Vitamine D: het verschil tussen vitamine D2 en D3

De vitamine D die we kunnen kopen bestaat eigenlijk uit twee vormen: vitamine D2 (ergocalciferol) en vitamine D3 (cholecalciferol)  Maar wat is eigenlijk het verschil tussen vitamine D2 en D3? 

 

Verse zalm bevat vitamine D

Hoe krijgen we vitamine D binnen?

We kennen 5 vormen van vitamine D: D1, D2, D3, D4 en D5. Voor het menselijk lichaam zijn D2 en D3 het belangrijkst. Vitamine D wordt in de huid tot vitamine D3 (cholecalciferol) gevormd. U kunt het dus uit de voeding halen of uit supplementen, die ofwel de vitamine D3 variant óf de (altijd plantaardige vorm van) vitamine D2 (ergocalciferol) bevatten. Sommige plantaardige bronnen zoals paddenstoelen, korstmos of algen leveren ook vitamine D.

Zo leveren paddestoelen vitamine D2, maar uit korstmos en algen kan tegenwoordig, met behulp van geavanceerde technologie, zelfs een goed opneembare vitamine D3 worden gewonnen. De beste vitamine D3 voor uw lichaam is de natuurlijke vorm die door het lichaam zelf wordt gevormd onder invloed van de zon. Maar ook door het eten van van dierlijke of op vis gebaseerde voedingsbronnen zoals:

Het verschil tussen vitamine D2 en vitamine D3

Men heeft lang gedacht dat vitamine D2 (ergocalciterol) en D3 (cholecalciferol) aan elkaar gelijk waren en dat er dus geen verschil was. Deze opvatting was gebaseerd op historische studies met betrekking tot het voorkomen van Engelse ziekte bij kinderen. Op deze manier werd het simpelweg bekend als vitamine D.  Het verschil tussen vitamine D2 en D3 is de opneembaarheid. Uit recent onderzoek is gebleken dat vitamine D3 ongeveer 85% beter is in het verhogen en vasthouden van vitamine D-concentraties in het lichaam. Bovendien produceert het 200-300% meer opslag van vitamine D dan vitamine D2. Het menselijk lichaam moet beide vormen sowieso omzetten in een actieve vorm. Vitamine D3 wordt 500% sneller omgezet dan vitamine D2. Daarnaast heeft vitamine D2 een kortere houdbaarheidsdatum en maakt slechter verbinding met de proteïnen in uw bloed. Dit werkt de effectiviteit tegen.

"Aan margarine of halvarine is -in tegenstelling tot roomboter- vaak vitamine D toegevoegd."

Kuipje margarine met vitamine DAls alleen ‘vitamine D’ wordt vermeld, hoe weet ik dan wat ik neem?

Als de verpakking van uw supplement alleen vermeldt dat er vitamine D in zit en u geen nummer na de D kunt ontwaren, kijk dan even bij de ingrediëntenlijst of er er ergocalciferol (D2) of cholecalciferol (D3) bij staat. Al lange tijd staat melk bekend als een goede bron van calcium, magnesium en de vitamines A, C, D en E, maar slechts weinig vitamine D. Aan margarine of halvarine is -in tegenstelling tot roomboter- vaak wel vitamine D toegevoegd.

Vitamine D2 en vitamine D3 bij vitaminesperpost.nl

Bij vitaminesperpost.nl kunt u terecht voor diverse varianten van vitamine D:

 

  • Vitamine D natuurlijk (Plantaardige vorm van D2, gewonnen uit paddenstoelen)
  • Vegan vitamine D3 1000 IE (Goed opneembare, plantaardige vorm van D3 uit korstmos)
  • Vegan vitamine D3 2000 IE (Goed opneembare, plantaardige vorm van D3 uit korstmos)
  • Vitamine D3 en K2 (Goed opneembare, plantaardige vitamine D3 combinatie voor sterke botten)
  • Vitamine D3 1000 IE (Vitamine D3 op basis van gezuiverde lanoline)
  • Vitamine D3 2000 IE (Vitamine D3 op basis van gezuiverde lanoline)
  • Vitamine D3 3000 IE (Vitamine D3 op basis van gezuiverde lanoline)
  • Vitamine D3 400 ie (Lage dosering: geschikt voor kinderen)

Vraagt u graag advies om te kijken welke vitamine D-variant voor het meest geschikt is voor u?
Onze kundige en vriendelijke medewerkers staan u graag tijdens kantooruren vrijblijvend te woord
via onze contactpagina of via telefoonnummer +31(0)75-612 12 47 (lokaal tarief).