Darmflora

Supplementen voor een gezond microbioom in de darmen

In en op ons lichaam bevinden zich veel micro-organismen zoals bacteriën, virussen en gisten. Samen worden ze het ‘microbioom’ genoemd. Andere namen zijn microbiota of microflora. Het microbioom is betrokken bij de bescherming tegen ziekteverwekkers en bij de vertering van voedingsvezels.

Micro-organismen in het maag-darmstelsel: darm-microbioom

“De darmflora of het darmmicrobioom is het geheel van micro-organismen dat zich in het maag-darmstelsel bevindt. De naam darmflora is eigenlijk niet correct, aangezien het vooral om bacteriën gaat en de term flora gewoonlijk verwijst naar planten. Daarnaast gaat het niet alleen om bacteriën in de darm, maar ook bijvoorbeeld in de maag. Het geheel aan leven in de darm wordt aangeduid met het uit het Angelsaksisch afkomstige woord, darmmicrobioom”. (Bron: wikipedia)

De bacteriën in onze darmen leven in symbiose met elkaar

De bacteriën in onze darmen leven in symbiose met elkaar: de één kan niet zonder de ander. Er leven verschillende bacteriële stammen in onze darmen, waarvan de lactobacillen het bekendst zijn. Het is niet per se zo dat sommige bacteriën slecht zijn en andere goed, wel is het zo dat er een juiste balans moet bestaan tussen de verschillende groepen. Onze leefstijl en ons voedingspatroon is van grote invloed op de balans tussen deze groepen bacteriën en schimmels. Het eten van vezelrijke, voeding bijvoorbeeld creëert een goed klimaat voor bacteriën die vezels verteren en draagt zo bij aan een positieve balans.

Elke bacteriële stam heeft een andere rol in ons lichaam

Vitaminesperpost.nl verkoopt diverse voedingssupplementen waarmee u een goede bacteriële balans van uw darmmicrobioom kunt ondersteunen. Mensen dragen wel anderhalve kilo aan microben met zich mee. Microben zijn kleine beestjes die voor het grootste gedeelte bestaan uit bacteriën, maar ook uit schimmels, gisten, virussen en andere eencellige wezens. Elke bacteriële stam heeft een andere belangrijke rol in ons lichaam. Hoe diverser de samenstelling van ons darmmicrobioom is, hoe gunstiger voor het instandhouden van een goede gezondheid. Daarom is het ook belangrijk om er een zeer gevarieerd voedingspatroon op na te houden.

Darmslijmvliezen helpen het afweersysteem

Een uitgebalanceerd microbioom in de darm ondersteunt onder meer ons afweersysteem omdat er stoffen worden aangemaakt, die de slijmvliezen beschermen. De darmslijmvliezen en de darmflora zijn verantwoordelijk voor 80% van ons afweersysteem. Daarnaast produceren de bacteriën spijsverteringsenzymen. Zo kunnen we onze voeding beter verteren en de optimale hoeveelheid voedingsstoffen uit onze voeding opnemen. Om een goede samenstelling van het microbioom te ondersteunen, kunnen we (grote hoeveelheden) ‘goede bacteriën’ consumeren waarmee we de soorten vervangen die verloren zijn gegaan. Dit kunnen we doen met behulp van supplementen.

Darmflora en voeding

Het begint allemaal met voldoende, vezelrijke voeding. Hiermee creëren we een gunstig klimaat voor de bacteriën waarvan we er voldoende in ons darm-microbioom willen hebben. Daarnaast is het belangrijk voldoende te drinken. Eén tot anderhalve liter water per dag is wel het minimum. Ook is het goed om stressfactoren en suiker te vermijden. Suiker is voeding voor schimmels en bacteriën waarvan we niet zo veel in onze damen willen hebben en bevordert hun groei. Onze darmflora is ook gevoelig voor stress. Voldoende ontspanning verhoogt daarom de weerstand van een uitgebalanceerd microbioom in de darmen.

Ondersteunende melkzuurbacteriën

Gefermenteerde producten zoals karnemelk, yoghurt, miso, tempé, nattō en kombucha bevatten goede melkzuurbacteriën die een gezonde darmfunctie ondersteunen. Deze melkzuurbacteriën worden ook wel lactobacillen genoemd. Groente en fruit zijn de beste bronnen van voedingsstoffen voor de gunstige bacteriën in onze darmen. Dit heeft te maken met hun rijkdom aan vezels, vitaminen en mineralen. Sommige vezels worden door bacteriën in de darm afgebroken en andere (onverteerbare) vezels verlaten ons lichaam ongewijzigd.

Voedingsvezels versoepelen de stoelgang

Laatstgenoemde vezels vergroten wel het volume van de darminhoud en versoepelen de stoelgang. De vezels die in de darm door bacteriën worden verteerd, stimuleren de groei van de gezonde darmflora. Voedingsvezels vinden we in bonen, frambozen, artisjok, dop- en kikkererwten, broccoli, linzen en volkoren granen.

Meer weten over de ondersteuning van ons darm-microbioom? Lees ons blog: ‘Hoe en waarom we onze darmen gezond willen houden.’

Wat ondersteuning nodig?

Als u vragen heeft over voedingssupplementen waarmee u uw darm-microbioom kunt ondersteunen of meer wilt weten over de capsules die wij verkopen in onze webwinkel, kunt u ons tijdens kantooruren altijd bellen op 075-6121247. U kunt ook contact met ons opnemen via ons contactformulier.

Darmflora
Webshop Keurmerk
Betaal logo's

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Het artikel is toegevoegd aan uw winkelwagen.


Naar kassa en afrekenen of
Verder winkelen

Het artikel is verwijderd van uw winkelwagen.


Naar kassa en afrekenen of
Verder winkelen