Jarenlang werden we in Nederland door Becel met de boodschap gebombardeerd dat hun boter ‘rijk aan linolzuur’ was. Hierdoor ontstond het idee dat linolzuur essentieel is voor onze gezondheid. Zo zwart/wit is het echter niet. In dit artikel gaan we verder in op linolzuur en waarom ook hiervan een teveel niet goed is.

  • Wat is linolzuur?
  • Linolzuur is een essentieel vetzuur
  • Wat doet linolzuur?
  • Hebben we extra linolzuur nodig?
  • Voedingssupplementen met linolzuur (omega 6)



Wat is linolzuur?

Wat is linolzuurHerinnert u zich deze nog? Volgens voedingsfabrikant Unilever was Becel goed omdat het zo lekker ‘rijk is aan linolzuur’ (LA). Linolzuur, oftewel omega 6, zou het cholesterolgehalte verlagen en wie wil dat nou niet? Hele generaties groeiden met deze gedachte op: boter is slecht, Becel is goed. Inmiddels is men hierop teruggekomen en de bekende reclameslogan is volledig uit de Becel promotie verdwenen. Terecht? Om hierachter te komen, moeten we eerst kijken wat linolzuur nou eigenlijk is. Linolzuur is niets meer of minder dan omega 6. Deze term is tegenwoordig een stuk gangbaarder dan linolzuur.
 

Omega 6 is een populair ingrediënt voor de voedingsmiddelenindustrie  omdat het lang houdbaar is en goedkoop


Linolzuur is een essentieel vetzuur

Essentieel vetzuurWe weten dat zowel omega 3 als 6 en 9 essentieel zijn voor onze gezondheid. Wie echter teveel omega 6 binnenkrijgt, kan omega 3 niet goed opnemen. En omega 3 is ook superbelangrijk. Linolzuur is een essentieel vetzuur. Uit linolzuur worden door het lichaam andere omega 6-vetzuren aangemaakt, zoals gamma-linoleenzuur, dihomo-gamma-linoleenzuur en arachidonzuur. Omdat ons lichaam zelf geen essentiële vetzuren kan aanmaken, dienen we linolzuur uit onze voeding te halen. Bekende bronnen van linolzuur zijn zonnebloemolie, saffloerolie, maïsolie, katoenzaadolie, sojaolie, granen en halvarine/margarine. Omega 6 is daarbij een populair ingrediënt voor de voedingsmiddelenindustrie omdat het lang houdbaar is en goedkoop. Omega 3 wordt snel ranzig en is derhalve een stuk minder interessant voor massaproductie.

 

In de juiste verhouding hebben omega 6-vetzuren zeker een functie

 

Wat doet linolzuur?

Wat doet linolzuur?Elke stof in ons lichaam werkt samen met een of meerdere andere stoffen. Ze ondersteunen elkaar bijvoorbeeld qua opname of werken deze tegen. Wat linolzuur betreft: dit is nodig om andere zuren aan te maken. Zo wordt gamma-linoleenzuur (GLA) verkregen uit de omzetting van linolzuur. Dit gebeurt onder meer met behulp van vitamine B6, magnesium en zink. Gamma-linoleenzuur zit vooral in teunisbloemolie, borage-olie en zaadolie van zwarte bessen. Mocht u nu direct naar deze oliën grijpen, bedenk dan wel dat het goed is om hierbij het omega 3-vetzuur EPA in te nemen. Op die manier wordt vermeden dat EPA wordt omgezet van GLA in het minder goede arachidonzuur. Arachidonzuur ontstaat bij de omzetting van gamma-linoleenzuur met de vitamines B3, B6 en C. Arachidonzuur is een omega 6-vetzuur van belang voor gezonde bloedvaten en een goede bloedstolling. In de juiste verhouding hebben omega 6-vetzuren dus zeker een functie. Een teveel aan deze vetzuren is echter niet goed. We treffen veel omega 6 aan in halvarine, maïsolie, margarine, minarine, sesamolie en zonnebloemolie. Het is absoluut van belang om ook voldoende onverzadigde omega 3-vetzuren te gebruiken. We treffen deze vetzuren veel aan in olijfolie, vlaszaad, visolie en in walnoten.

 

In realiteit blijken Nederlanders ruim voldoende linolzuur binnen te krijgen: gemiddeld 14 gram per dag

 

Hebben we extra linolzuur nodig?

VetzurenIn welvarende landen hebben mensen zelden een tekort aan linolzuur. Ze hebben eerder een overschot. Om dus extra linolzuur via onze boter binnen te krijgen, is volslagen nonsens. In principe krijgt u voldoende linolzuur binnen door oliën en vetten te eten die u dagelijks gebruikt bij het klaarmaken van eten en het smeren van brood. De Gezondheidsraad geeft voor linolzuur het advies dat 2% van de calorieën die u op een dag nodig heeft van linolzuur afkomstig zijn. Stel: u krijgt 2000 calorieën op een dag binnen, dan komt dit neer op 4 gram linolzuur per dag. In realiteit blijken Nederlanders ruim voldoende linolzuur binnen te krijgen: gemiddeld 14 gram per dag.

 

Meervoudig onverzadigde vetzuren hebben een gunstige invloed op ons hart en de bloedvaten

 

Voedingssupplementen met linolzuur (omega 6)

Mocht u desondanks toch met een verhoogde behoefte aan dit vetzuur worden geconfronteerd, dan adviseren wij u om alles te vermijden waar ‘rijk aan linolzuur’ op staat. Wel zou u kunnen kiezen voor capsules met bijvoorbeeld teunisbloemolie of borage-olie. Teunisbloemolie bevat de vetzuren linolzuur en gamma-linoleenzuur (GLA). Dit zijn dus meervoudig onverzadigde omega 6-vetzuren. Meervoudig onverzadigde vetzuren hebben een gunstige invloed op ons hart en de bloedvaten. Teunisbloemolie ondersteunt daarnaast een normale menstruatie en hormoonhuishouding. Bovendien steunt het de huid van binnenuit. Borage-olie is eveneens rijk aan het omega 6-vetzuur GLA. De olie houdt de bloedvaten en de gewrichten soepel. Ons supplement Omega 3-6-9 bevat alle essentiële vetzuren die we nodig hebben. Er zit namelijk visolie, lijnzaadolie en teunisbloemolie in. Visolie bevat EPA en DHA. Deze vetzuren zijn goed voor ons hart, voor het behoud van de hersenfunctie en ondersteunen ons gezichtsvermogen. Voor onze uitgebreide range aan omega-supplementen kunt u hier kijken. Wilt u meer weten over ‘goede’ en ‘slechte’ vetten, klik dan hier.

 

Heeft u nog vragen over linolzuur of andere vetzuren? Onze kundige en vriendelijke medewerkers staan u graag tijdens kantooruren vrijblijvend te woord via telefoonnummer 075-612 12 47 (lokaal tarief).