Moederdag staat voor de deur. Op deze tweede zondag in mei dragen wij onze moeders een warm hart toe. Toch is het goed om ook letterlijk naar het vrouwenhart te kijken. Het vrouwenhart heeft aandacht nodig om haar gezond te houden. In dit blog staat het vrouwenhart centraal.

 

  • Het vrouwenhart
  • Tips voor een fit en gezond vrouwenhart
  • De invloed van de menopauze op het vrouwenhart
  • Supplementen voor ondersteuning gezonde hart en vaten

 

Het vrouwenhart

Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus, dat is algemeen bekend. Toch worden veel diagnoses en behandelingen op basis van onderzoek bij mannen bepaald. Zo ook met het hart. In de documentaire ‘De slag om het vrouwenhart’ onderzocht Hella de Jonge wat de gevolgen hiervan zijn voor de gezondheid van vrouwen en het vrouwenhart.
Om het hart goed te beschermen, is het belangrijk om een gezonde leefstijl volgen. Op deze manier blijft het hele lichaam in goede conditie. 

 

“Voorkomen is beter dan genezen. Volg een gezonde leefstijl om het hart in goede conditie te houden”

 

Tips voor een fit en gezond vrouwenhart

Met gezonde voeding en voldoende beweging kunt u uw hart en bloedvaten in goede conditie houden. Bekijk onderstaande tips.

 

Blijf in beweging

BewegingBewegen is niet alleen goed om hart en bloedvaten gezond te houden. Het heeft ook een positief effect op uw slaappatroon. Beweging zorgt ervoor dat u beter kunt slapen. Ook voelt u zich na het bewegen fitter en energieker.
De beweegnorm voor volwassen is 2,5 uur (150 minuten) per week matig intensief te bewegen (zoals wandelen en fietsen). Doe daarbij minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten bij (zwemmen, hardlopen, traplopen). In 2018 heeft gemiddeld 47% van de volwassenen aan de beweegnorm voldaan.

 

 

Neem voldoende goede vetten
Verzadigd vet of slechte vetten krijgen wij genoeg binnen. Goede vetten of onverzadigde vetten daarentegen minder, terwijl deze vetsoorten in een gezonde leefstijl passen. Onverzadigde vetzuren zijn belangrijk voor ons lichaam. Deze vetten verlagen het slechte cholesterol (LDL-cholesterol) waardoor de bloedvaten schoon en soepel blijven. Voedingsmiddelen met veel onverzadigde vetzuren zijn:

  • vette vis (zalm, makreel, forel, haring)
  • ongezouten noten (bijvoorbeeld walnoten, pecannoten, amandelen)
  • olie (bijvoorbeeld olijf-, maïs-, saffloerolie)
  • avocado

 

Eet ruim groente en fruit met verschillende kleuren
Kist groenteDe richtlijn is 250 g groente en 2 porties fruit. Helaas wordt deze richtlijn nog steeds niet gehaald. Gemiddeld eten Nederlanders 131 g groente en 113 g fruit (ca 1 portie). Kies voor groente en fruit met verschillende kleuren. Op deze manier krijgt u alle goede voedingsstoffen binnen. Groente en fruit bevatten namelijk veel antioxidanten en bioactieve stoffen, met name de felgekleurde groente (tomaat, paprika, broccoli) en fruit (aardbei, mango, watermeloen). Deze stoffen hebben een positief effect op het immuunsysteem en op onze bloedvaten.

 

Eet voldoende vezels
Voedingsvezels kunnen het cholesterol verlagen. Er bestaan twee soorten vezels. Als eerste kennen we fermenteerbare of oplosbare vezels. Deze worden in de dikke darm afgebroken. Daarnaast zijn er niet-fermenteerbare of onoplosbare vezels. Deze vezels worden niet in de dikke darm afgebroken. (deze vezels worden niet afgebroken in de dikke darm). De niet-fermenteerbare vezels hebben een gunstig effect op het cholesterol. Ze nemen namelijk het cholesterol uit voeding op en voeren dit af via de ontlasting. Hierdoor daalt het cholesterolgehalte. Volkorenproducten (volkorenbrood, volkoren pasta), havermout en peulvruchten. Toch krijgen wij gemiddeld te weinig vezels binnen. De richtlijn is 30-40 g vezels per dag. Gemiddeld krijgen we 20 g vezels per dag binnen.

