Welke vitamine D is het beste? Ontspannen vrouw in de zon

Vitamine D komt voor in twee vormen: ergocalciferol (vitamine D2) en cholecalciferol (vitamine D3). De eerste vorm is altijd van plantaardige oorsprong en de tweede kan zowel van dierlijke als van plantaardige oorsprong zijn.

Welke vitamine D wordt het beste opgenomen?

De vorm van vitamine D die het best door het lichaam wordt opgenomen, is vitamine D3 of cholecalciferol. Dit is namelijk de meest natuurlijke vorm van vitamine D en hetzelfde als de vitamine D die ons lichaam onder invloed van zonlicht aanmaakt. De vitamine D in onze supplementen wordt gewonnen uit natuurlijke lanoline. Lanoline is een gezuiverde vetstof, afkomstig uit schapenwol. Maar door de voortschrijdende technologische ontwikkelingen wordt er tegenwoordig ook een goed opneembare vorm van D3 uit plantaardige bronnen gewonnen. Daarvoor wordt bijvoorbeeld korstmos als bron gebruikt of algen.

Veel supplementen bevatten vitamine D in de vorm van vitamine D2, ook wel calciferol genoemd. Deze vorm van vitamine D wordt gewonnen uit paddenstoelen. Het is een andere vorm van vitamine D dan de vorm die door ons lichaam wordt aangemaakt. In verband met de goede opneembaarheid en omdat het de meest natuurlijke en lichaamseigen vorm van vitamine D is, adviseren wij om te kiezen voor vitamine D3. Voor veganisten is vitamine d2 uit korstmos een goede optie. 

Het is raadzaam om vitamine D te combineren met vitamine K, in dit blog vertellen we u waarom. 

"Er zijn 3 varianten van vitamine D: vitamine D1, D2 en D3"

Waarom vitamine D innemen?

Vitamine D wordt soms ook wel de zonvitamine genoemd omdat deze vitamine onder invloed van zonlicht in onze huid aanmaakt. Het is een vetoplosbare vitamine. Er zijn 3 varianten: vitamine D1, D2 en D3. Alleen vitamine D2 en D3 worden in supplementen verwerkt. Als het lichaam wordt blootgesteld aan zonlicht, maakt het op een natuurlijke manier vitamine D aan. Behalve uit zonlicht, kunt u vitamine D ook uit bepaalde voedingsmiddelen en uit supplementen halen.

"Bij mensen die te maken krijgen met de 'Winter Blues' kan extra vitamine D ondersteuning bieden"

Waar is vitamine D goed voor?

◾ het draagt bij aan een goede opname van calcium en fosfor uit de voeding
het speelt een rol bij de botaanmaak en het behoud van sterke botten
het draagt bij aan de aanmaak van cellen en weefsels
het ondersteunt ons afweersysteem
◾ het is van belang voor het behoud van sterke tanden
het speelt een rol bij het behoud van soepele spieren

Factoren waardoor u minder vitamine D binnenkrijgt

Er zijn verschillende factoren die eraan kunnen bijdragen dat u niet voldoende vitamine D binnenkrijgt:

◾ Het wonen in een gebied met veel luchtvervuiling
◾ Het gebruik van zonnebrandcrème
Weinig in de buitenlucht zijn
Een donkere huid (huidpigment biedt bescherming tegen de zon, maar zorgt er tevens voor dat vitamine D minder gemakkelijk wordt opgenomen)
Wonen op het noordelijk halfrond

Bovenstaande factoren dragen bij aan een ontoereikende vitamine D inname. Daarom is het belangrijk om (een ​​deel van) de vitamine D naast zonlicht ook uit andere bronnen te halen.

Vitamine D tijdens de wintermaanden

In de wintermaanden maakt de huid weinig vitamine D aan omdat we dan weinig zon zien. Er is de laatste tijd steeds meer belangstelling voor de rol van vitamine D in de hersenen. Bij mensen die te maken krijgen met de 'Winter Blues' kan extra vitamine D ondersteuning bieden.

"Voedingsmiddelen die van nature vitamine D bevatten zijn met name vette vis en eieren"

Welke voeding is rijk aan vitamine D?

Er zijn niet zoveel voedingsmiddelen die van nature veel vitamine D bevatten. Daarom wordt het aan een aantal voedingsmiddelen toegevoegd. Voedingsmiddelen die van nature vitamine D bevatten, zijn met name vette vis en eieren. Aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten wordt vitamine D toegevoegd.

Hoeveel vitamine D hebben we dagelijks nodig?

◾ De Gezondheidsraad beveelt kinderen en volwassenen 10 mcg vitamine D per dag aan.
◾ De Gezondheidsraad adviseert om kinderen tot vier jaar dagelijks 10 microgram extra vitamine D te geven.
Vrouwen die zwanger zijn hebben dagelijks 10 microgram vitamine D extra nodig.
Alle vrouwen tussen de 50 en 70 jaar hebben baat bij dagelijks 10 microgram extra vitamine D, ongeacht huidskleur of hoeveelheid zonlicht.
Voor mannen en vrouwen die ouder zijn dan 70 jaar is de aanbeveling van de Gezondheidsraad het dubbele. Voor hen geldt een aanbevolen hoeveelheid van 20 mcg vitamine D per dag.

"Vrouwen die een sluier dragen, hebben baat bij dagelijks 10 microgram extra vitamine D"

Vrouwen die een sluier dragen, hebben baat bij dagelijks 10 microgram extra vitamine D. Kinderen en volwassenen met een donkere huidskleur of mensen die onvoldoende buiten komen, hebben baat bij dagelijks 10 microgram extra vitamine D.

De meeste mensen krijgen voldoende vitamine D binnen via de zon en voeding. Het advies van de Gezondheidsraad is om elke dag een kwartier tot een half uur tussen 11.00 en 15.00 uur met in ieder geval hoofd en handen onbedekt buiten in het zonlicht door te brengen.

Welke D-vitamines verkoopt vitaminesperpost.nl?

Vitaminesperpost.nl biedt verschillende vitamine D supplementen van goede kwaliteit aan:

◾ Vitamine D natuurlijk (Plantaardige vorm van D2 uit paddenstoelen)

◾ Vegan vitamine D3 1000 IE (Goed opneembare, plantaardige vorm van D3 uit korstmos)

◾ Vegan vitamine D3 2000 IE (Goed opneembare, plantaardige vorm van D3 uit korstmos)

◾ Vegan vitamine D3 3000 IE (Goed opneembare, plantaardige vorm van D3 uit algen)

◾ Vitamine D3 en K2 (Goed opneembare plantaardige vitamine D3 combinatie voor sterke botten)

◾ Vitamine D3 1000 IE (Vitamine D3 op basis van gezuiverde lanoline)

◾ Vitamine D3 2000 IE (Vitamine D3 op basis van gezuiverde lanoline)

◾ Vitamine D3 3000 IE (Vitamine D3 op basis van gezuiverde lanoline)

◾ Vitamine D3 400 ie (Lage dosering)

Vragen of advies?

Vitaminesperpost.nl verkoopt een groot aanbod aan vitamine D-varianten. U kunt deze meteen op de website bestellen, want al onze supplementen passen door de standaard brievenbus. Onze vriendelijke medewerkers staan u tijdens kantooruren graag te woord via telefoonnummer +31 (0)75-612 12 47 (lokaal tarief).