Hoewel onze zomers elk jaar een beetje warmer lijken te worden, zijn we in Nederland nog niet echt gewend aan het warme weer. Vooral de nachten zijn voor velen zwaar. Wat kunt u doen om de broeierige nachten aangenamer te maken, zodat u ondanks de extreme hitte toch fijn kunt slapen?

 

HangmatEen hittegolf, hoe gaan we er ’s nachts mee om? Overdag liggen we lekker bij het zwembad of op het strand, waar veel water ons verkoeling kan bieden. Of we hangen in de tuin in de schaduw van een bladerrijke boom. Maar dan wordt het avond en tijd om te gaan slapen. Hoe moe we dan ook zijn, het kan nog steeds lastig zijn om met benauwde temperaturen in slaap te vallen. Gelukkig zijn er een aantal tips om het hoofd ook ’s nachts koel te houden.

 

“Naakt slapen? Beter is dunne, katoenen nachtkleding”


Hoe houden we de slaapkamer koel?

SleepingWe kunnen overdag al van alles doen om de slaapkamer zo koel mogelijk te houden. Slaapt u op zolder? Dan is het misschien goed om tijdelijk een verdieping lager te gaan slapen. Warmte stijgt immers naar boven. Ook kunt u vanuit dat feit eventueel uw matras van de lattenbodem tillen en voorlopig op de grond te slapen. Dit is koeler. Houd daarnaast ramen, deuren en raambekleding overdag potdicht. Hierdoor kan de warme lucht van buiten niet uw huis binnendringen. Met het hete weer hebben we bovendien de neiging om in Adamskostuum te gaan slapen. Beter is om dunne katoenen nachtkleding te dragen. Naakt heeft u meer last van het zweet dat op het lichaam blijft plakken, maar katoen neemt dit op. De lastigste tip is wellicht de volgende. U slaapt natuurlijk graag naast uw partner of kind, of misschien naast een huisdier, maar onthoud dat ook uw geliefden warmte afgeven. Kinderen kunnen bij extreme hitte beter in hun eigen bed slapen en huisdieren in hun mand. Leg tussen u en uw geliefde bijvoorbeeld een laken of schuif de matrassen uit elkaar. Uw laken kunt u eventueel ook tien minuten voor het slapengaan in de diepvries leggen, zodat het heerlijk koel is.

 

“Maak van uw ventilator een doe-het-zelf airco”


Nog meer praktische tips

VentilatorBent u de gelukkige eigenaar van een ventilator? Deze kunt u makkelijk en kosteloos upgraden door er een doe-het-zelf airco van te maken. Dit doet u door een bakje ijsklontjes of ijskoud water voor uw ventilator te plaatsen. Zo wordt er extra koelte naar u toe geblazen. En is het u wel eens opgevallen dat u het sneller koud heeft als u koude voeten heeft? Dit gegeven kunt u nu goed gebruiken. Leg bijvoorbeeld een koude kruik bij uw voeten of een bak koud water bij uw bed zodat u ze af en toe kunt koelen. Een andere tip is om alle elektrische apparatuur op de slaapkamer uit te zetten. Apparaten produceren immers warmte. Dit is dus niet de beste tijd om lekker (samen) in bed te bingewatchen. Neemt u altijd graag een douche voor het slapengaan? Het is natuurlijk enorm verleidelijk om dezer dagen voor een koude straal te kiezen. Toch is dit geen goed idee. Een lauwwarme straal zorgt ervoor dat uw lichaam weer op een normale temperatuur komt. Bij een koude douche trekken de bloedvaten samen en warmt uw lichaam zich juist op. Een licht opgewarmd lichaam draagt bij aan een goede en gezonde nachtrust.

 

“Valeriaan wortel kan de nachtrust bevorderen”

 

Voedingssupplementen om lekker te slapen

Wil het slapen in de hitte na het nemen van al deze maatregelen nog niet lukken? Dan is het wellicht goed om te weten dat er kruiden en andere natuurlijke middelen bestaan met een licht rustgevende en/of ontspannende kwaliteit. Deze kunnen bijdragen aan een goede nachtrust. Een van de meest bekende is natuurlijk valeriaan. De wortels van deze plant staan erom bekend dat ze de nachtrust bevorderen. Daarnaast kunt u bij ons terecht voor de bijzondere formule Nachtrust Plus. Dit is een complete formule van 6 hoogwaardige kruiden, speciaal voor mensen die uitgerust wakker willen worden. De formule bevat 5-HTP, avena sativa, L-theanine, relora, ashwagandha en het kostbare saffraan extract. Deze kruiden hebben met elkaar gemeen dat ze ondersteuning bieden aan een ontspannen gevoel en bijdragen aan een goede nachtrust. Een ander bekend product is het slaaphormoon melatonine. Onze smelttabletten bevatten maar liefst 3 mg van dit slaaphormoon. In het algemeen wordt melatonine gebruikt om het slaap- en waakritme te ondersteunen. Het kan echter ook worden gebruikt om de gevolgen van een jetlag te verminderen. Op onze site kunt u ook nog terecht voor bijvoorbeeld Passiebloem Passiflora of andere natuurlijke middelen die u kunnen helpen om ook bij warme temperaturen lekker te kunnen slapen.

Wilt u graag meer weten over onze natuurlijke kruiden en middelen die een goede nachtrust bevorderen? Twijfelt u welk product het beste bij uw wensen past? Neem dan gerust contact op met onze deskundige medewerkers. Zij zijn tijdens kantooruren bereikbaar via tel. 075-612 12 47.