 

Vervang zout door kruiden en specerijen
Teveel zout kan tot een hoge bloeddruk leiden. In Nederland krijgen we meer dan 6 g zout binnen, terwijl de helft voldoende is voor ons lichaam. Tijdens het bereiden van de warme maaltijden wordt het meeste zout toegevoegd. Veel mensen hebben het idee dat als er geen zout wordt gebruikt, het eten smakeloos wordt. Door het zout door kruiden te vervangen, wordt het eten juist smaakvoller. Sommige kruiden hebben een gunstig effect op onze gezondheid. Kruiden en specerijen bevatten krachtige antioxidanten. Antioxidanten beschermen onze lichaamscellen tegen schadelijke stoffen. Voorbeelden van specerijen zijn:

  • Kurkuma (geelwortel of koenjit) bevat curcumine
  • Kaneel bevat polyfenolen
  • Knoflook zit boordevol allicine. Onderzoek heeft aangetoond dat deze stof ook effectief is tegen o.a. bloedstolling en hoge bloeddruk

 

Zorg voor voldoende ontspanning
OntspannenAls u stress ervaart dan is het belangrijk aandacht te schenken aan ontspanning en te kijken of en hoe de stress verminderd kan worden. Bij stress komen in eerste instantie adrenaline en noradrenaline vrij. Deze hormonen zorgen voor een verhoogde hartslag en bloeddruk. Kunt u niet ontspannen dan komt het hormoon cortisol vrij. Cortisol zorgt voor dat vetopslag rond de buik toeneemt, onder meer door een grotere behoefte aan comfort food. Door te ontspannen, worden de hormonen weer in balans gebracht. U kunt dit bijvoorbeeld doen door te mediteren, yoga of een rustige activiteit in de natuur.

Als u de bovenstaande tips volgt, dan bent u goed bezig om uw hart gezond te houden. Toch is er nog een addertje onder het gras. De menopauze heeft ook invloed op de gezondheid van het vrouwenhart. Hoe zit dit?

 

De invloed van de menopauze op het vrouwenhart

Vrouwen zitten hormonaal ingewikkeld in elkaar. De pieken en dalen in de hormoonspiegels kunnen voor wisselende stemmingen zorgen. Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Bepaalde hormonen, zoals oestrogeen, zorgen ervoor dat het hart en bloedvaten in goede conditie blijven. In de menopauze verdwijnt dit beschermende effect. Dit komt doordat het gehalte aan oestrogenen daalt. Bent u 50 jaar of ouder, dan is het raadzaam jaarlijks een APK voor uw lichaam te laten doen.

 

“Oestrogenen beschermen het vrouwenhart.”

 

Supplementen voor ondersteuning gezonde hart en vaten

Een gezonde voeding, voldoende beweging en ontspanning zorgen ervoor dat het hart en bloedvaten gezond blijven. Toch kan het zijn dat er meer ondersteuning aan voedingsstoffen nodig is. Vitaminesperpost.nl heeft een uitgebreid assortiment aan supplementen die het hart en bloedvaten ondersteunen. Hieronder een klein overzicht:

 

zwarte knoflookZwarte knoflook
Zwarte knoflook ontstaat door knoflook te laten gisten. De knoflook krijgt hierdoor een donkere, bijna zwarte kleur en een zoete smaak. De bekende geur is nauwelijks meer waar te nemen. De gefermenteerde knoflook bevat onder meer de S-allycysteïne. Dit stofje ondersteunt de bloeddruk* en is goed voor hart en bloedvaten*.

 

Plantensterolen
Plantensterolen zijn goed voor het cholesterol. Plantensterolen lijken op cholesterolmoleculen. Ze concurreren daarmee om vanuit het darmstelsel in het bloed te worden opgenomen. Hierdoor wordt er minder cholesterol en minder gal vanuit het darmkanaal in het lichaam opgenomen. Plantensterolen kunnen het cholesterol verlagen met maximaal 10% binnen een periode van drie weken. Dit gunstige effect wordt bereikt als ze in een optimale hoeveelheid (1,5 - 3 gram) worden ingenomen én als ze onderdeel zijn van een voedingspatroon dat weinig verzadigd vet bevat.

 

Ultra Omega 3
Ultra Omega 3 supplement bevat een natuurlijk visolieconcentraat met een uitgebalanceerde hoeveelheid EPA (400 mg) en DHA (300 mg). Deze omega 3 vetzuren zijn goed voor het hart. Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 250 mg EPA en DHA per dag.

 

Rode gist rijst
Met Rode gist rijst extract bevat 10 mg monacoline K per capsules. Daarmee kan op een natuurlijke manier een normaal cholesterolgehalte in het bloed in stand worden gehouden. Als u cholesterolverlagende medicijnen gebruikt is het raadzaam om eerst een deskundige te raadplegen.

 

Kurkuma plus
Kurkuma plus extract bevat een hoge dosering pure curcumine, namelijk 285 mg per capsule. Curcumine is een krachtig antioxidant* en is goed voor het hart en bloedvaten*.

*De gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn op dit moment in behandeling bij de EFSA.

 

Wilt u meer weten over ons assortiment voor hart en bloedvaten? Neem dan contact op met onze deskundige medewerkers. Zij zijn tijdens kantooruren bereikbaar op tel. 075-612 12 47 (lokaal tarief).