Darmflora

Supplementen voor een gezonde darmflora

Er bestaat een keur aan supplementen die een gezonde darmflora ondersteunen. De darmflora bestaat uit meer dan veertig miljard goede en slechte bacteriën en schimmels. Elke bacteriesoort heeft een andere belangrijke rol voor uw lichaam en heeft voedingsstoffen nodig om te groeien. Hoe diverser de samenstelling van de darmflora, hoe gunstiger dit over het algemeen is voor de gezondheid. Het is dus belangrijk om er een gebalanceerd voedingspatroon op na te houden. Uit onderzoek blijkt dat dit de meest positieve effecten op de darmflora heeft. Natuurlijk is het soms lastig om elke dag aan een flinke hoeveelheid vezels te komen. Daarom kunnen we ook terugvallen op supplementen ter ondersteuning van een gezonde darmflora.

Uw darmflora ondersteunen

Goede darmflora ondersteunen ons immuunsysteem omdat er stoffen worden aangemaakt, die de slijmvliezen beschermen. De darmslijmvliezen en de darmflora zijn verantwoordelijk voor 80% van het immuunsysteem. Goede darmflora produceren spijsverteringsenzymen. Zo kunnen we onze voeding beter verteren en een optimale hoeveelheid voedingsstoffen uit onze voeding opnemen. Om de samenstelling van de darmflora te versterken, is het mogelijk om nieuwe, goede bacteriën te nuttigen die de soorten vervangen die verloren zijn gegaan. Ook dit versterken van de darmflora kan met behulp van supplementen.

Darmflora en voeding

Vezelrijke voeding voor goede bacteriën in de darmflora staat voorop. Daarnaast speelt genoeg drinken een belangrijke rol. Ook is het goed om veel stress en suiker te vermijden. Suiker dient namelijk als voeding voor de slechte bacteriën en schimmels en bevordert hun groei. De darmflora ondervindt ook gevolgen van stress. Tijdig ontspannen verhoogt eveneens de weerstand van de darmflora.

Gefermenteerde producten bevatten melkzuurbacteriën

Gefermenteerde producten als karnemelk, miso, tempé en kombucha bevatten goede melkzuurbacteriën die  een gezonde darmfunctie ondersteunen. Deze melkzuurbacteriën worden ook wel lactobacillen genoemd. Groente en fruit zijn de beste bronnen van voedingsstoffen voor een goede darmflora. Dit heeft te maken met hun rijkdom aan vezels, vitaminen en mineralen. Er zijn vezels die in de darm worden afgebroken door bacteriën en vezels die ongewijzigd het lichaam verlaten. Laatstgenoemde vezels vergroten het volume van de darminhoud en versoepelen de stoelgang. De vezels die in de darm door bacteriën worden verteerd, stimuleren de groei van de gezonde darmflora. Te denken valt aan bonen, frambozen, artisjok, dop- en kikkererwten, broccoli, linzen en volkoren granen. Vezels bevorderen de groei van de goede darmbacteriën.

Wat ondersteuning nodig?

Het kan altijd voorkomen dat uw darmflora extra ondersteuning nodig heeft om de schadelijke bacteriën onder controle te houden. De samenstelling van de darmflora is voor het grootste deel toe te dichten aan uw voeding en leefstijl. Helaas kan het zo zijn dat de balans tussen de nuttige en schadelijke bacteriën verloren is gegaan als u een tijdje slecht eet of slecht slaapt. Supplementen kunnen u dan een tijdelijke ondersteuning geven die ten goede kunnen komen aan de dikke en dunne darm.

Darmflora
Webshop Keurmerk
Betaal logo's

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Het artikel is toegevoegd aan uw winkelwagen.


Verder winkelen of
Naar kassa en afrekenen

Het artikel is verwijderd van uw winkelwagen.


Verder winkelen of
Naar kassa en afrekenen