Rutine: krachtige antioxidant in alledaagse voeding

Soms hebben we niet in de gaten dat de meest voor de hand liggende voedingsmiddelen die de natuur biedt krachtige stoffen bezit. Denk bijvoorbeeld aan de schil van citrusvruchten. Daarin schuilt een kleine, maar krachtige antioxidant genaamd rutine. Laten we eens wat beter naar deze stof kijken.

 

de wijnruit plant de wijnruit plant

Wat is rutine?

Rutine dankt zijn naam aan de Ruta graveolens, ofwel de wijnruit die rutine bevat. In de jaren veertig en vijftig werd rutine ook wel ‘vitamine P’ genoemd. Dit is best gek, aangezien het geen vitamine is. De P staat voor permeabiliteit, wat ‘doorlaatbaarheid’ betekent. Dit heeft te maken met de doorlaatbaarheid van bepaalde stoffen waar rutine bij is betrokken. Tegenwoordig is de term ‘vitamine P’ vervangen door het woord bioflavonoïde. Rutine valt namelijk onder deze groep. Bioflavonoïden (flavonoïden) zijn polyfenolen die grootschalig in planten en in plantaardige voedingsmiddelen voorkomen. Ze zitten voornamelijk direct onder de schil van citrusvruchten, in het witte gedeelte. Ook asperges, courgette, verschillende soorten bessen en bloemen bevatten veel flavonoïden.

“In de jaren 40 en 50 werd rutine ook wel vitamine P genoemd. Wat best gek is, aangezien het géén vitamine is.”

Wat doet rutine?

Rutine speelt een rol bij tal van gezondheidsbevorderende factoren omdat bepaalde delen van het molecuul van rutine samenwerken met verschillende systemen in ons lichaam. Rutine geeft als flavonoïde kleur aan voedingsmiddelen en is een sterke antioxidant. Antioxidanten beschermen onze lichaamscellen tegen verschillende schadelijke invloeden van buitenaf. Qua structuur lijkt rutine op quercetine. Deze ondersteunen dan ook elkaars goede eigenschappen. Daarnaast werken rutine en vitamine C goed samen in ons lichaam. Rutine beschermt vitamine C tegen oxidatie en verbetert de absorptie. Vitamine C levert een bijdrage aan de instandhouding van sterke botten en tanden en beschermt de cellen tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Daarnaast draagt het bij aan een normaal psychologisch functioneren, is het goed voor de gemoedstoestand en ondersteunt het de normale werking van de bloedvaten.

“De meest kleurrijke delen van voedingsmiddelen (zoals de schil) bevatten de hoogste concentraties flavonoïden’’

Hoe krijgt u voldoende rutine binnen?

Omdat rutine veel in de schil van voornamelijk citrusvruchten zit, is het belangrijk om elke dag voldoende fruit mét schil te consumeren. Daarnaast is het van belang om rutinerijke voedingsmiddelen aan uw dieet toe te voegen. In onderstaand tabel ziet uw voedingsmiddelen met een hoog rutinegehalte.

 

Kappertjes 332,3 mg per 100 gram
Boekweit 36,1 mg per   100 gram
Asperges 23,2 mg per   100 gram
Frambozen 11 mg per      100 gram
Pruimen  6 mg per       100 gram
Zwarte bessen 4,6 mg per     100 gram
Bramen  3,9 mg per     100 gram
Tomaten 3,3 mg per     100 gram

Bron: ahealthylife.nl

Supplementen met rutine

Mocht het niet lukken genoeg rutine via uw dagelijkse voedingspatroon binnen te krijgen omdat u weet dat u niet voldoende groente en fruit eet, óf heeft u een behoefte aan iets extra’s? Rutine is tevens in supplementvorm te verkrijgen. De capsules van vitaminesperpost.nl bevatten per capsule maar liefst 450 mg rutine. Afkomstig van een niet-citrus bron, namelijk van de bloemen van de honingboom (de Sophora japonica), zijn de supplementen geschikt voor mensen met een citrus allergie.

 

rutine supplement rutine supplement
Wilt u meer weten over supplementen met rutine of andere supplementen? Neem dan tijdens kantooruren telefonisch contact op met onze deskundige medewerkers: tel. +31 (0)75-612 12 47 (lokaal tarief).