Heerlijk, die zomer, met al die verse, lekkere en gezonde groenten. Begint u ook al te watertanden bij het zien van de gevulde rekken bij de groenteboer of in de supermarkt? Dit seizoen is ook de tijd voor enkele kruisbloemige groenten, zoals broccoli en bloemkool. In de winter is boerenkool een goed voorbeeld. Wat is de kracht van kruisbloemigen?

 

  • Wat zijn kruisbloemige groenten?
  • Kruisbloemigen in de keuken
  • Bitter is gezond
  • Kruisbloemigen als voedingssupplement


Wat zijn kruisbloemige groenten?

Kruisbloemige groenteKruisbloemige groenten zijn groenten uit de Brassicaceae-familie. Hieronder vallen bloemkool, broccoli, waterkers, spruitjes, boerenkool en soortgelijke bladgroenten. Kruisbloemigen zitten boordevol macro- en micronutriënten. Zo zijn ze een belangrijke bron van vezels, calcium, ijzer, enzymen, vitamine A en vitamine C. Wat deze groenten echter echt bijzonder maakt, zijn de in ruime getale aanwezige glucosinolaten. Dit zijn in water oplosbare verbindingen. De plant gebruikt deze als verdedigingsmiddel tegen planteneters en als natuurlijke pesticide. Deze glucosinolaten zijn tevens verantwoordelijk voor de scherpe, bittere smaak van kruisbloemigen. Vooral broccoli bevat veel glucosinolaten, en wordt daarom geregeld ‘supergroente’ genoemd. Kruisbloemige groenten komen overigens natuurlijk niet zomaar aan hun naam: als u ze doorsnijdt, ziet u een blad/stam/knop in de vorm van een kruis. Kruisbloemige groenten bevatten bovendien de stof Diindolylmethaan oftewel DIM. DIM is een voedingsstof van plantaardige oorsprong die vooral in kruisbloemigen voorkomt.

 

Sulforafaan is een stevige antioxidant


Kruisbloemigen in de keuken

BloemkoolDe meeste groenten moeten zo snel mogelijk na het snijden worden bereid omdat anders belangrijke stoffen verloren gaan. Dit geldt pertinent niet voor kruisbloemigen. Als u de plant snijdt, kauwt of in de blender mixt, komen de zo belangrijke glucosinaten vrij. Hieruit vormen zich indolen. Dit zijn stoffen met een sterke beschermende werking. Het is dan ook aan te raden om broccoli, boerenkool en andere koolsoorten al één of twee dagen van tevoren te snijden. Op deze manier wordt een enzymatische reactie uitgelokt. Hierbij vormen glucosinolaten en het vrijgekomen enzym mysrosinase in combinatie met elkaar en water isothiocyanaten. Sulforafaan is zo’n isothiocyanaat. We treffen sulforafaan vooral aan in broccoli en dan met name in de broccolikiem. Sulforafaan is een stevige antioxidant. En belangrijk: gooi de stronkjes niet weg. Deze zijn juist een belangrijke bron van voedingsstoffen. Schil en snijd ze en verwerk ze in uw gerecht. Met een rauw stukje broccoli door uw sap of smoothie heeft u in no time een supergezonde start van de dag.

 

‘Bitter in de mond, maakt het hart gezond’


Bitter is gezond

‘Bitter in de mond, maakt het hart gezond’. Al sinds jaar en dag groeien we op met deze wetenschap uit een ver verleden. We consumeren desalniettemin vooral voeding met zoete en zoute smaken en heel weinig bitter. Broccoli, boerenkool, spruitjes, bloemkool en andere kruisbloemige groenten bevatten echter veel bitterstoffen. De bittere smaak is afkomstig van bovengenoemde glucosinolaten. Zij leveren de scherpe, bittere smaak van kruisbloemigen. Bitter voedsel zorgt voor minder trek. Bovendien zijn ook bitterstoffen antioxidanten die beschermen tegen vrije radicalen.

 

Verse boerenkool bevat een hoog gehalte aan antioxidanten

 

Kruisbloemigen als voedingssupplement

Boerenkool (Brassica oleracea acephala) is een oude groentesoort die oorspronkelijk aan de Mediterrané werd aangetroffen. Het is een typische wintergroente. Als alle planten hun jonge bladeren hebben verloren, is de verse boerenkool nog groen. Verse boerenkool bevat een hoog gehalte aan antioxidanten, waaronder, daar is-ie weer, sulforafaan. Boerenkool is ook als 100% puur boerenkool poeder verkrijgbaar. Lekker in een smoothie. Broccoli extract (Brassica oleracea) is verkrijgbaar in hooggedoseerde capsules. Ook de bijzondere stof DIM, die zich vooral in kruisbloemigen bevindt, is in capsulevorm aan te schaffen. Elk van onze DIM Plus capsules bevat 125 mg Diindolylmethaan en 125 mg broccoli extract, met 0,5% van het krachtige antioxidant sulforafaan.

 

Recept voor eenvoudige broccolisoep

 

Ingrediënten 4 personen
50 gram boter, 1 grote ui, 1 liter bouillon, 500 gram broccoli, 1 dl room, versgemalen peper, evt. zout


Voorbereiding
Snipper de ui fijn. Was de broccoli en snijdt deze in roosjes.

 

Smoothie

Bereidingswijze
Fruit de ui in de boter. Voeg de bouillon en broccoli toe en laat deze 5 min zachtjes koken. Doe dit alles in de keukenmachine, blender of staafmixer, maal het fijn en giet het weer terug in een pan. Voeg nu de room, versgemalen peper en eventueel zout toe. Roer dit alles goed door.

 

 

Serveren
Bewaar enkele broccoliroosjes en gebruik deze als garnering voor de soep.

 

Wilt u meer weten over voedingssupplementen met kruisbloemigen of heeft u andere vragen? Wij helpen u graag! Onze deskundige medewerkers zijn dagelijks tijdens kantooruren telefonisch te bereiken op tel. 075-612 12 47.