen en uit supplementen halen.

 

Waar is vitamine D goed voor?

  • het draagt bij aan een goede opname van calcium en fosfor uit de voeding;
  • het speelt een rol bij de botaanmaak en het behoud van sterke botten;
  • het draagt bij aan de aanmaak van cellen en weefsels;
  • het ondersteunt ons afweersysteem;
  • het is van belang voor het behoud van sterke tanden;
  • en het speelt een rol bij het behoud van soepele spieren.

 

Hoe ontstaat een tekort aan vitamine D?

Er zijn verschillende factoren die eraan kunnen bijdragen dat u niet voldoende vitamine D binnenkrijgt:

  • Het wonen in een gebied met veel luchtvervuiling
  • Het gebruik van zonnebrandcrème
  • Weinig in de buitenlucht zijn
  • Een donkere huid  (huidpigment biedt bescherming tegen de zon, maar zorgt er tevens voor de vitamine D minder gemakkelijk wordt opgenomen.)
  • Wonen op het noordelijk halfrond

 

Bovenstaande factoren dragen eraan bij aan een mogelijk vitamine D-tekort. Daarom is het belangrijk om (een ​​deel van) de vitamine D naast zonlicht ook uit andere bronnen te halen.

 

Vitamine D bij een winterdip

In de wintermaanden maakt de huid weinig vitamine D aan, omdat we dan weinig zon zien. Er is de laatste tijd steeds meer belangstelling voor de rol van vitamine D in de hersenen. Bij mensen die een winterdipje hebben of wat neerslachtig zijn, kan extra vitamine D ondersteuning bieden.

Welke voeding is rijk aan vitamine D?

eggs

Er zijn niet zo veel voedingsmiddelen die van nature veel vitamine D bevatten. Daarom wordt het aan een aantal voedingsmiddelen toegevoegd. Voedingsmiddelen die van nature vitamine D bevatten zijn met name vette vis en eieren. Aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten wordt vitamine D toegevoegd.

 

Hoeveel vitamine D hebben we dagelijks nodig? 

  • De gezondheidsraad beveelt kinderen en volwassenen 10 mcg vitamine D per dag aan.
  • De Gezondheidsraad adviseert om kinderen tot vier jaar dagelijks 10 microgram extra vitamine D te geven.
  • Vrouwen die zwanger zijn hebben dagelijks 10 microgram vitamine D extra nodig.
  • Alle vrouwen tussen de 50 en 70 jaar hebben baat bij dagelijks 10 microgram extra vitamine D, ongeacht huidskleur of hoeveelheid zonlicht.
  • Voor mannen en vrouwen die ouder zijn dan 70 jaar is de aanbeveling van de Gezondheidsraad het dubbele. Voor hen geldt een aanbevolen hoeveelheid van 20 mcg vitamine D per dag
  • Vrouwen die een sluier dragen, hebben baat bij dagelijks 10 microgram extra vitamine D. Kinderen en volwassenen met een donkere huidskleur of mensen die onvoldoende buiten komen, hebben baat bij dagelijks 10 microgram extra vitamine D.

 

De meeste mensen krijgen voldoende vitamine D binnen via de zon en voeding. Het advies van de gezondheidsraad is om elke dag een kwartier tot een half uur tussen 11.00 uur en 15.00 uur met in ieder geval hoofd en handen onbedekt buiten in het zonlicht door te brengen.

 

women with veil

Welke vitamine D is er verkrijgbaar?

Vitaminesperpost.nl biedt verschillende vitamine D supplementen van goede kwaliteit aan:

Vitamine D3 400ie

Vitamine D3 1000ie

Vitamine D3 2000ie

 

 

We hebben ook een vitamine D-supplement waaraan K2 is toegevoegd. Van vitamine K2 weten we dat het een rol speelt bij de botaanmaak en dat het goed is voor het behoud van sterke botten.

 

Als u geen dierlijke producten wilt gebruiken, kunt u toch kiezen voor onze natuurlijke D2 variant, gemaakt uit paddestoelen. Deze paddestoelen zijn niet bestraald en komen uit duurzame teelt:

 

Update: sinds januari 2019 hebben we nog twee mooie plantaardige vitamine D varianten die niet zijn gebaseerd op paddestoelen, maar op korstmos. Deze supplementen worden goed opgenomen en zijn geschikt voor vegetariërs en veganisten.

 

Vitaminesperpost.nl heeft een groot aanbod aan vitamine D-varianten. U kunt deze meteen op de website bestellen, want al onze supplementen passen door de standaard brievenbus. Vraagt u liever eerst advies? Onze kundige en vriendelijke medewerkers staan u graag tijdens kantooruren vrijblijvend te woord via telefoonnummer 075-612 12 47 (lokaal tarief).

 

Overleg bij ziekte, medicijngebruik, zwangerschap en borstvoeding eerst met een deskundige voordat u supplementen gebruikt.

Een gezonde levensstijl is belangrijk, evenals gevarieerde, evenwichtige voeding, waarvoor supplementen geen vervanging zijn.