Omtrent het begrip menopauze hangt nog steeds een taboe. Dat is best vreemd, want elke vrouw en zelfs elke man krijgt er in haar of zijn leven op de ene of de andere manier mee te maken. Mannen ook? Inderdaad. Waar vrouwen te maken krijgen met opvliegers en stemmingswisselingen, neemt bij mannen het mannelijk hormoon testosteron af, waardoor ook bij hen stemmingswisselingen de kop op kunnen steken. Zijn er voedingssupplementen voor haar en voor hem die de menopauze draaglijker kunnen maken?

 

 

  • Wat gebeurt er in de menopauze?
  • Hoe lang duurt de menopauze?
  • Welke voeding in de menopauze?
  • 5 Tips voor de menopauze

 

 

 “Bij elke vrouw dient de menopauze zich anders aan”

 

Wat gebeurt er in de menopauze?

Menopauze, ook wel overgang genoemd, of ‘penopauze’ als het mannen betreft, is een speciale levensfase, die vaak vergezeld gaat van vele veranderingen. Dit kan zich bij vrouwen uiten in opvliegers of moeite hebben met de regulering van de lichaamstemperatuur, maar ook in meer gewichtstoename of een wisselende gemoedstoestand. Bij elke vrouw dient de menopauze zich anders aan. De één heeft er veel last van, de ander fietst er fluitend doorheen. Datzelfde geldt voor mannen.

 

“Gemiddeld komen vrouwen rond hun 47ste in de menopauze”

 

Women

Hoe lang duurt de menopauze?

Rond hun vijftigste komen de meeste vrouwen in de overgang. De menopauze is echter niet helemaal leeftijdsgebonden en verschilt per persoon. Bij de ene vrouw doet de overgang z’n intrede vanaf het 45ste levensjaar, bij de ander begint het pas tien jaar later. Gemiddeld komen vrouwen rond hun 47ste in de menopauze. In totaal kan de overgang vijf tot tien jaar duren. Dan heeft u als vrouw overigens wel echt iets om naar uit te kijken. Vrouwen produceren na de menopauze meer van het mannelijke hormoon testosteron en velen voelen zich daarna ineens sterker en meer in balans dan ooit tevoren. Bij mannen daalt het testosterongehalte juist na hun veertigste levensjaar. Hierdoor kunnen mannen tussen de veertig en zeventig ook last hebben van een vorm van overgangsverschijnselen.

 

“De juiste vetten kunnen wonderen verrichten”

 

Lijnzaad

Welke voeding in de menopauze?

In veel gevallen kan bepaalde voeding helpen om die vervelende overgangsklachten aan te pakken. Zo is het een goed idee om tijdens de menopauze veel vette vis en lijnzaadolie te consumeren, zodat u voldoende omega 3-vetzuren binnenkrijgt. Voeding die rijk is aan fyto-oestrogenen kan helpen om opvliegers te verminderen. Denk hierbij aan tempé, lijnzaad (in yoghurt of door salade), alfalfakiemen of tuinkers. 

 

Ook de juiste vetten kunnen wonderen verrichten: Broccoliongebrande noten, avocado, olijfolie, kokosolie, roomboter en pompoenpitten. Sommige groenten bevatten de stof DIM (Diindolylmethaan). Diindolylmethaan is een voedingsstof van plantaardige oorsprong die voornamelijk voorkomt in kruisbloemige groenten, waaronder de koolsoorten vallen. Groenten met DIM zijn onder meer broccoli, bloemkool, boerenkool, radijsjes, spruitjes en rucola.

 

“Vitamine D is een prima aanvulling op de voeding”

 

5 Tips voor de menopauze

 

1. Vermijd kunstmatige zoetstoffen

Kunstmatige zoetstoffen kunnen schadelijk zijn voor uw hormoonbalans en maken uw stofwisseling in de war. Probeer daarom stoffen als aspartaam (E951), cyclamaat (E952), saccarine (E954), acesulfaam-K (E950), thaumatine (E957) en sucralose (E955) te vermijden. Op langere termijn kan dit juist voor gewichtstoename zorgen. Het is daarom verstandig om geen light producten te nuttigen en zoveel mogelijk voeding met veel suiker te laten staan.

