Een ei hoort erbij. Of niet? Vrouw die geniet van een gekookt eitje

Wie houdt er niet van een lekker eitje? Toch zijn we generaties lang geïndoctrineerd met de gedachtegang dat consumptie van eieren onze cholesterolspiegel omhoog duwt. Voortschrijdend inzicht heeft aangetoond dat dit niet per se negatief is. Soms worden eieren tegenwoordig zelfs tot superfood bestempeld. Hoe (on)gezond zijn eieren nou eigenlijk?

Wat zit er eigenlijk in een ei?

Een ei hoort erbij. Gepocheerd, gebakken, gekookt of zelfs rauw. Toch bestaan er diverse mythes rondom eieren. Zo zouden ze ons cholesterol verhogen en zou consumptie bijdragen aan het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Inmiddels weten we echter dat dit een fabel is. Eieren zijn zelfs supergezond! Eieren zijn een bron van eiwitten en bevatten alle essentiële aminozuren. Bovendien barsten eieren van stoffen als ijzer, choline, foliumzuur en de vitamines B2, B12, E en D. En wie denkt dat eieren dik maken, heeft het eveneens mis. Een gemiddeld ei bevat slechts 75 kcal.

“Het heeft altijd de voorkeur om voor biologische eieren te kiezen”

Eigeel: geweldige bron van luteïne en zeaxanthine

Handig om te weten: eigeel bevat twee sterke antioxidanten. Het is goed om hierbij op de kleur van het eigeel te letten: hoe geler, hoe meer bescherming. Niet-biologische eieren uit de supermarkt zijn over het algemeen minder geel dan dooiers van vrije uitloop kippen. Dit komt omdat de laatste gevarieerder eten. Het heeft dus altijd de voorkeur om voor biologische eieren te kiezen. De dooier is sowieso het gezondste deel van het ei. Alle voedingsstoffen in het ei zijn verzameld in dat heerlijke gele balletje in het ei. Het is jammer en onnodig om alleen maar eiwit te eten. Ook niet als men af wil vallen. Eigeel heeft daarbij, in tegenstelling tot wat lang werd gedacht, juist een gunstig effect op het cholesterol. Eieren worden daarbij tegenwoordig niet voor niets als superfood bestempeld. Dit komt omdat het eigeel naast runderlever de beste bron van choline is.

En wat is nou gezonder: een wit of een bruin ei? Nou, dat maakt dus niet uit. Alle eieren bevatten een gelijkwaardige hoeveelheid voedingsstoffen. Welke kleur ei een kip legt is afhankelijk van ras. De ene kip legt bruine eieren en de andere witte. Witte eieren zijn wel duurzamer omdat een kip die witte eieren legt minder voer dus minder grondstoffen nodig heeft. Minder grondstoffen staat gelijk aan beter voor het milieu. 

Tip

Checken of een eitje vers is? Hiervoor bestaat een superhandige truc. Leg het in koud water en kijk of de bolle kant boven komt drijven. Hoe meer deze drijft, hoe ouder het ei. Dit komt omdat de luchtkamer van het ei groter wordt naarmate het ei al langer ligt.

Hoeveel eieren mag ik eten?

Volgens het Voedingscentrum is er een verschil tussen de hoeveelheid eieren die een vleeseter of een vegetariër per week kan eten. ‘Omdat vegetariërs minder verzadigd vet binnen krijgen, kunnen ze meer eieren per week eten dan vleeseters: 3-4 stuks per week. Door het eiwit, ijzer en vitamine B12 zijn eieren een goede vegetarische keuze’. Hierbij blijft biologisch de beste keuze. Dit geldt uiteraard ook voor vleeseters, waarvoor het Voedingscentrum 2-3 eieren per week adviseert.

“Cholesterol is een grondstof voor diverse hormonen”

Hoe zit het nou met eieren en cholesterol?

Het klopt dat eigeel veel cholesterol bevat, namelijk ongeveer 200 mg per dooier. Dit betekent echter niet dat de consumptie van eigeel het cholesterol verhoogt. Cholesterol is een grondstof voor diverse hormonen. Als uw lichaam niet genoeg cholesterol heeft voor de aanmaak van deze hormonen, maakt de lever zelf cholesterol aan. De lever maakt sowieso 75% van de benodigde cholesterol aan. 

Ei met eidooierEi met eidooier

Bovendien is uit onderzoek gebleken dat het eten van minimaal 1 en maximaal 3 eitjes per dag alleen het goede HDL-cholesterol wordt verhoogd en meestal geen effect heeft op het slechte LDL-cholesterol. Eieren bevatten ook verzadigd vet. Voor een gezonde cholesterolspiegel is het vooral van belang om het verzadigd vet in uw voeding te beperken.

“Choline heeft onder meer een positieve invloed op de lever”

Voedingssupplementen met al het goede van eieren

Misschien houdt u niet van eieren? Of leeft u veganistisch en eet u uit principe geen eieren? In dat geval kunt u al het goede van eieren ook middels voedingssupplementen binnenkrijgen. Zo kunt u bij ons terecht voor IJzer Complex. Ook hebben wij de formule Luteïne-Astaxanthine met zeaxanthine in ons assortiment. Deze formule is vanwege de aanvulling met vitamine A en zink ideaal om de conditie van de ogen te ondersteunen. De bijzondere stof choline treft u aan in ons supplement Choline-Inositol. Deze stoffen behoren tot de familie van de B-vitamines en versterken elkaar. Choline heeft onder meer een positieve invloed op de lever. Natuurlijk verkopen wij de vitamines B2 en E en speciaal voor veganisten Vegan Vitamine D3 en vitamine B12 zuigtabletten. In onze range treft u eveneens Folaat-Foliumzuur aan.

Eiersalade (2 pers)

Ingrediënten:

  • 3 eieren
  • 1 el zaanse mayonaise
  • 3 el Skyr naturel
  • 1 el kerrie
  • Peper en zout uit de molen
  • Bieslook

Bereiden:

  • Kook de eieren
  • Laat ze schrikken in koud water en laat afkoelen
  • Prak de eieren klein met een vork
  • Knip de bieslook klein
  • Vermeng het ei met de mayonaise, Skyr en kruiden
  • Voeg zout en peper naar smaak toe
  • Garneer met bieslook
  • Proef of het op smaak is en smeuïg genoeg. Voeg anders nog wat mayo of Skyr toe
  • Lekker op grof geroosterd brood met roomboter

Vragen of advies?

Wilt u meer weten over bovenstaande inhoudsstoffen of heeft u andere vragen? Aarzel niet en neem tijdens kantoortijden contact op met onze vriendelijke medewerkers via tel. +31 (0)75-612 12 47 (lokaal tarief).