De meeste mineralen kennen we inmiddels wel: ijzer, magnesium, calcium en koper. Over mangaan horen we echter niet zoveel. Dat is vreemd want mangaan is een krachtige antioxidant die een rol bij meerdere lichaamsfuncties vervult. Een goed opneembare vorm van mangaan is mangaan-bisglycinaat.

 

  • Wat is mangaan?
  • Waarom is mangaan belangrijk voor het menselijk lichaam?
  • In welke voeding zit mangaan?
  • Waarom mangaan bisglycinaat?
  • Recept ‘manganese’ salade

 

FemurAl dat binnenshuis blijven, is niet bevorderlijk voor onze geest én ons lijf. We zitten te veel op elkaars lip en kunnen onze energie niet kwijt. Omdat we zo weinig bewegen, voelen onze botten stijf en stram. Natuurlijk kunnen we dagelijks in de huiskamer meedoen met ‘Nederland in Beweging’. Daarnaast kunnen we bijvoorbeeld letten op de hoeveelheid mangaan in onze voeding. Dit mineraal heeft namelijk onder meer voordelen voor onze botten.

 

“Wist u dat de vitamines in onze voeding zonder mineralen niets zouden presteren?”

 

Wat is mangaan?

Mangaan is een mineraal. Het is donker van kleur en licht zuurvormend. We kennen 17 mineralen: borium, calcium, chloor, fosfor, ijzer, jodium, kalium, kobalt, koper, magnesium, mangaan, molybdeen, natrium, selenium, silicium en zink. Een aantal mineralen staat ook als spoorelementen bekend. Mangaan is er hier eentje van. Mineralen leveren zelf geen energie maar zorgen onder meer voor het zuurstoftransport en onderhoud van ons zenuwstelsel. En wist u dat zonder mineralen de vitamines in onze voeding niets zouden presteren? Elk mineraal vervult daarbij eigen, specifieke taken in het menselijk lichaam.

 

“Mangaan draagt onder meer bij aan het behoud van sterke botten”

 

Waarom is mangaan belangrijk voor het menselijk lichaam?

MijnwerkersMangaan is om meerdere redenen belangrijk voor het menselijk lichaam. Dit mineraal is namelijk betrokken bij de energiestofwisseling. Het helpt om energie uit onze voeding vrij te maken. Bovendien draagt het bij aan het behoud van sterke botten. Daarnaast is het betrokken bij de vetzuur- en koolhydraatstofwisseling en de stofwisseling van aminozuren. Het is dus geen mineraal om zomaar te laten liggen. Desalniettemin is er geen Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) of referentie-inname (RI) voor mangaan vastgesteld. Gemiddeld wordt echter ingeschat dat een volwassene een dagelijkse inname van 5 milligram nodig heeft. De maximale inname ligt op 11 milligram. Volgens het Voedingscentrum is er weinig bekend over de effecten van een mangaantekort bij de mens. ‘Een overschot aan mangaan kan motorische en psychische klachten veroorzaken, maar dat komt zelden voor’, aldus het Voedingscentrum. In vervlogen tijden was overschot wel bekend onder de naam ‘Manganese madness’. Deze situatie deed zich voor bij mijnwerkers die aan grote hoeveelheden biologisch niet opneembaar mangaan werden blootgesteld en gek en irrationeel gedrag vertoonden.

 

“De rijkste bronnen zijn verse amandelen, walnoten en hazelnoten, peulvruchten, zilvervliesrijst, eidooier
en zaden als zonnebloem- en pijnboompitten”

 

In welke voeding zit mangaan?

notenMangaan zit in allerlei voedingsmiddelen. De rijkste bronnen zijn verse amandelen, walnoten en hazelnoten, peulvruchten, zilvervliesrijst, eidooier, en zaden als zonnebloem- en pijnboompitten. Daarnaast bevatten mosselen, haver en rogge een behoorlijke hoeveelheid mangaan. Wie veel melk drinkt, remt de opname van mangaan. De opname van dit mineraal wordt namelijk onder meer beperkt door calcium. Ook fosfaat (fosfor), ijzer en fytinezuur, een zuur dat in volkoren en meergranen brood voorkomt, remmen de opname. Sommige aminozuur werken daarentegen goed samen met mangaan.

 

“Mangaan bisglycinaat is een goed opneembare vorm van mangaan”

 

Waarom mangaan bisglycinaat?

Mangaan kent verschillende verbindingen. Een van die verbindingen is mangaan bisglycinaat. Deze vorm is verbonden aan het kleine aminozuur glycine. Dit wil zeggen dat het een aminozuurchelaat is. Een dergelijk chelaat is zo sterk dat het niet onder invloed van maagsap en spijsverteringsenzymen wordt gesplitst. Het gevolg is dat het in volledige vorm de dunne darm bereikt. Hier wordt het chelaat vervolgens als dipeptide opgenomen. Een dipeptide is een verbinding met twee aminozuren. Aminozuren hebben immers als voordeel dat ze makkelijk door het lichaam worden opgenomen. Omdat glycine een kleine afmeting heeft, verloopt de opname nog vlekkelozer. Vandaar dat mangaan bisglycinaat een goed opneembare vorm van mangaan is. Onze mangaan bisglycinaat capsules zijn afkomstig van Albion Minerals. Dit toonaangevende bedrijf houdt zich bezig met ontwikkeling en toepassing van aminozuurchelaten. Onze capsules bevatten elk stuk 10 mg van het gepatenteerde, goed biologisch beschikbare mangaan-bisglycinaat.

 

Recept ‘manganese’ salade?

saladeIngrediënten:

  • paprika
  • komkommer
  • groene erwten
  • kiemgroenten
  • gehakte verse noten
  • geroosterde zonnebloempitten
  • ingrediënten naar keuze, bijvoorbeeld zilvervliesrijst


Bereiden:
Hussel de ingrediënten door elkaar. Besprenkel met een dressing naar smaak.

 

Meer weten over mangaan of andere mineralen? Struin voor antwoorden eens door onze uitgebreide informatieve collectie blogs! Natuurlijk kunt u ook tijdens kantooruren contact opnemen met onze deskundige medewerkers via tel. 075-612 12 47 (lokaal tarief)