Kelp: compleet voedingsmiddel uit de zee

Het culinair gebruik van zeewier is een trend. Zeewier? Inderdaad, die groene slierten die u bij een strandwandeling in het zand ziet liggen. Een zeewiersoort die bijzonder interessant is voor onze gezondheid, is kelp. Deze subgroep is namelijk een compleet voedingsmiddel uit de zee.

Wat is kelp?

KombuWe kennen honderden soorten zeewier. Het is dan ook al eeuwen bekend als gebruiksmiddel, voedingsmiddel en middel voor de gezondheid. Het werd duizenden jaren geleden reeds door primitieve volkeren gegeten. Kelp of blaaswier (Fucus vesiculosus) is ook zo’n zeewier, afkomstig uit de familie van de Laminariales. De bekendste kelpsoort is kombu (Lamionaria japonica). Deze bruine, eetbare zeealg valt onder de zeegroenten. Kelp is bij uitstek een fantastische bron van jodium. Zeewieren in het algemeen hebben enkele specifieke kenmerken. Ze leven in het water en kunnen zowel zwevend zijn als wortels hebben. Het bijzondere aan deze wortels is dat ze niet dienen om voedingsstoffen op te nemen, zoals bij bomen en planten op het vasteland het geval is. De wortels van zeewier worden als een soort anker gebruikt om de plant op z’n plek te houden. Zeewieren absorberen hun voedsel via de bladeren. Dat doen ze door het zeewater te filteren, hun voedsel eruit te halen en de rest verder te laten zweven. Kelp neemt een speciale plek onder de zeewieren in. We treffen kelp vooral aan in ondiepe zeeën over de hele wereld. Kelp groeit enorm snel, soms tot bijna een halve meter per dag.

“De groene slierten zijn een grote bron van biologisch beschikbaar jodium”

Kelp: bron van natuurlijke jodium

Waarom is kelp zo bijzonder? Nou, het is allereerst een enorm rijke bron van vitamines en mineralen. Boven alles zijn de groene slierten echter een bron van biologisch beschikbaar, natuurlijk jodium. Jodium is een essentieel mineraal voor ons lichaam dat de hormoonproductie van de schildklier ondersteunt. Daarom wordt jodium onder meer aan ons brood en keukenzout toegevoegd. We moeten jodium sowieso via onze voeding naar binnen harken. Verarming van de bodem door overbemesting en gebruik van bestrijdingsmiddelen zijn er echter debet aan dat we steeds minder mineralen via de voeding binnenkrijgen. Mensen die daarbij koolhydraten vermijden en weinig brood eten, zouden dus op dagelijkse basis te weinig jodium kunnen consumeren. Jodium ondersteunt de stofwisseling en is goed voor een normaal werkend zenuwstelsel. Daarnaast is het belangrijk voor de normale werking van de hersenen en het is goed voor de huid. Als volwassene dienen we dagelijks ongeveer 150 microgram jodium binnen te krijgen. Overigens zijn vis en zeevruchten ook goede bronnen van biologisch beschikbaar jodium. Zij hebben echter het nadeel dat ze vanwege verontreiniging van zeeën en oceanen veel kwik bevatten.

Ook zeevis bevat jodium Ook zeevis bevat jodium

Zeewier kent een lange geschiedenis

ZeeslaDuizenden jaren geleden kende zeewier al diverse toepassingen. Zo werd het aan de goden aangeboden door primitieve volkeren die aan zee leefden. Daarnaast gebruikte men het om wonden te behandelen, werd het verbrand voor de winning van zout en op een bepaald moment was zeewier zelfs een ruilmiddel om belasting mee te betalen. In alle tijden diende het als voedsel voor mens en gedomesticeerde dieren. De Grieken en Romeinen verbonden de wonden en brandwonden van soldaten met rauw zeewier of gebruiken hiervoor een gelei van zeewier. In recenter tijden werd zeewier ook gebruikt om gereedschappen en dozen af te werken of, zoals bij de Makah stam aan de kust van de staat Washington, waar stengels van kelp als harpoenlijnen werden gebruikt. Kelp was ook al bij de Romeinen bekend en Zuid-Engelse boeren gebruikten het als bodemverbeteraar. Het hoge jodiumgehalte in kelp werd in 1862 door de arts Duchesne-Duparc ontdekt. Tegenwoordig wordt kelp niet alleen veelvuldig in de keuken gebruikt, maar ook om originele kunstwerken mee te creëren, door de half-gedroogde takken en bladeren tot manden en kransen te vlechten.