 

Tea

2. Neem liever een kopje thee dan koffie

Neem tijdens de menopauze liever een kopje thee dan koffie of alcohol. De stimulerende stoffen (zoals cafeïne) in koffie en alcohol kunnen klachten als opvliegers, zweten en een hoge bloeddruk versterken. In thee zit uiteraard minder cafeïne, waardoor deze de voorkeur heeft.

 

 

Banana3. Vitamines en mineralen tijdens de menopauze

Zoals bekend, krijgen vrouwen tijdens en na de overgang soms te maken met botontkalking ofwel osteoporose. Vitamine D is een dan een prima aanvulling op uw voeding. Daarnaast is magnesium uw goede vriend. Magnesium is belangrijk voor de botten en helpt bij spierkrampen. Magnesium zit onder meer in volkorenbrood, spinazie en banaan. Vitamine A ondersteunt een gezonde huid en de slijmvliezen. Vitamine A komt veel voor in lever, maar ook in vis, melk, melkproducten en boter.

 

4. Neem de trap in plaats van de liftStairs

Stramme gewrichten zijn een typisch teken dat u minder van het vrouwelijke hormoon oestrogeen aanmaakt. Neem vanaf nu dus echt altijd de trap in plaats van de lift en probeer in de middagpauze een wandeling te maken. Hierdoor gaat u niet alleen overgewicht tegen maar houdt u uw botten tegelijkertijd sterk.

 

5. Probeer minder koolhydraten te eten

Omdat onze spieren in omvang afnemen naarmate we ouder worden, hebben we boven ons vijftigste minder eten (lees: energie) nodig. Door net wat minder producten met koolhydraten te eten, hoeft u minder te verbranden en blijft u makkelijker op gewicht.

 

“Maca ondersteunt het libido van zowel mannen als vrouwen”

 

Voedingssupplementen tijdens de menopauze 

Sommige voedingssupplementen zijn speciaal geschikt voor vrouwen tijdens de menopauze. We zetten er enkele voor u op een rij:

 

  • Hop extract: Hop staat al sinds oudsher bekend om z’n kalmerende en rustgevende werking. Het extractpoeder ondersteunt bij overgangsverschijnselen.

  • Maca (Extra Sterk): Maca wordt onder meer ingezet om meer energie te krijgen. Ook ondersteunt maca het libido bij zowel mannen als vrouwen.

  • Rode klaver: De bloem van de rode klaver bevat een grote hoeveelheid isoflavonen. Deze isoflavonen kunnen ondersteunend werken bij prikkelbare gevoelens en opvliegers tijdens de overgang.

  • Salvia officinalis (echte salie): Salvia is niet alleen verzachtend voor de keel, maar biedt eveneens steun aan vrouwen in de menopauze.

  • Sint-janskruid: Sint-janskruid heeft al eeuwenlang een goede reputatie als ondersteuner van een goede geestelijk balans. Het kan worden gebruikt bij sombere en zwaarmoedige gevoelens, waar vrouwen in de menopauze soms onder kunnen lijden.

  • Vitex agnus castus: Dit kruid staat ook bekend als monnikspeper. Het biedt ondersteuning bij wisselende stemmingen.

  • Zilverkaars: Zilverkaars staat bekend als typisch ‘vrouwenkruid’. Ook zilverkaars biedt ondersteuning bij prikkelbare gevoelens en opvliegers.

 

Bij vitaminesperpost.nl treft u nog meer producten aan die kunnen helpen bij overgangsverschijnselen, bijvoorbeeld Overgang Plus en Vrouw in Evenwicht. Vindt u het moeilijk om zelf een keuze te maken? Wij helpen u graag! Onze deskundige medewerkers zijn dagelijks tijdens kantooruren telefonisch te bereiken op tel. 075-612 12 47.