Wat is eigenlijk het verschil tussen vitamine D en D3? We kennen 5 vormen van vitamine D: D1, D2, D3, D4 en D5. Voor het menselijk lichaam zijn D2 en D3 het belangrijkst. Als u kiest voor een vitamine D supplement, zijn er twee vormen beschikbaar:

  • Ergocalciferol (vitamine D2)

  • Cholecalciferol (vitamine D3)

 

Men heeft lang gedacht dat vitamine D2 en D3 aan elkaar gelijk waren en dat er dus geen verschil was. Deze opvatting was gebaseerd op historische studies met betrekking tot het voorkomen van Engelse ziekte bij kinderen. Op deze manier werd het simpelweg bekend als vitamine D.

 

market fish

Hoe krijgen we vitamine D binnen?

Vitamine D wordt in de huid gevormd tot vitamine D3 (cholecalciferol). U kunt het uit de voeding halen of uit supplementen, die ofwel de vitamine D3-variant of vitamine D2 (ergocalciferol) bevatten. Sommige plantaardige bronnen verschaffen vitamine D2. De beste vitamine D3 voor uw lichaam is de vorm die natuurlijk door het lichaam wordt geproduceerd. Deze ontstaat na het consumeren van dierlijke of op vis gebaseerde voedingsbronnen als:

 

  • Vette vis (zalm, makreel, tonijn en sardines)
  • Eigeel
  • Margarine

 

Het verschil tussen vitamine D en vitamine D3

We leggen u uit wat de verschillen zijn tussen vitamine D en D3. Uit recent onderzoek is gebleken dat vitamine D3 ongeveer 85% beter is in het verhogen en vasthouden van vitamine D-concentraties in het lichaam. Bovendien produceert het 200-300% meer opslag van vitamine D dan vitamine D2. Het menselijk lichaam moet beide vormen sowieso omzetten in een actieve vorm. Vitamine D3 wordt 500% sneller omgezet dan vitamine D2. Daarnaast heeft vitamine D2 een kortere houdbaarheidsdatum en maakt slechter verbinding met de proteïnen in uw bloed. Dit werkt de effectiviteit tegen.

 

Als alleen ‘vitamine D’ wordt vermeld, hoe weet ik dan wat ik neem?

Als de verpakking van uw supplement alleen vermeld dat er vitamine D in zit en u geen nummer na de D kunt ontwaren, kijk dan even bij de ingrediëntenlijst of er er ergocalciferol (D2) of cholecalciferol (D3) bij staat. Al lange tijd staat melk bekend als een goede bron van calcium, magnesium en de vitamines A, C, D en E, maar slechts weinig vitamine D. Aan margarine of halvarine is daarentegen wel vitamine D toegevoegd.

 

butter

Vitamine D en vitamine D3 bij vitaminesperpost.nl

Bent u op de hoogte van het onderscheid tussen beide vitamines? Bij vitaminesperpost.nl kunt u terecht voor diverse varianten van vitamine D:

 

Vraagt u graag even advies om te kijken welke vitamine D variant voor het meest geschikt is voor u? Onze kundige en vriendelijke medewerkers staan u graag tijdens kantooruren vrijblijvend te woord via telefoonnummer 075-612 12 47 (lokaal tarief).