“De zee is een uitstekende bron van alle voor de mens beschikbare mineralen”

Kelp bevat meer goede stoffen dan alle andere soorten voeding op aarde

Kelp is een uitstekende bron van mineralen. Sterker nog, deze bruine alg bevat meer vitamines, mineralen en sporenelementen dan alle andere soorten voeding op aarde. Zo bevat 100 gram kelp 63% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine K. Daarnaast zit er een grote hoeveelheid vitamine B11 oftewel foliumzuur in kelp. Bovendien bevat kelp de vitamines B5, B2, E, Ce en B1. Buiten het mineraal jodium treffen we in kelp eveneens een flinke hoeveelheid magnesium aan, namelijk 34% van de ADH. Daar houdt het echter niet mee op, want kelp bevat ook nog eens ijzer, calcium, natrium, zink, mangaan, fosfor en kalium. Deze grote hoeveelheid mineralen hangt samen met het gegeven dat kelp in zee groeit en de zee is een uitstekende bron van alle voor de mens beschikbare mineralen.

“Brood, gejodeerd zout, bepaalde vleeswaren, eieren, zuivel
en vis zijn eveneens goede natuurlijke bronnen van jodium”

Kelp als voedingssupplement

Brood, gejodeerd zout, bepaalde vleeswaren, eieren, zuivel en vis zijn eveneens goede natuurlijke bronnen van jodium. Veel mensen laten dezer dagen echter het brood vanwege de koolhydraten liggen en weer anderen eten alleen nog vegetarisch of veganistisch. Voor deze groepen mensen is kelp interessant omdat dit wier op natuurlijke wijze het jodiumgehalte in het bloed kan aanvullen. U kunt natuurlijk op regelmatige basis kelp eten, maar u kunt bij ons terecht voor kelp tabletten met kelp die afkomstig is uit natuurlijke teelt. Met één tablet per dag bereikt u al de referentie-inname voor jodium. Daarnaast hebben we een Jodium Natuurlijk supplement. De capsules zijn samengesteld met zeewier dat afkomstig is uit de ongerepte wateren voor de Schotse kust.

Kelp in de keuken: Kelp noodle salade

(BronBarbaraeet.nl)

Kelp kan net als andere zeewieren gemakkelijk in een salade worden verwerkt. Bijgaand een recept voor een heerlijke kelp noodle salade.

Ingrediënten (voor 2 pers): Salade

  • 1/2 komkommer
  • 1/3 courgette
  • 1 bakje bospaddestoelen (250 gram)
  • 2 eieren
  • kelp noodles (o.m. verkrijgbaar bij Aziatische supermarkten)
  • kurkuma
  • peper en zout
  • kokosolie
  • (zwarte) sesamzaadjes


Dressing:

  • extra virgine olijfolie
  • Japanse sojasaus
  • sesamolie
  • vers geraspte gember (ca. ½ cm)


Bereiden:

  • Klop de eieren los met een beetje water en de kurkuma.
  • Bak van de eieren in de kokosolie een omelet. Laat afkoelen en snijd in reepjes of blokjes.
  • Maak de paddenstoelen schoon, snijd in stukken en bak even in kokosolie. Laat afkoelen.
  • Zet een pan met ruim water op het vuur en breng aan de kook.
  • Was intussen de courgette en komkommer en snijd in reepjes of maak slierten.
  • Hang deze slierten in een zeef kort (30 sec-1 min.) in het water. Laat uitlekken.
  • Neem wat kelpnoedels, spoel af onder de kraan en leg op twee borden.
  • Verdeel de komkommer en courgettereepjes of -slierten over de borden.
  • Doe hetzelfde met de omelet en paddenstoelen.
  • Bestrooi met sesamzaad.
  • Rasp de gember fijn.
  • Maak de dressing door de ingrediënten in een kommetje te mengen.
  • Voeg toe aan salade.

Vragen of advies?

Wilt u meer weten over kelp of andere zeewieren.
Neem dan tijdens kantooruren contact op via tel. +31(0)75-612 12 47
of door middel van ons contactformulier.