Wie ze vaker heeft, weet hoe vervelend ze zijn: spierkrampen. Vooral de nachtelijke spierkrampen zijn bekend, die vaak in de kuit optreden. We kunnen echter in ons hele lijf spierkrampen ervaren. Wat veroorzaakt spierkrampen en wat kunt u doen om de spieren te ontspannen?

  • Wat is spierkramp?
  • Wat zijn de mogelijke oorzaken van spierkramp?
  • Wat kunnen we doen om de spieren te ontspannen?
  • Voedingssupplementen voor de spieren


Wat is spierkramp?

Armkramp

Een spierkramp is een plotselinge, onvrijwillige en ongewenste samentrekking van één of meerdere spieren. Deze krampen treden spontaan op. We hebben geen controle over de bewegingen. Maar liefst 40% van de Nederlanders heeft wel eens last van nachtelijke spierkrampen. Vrouwen lijden er meer onder dan mannen. Een spierkramp is overigens iets anders dan onrustige benen (ook wel: Restless Legs Syndroom (RLS) of slaapschokken (PLMD). Bij nachtelijke spierkrampen wordt u plotseling overvallen door beenkramp. Meestal vinden deze krampen in de kuit plaats. De spier trekt plotseling samen en een scherp onwenselijk gevoel treedt op. Als u aan de kuit voelt, is meestal een harde zwelling merkbaar. Onwillekeurige spierkrampen kunnen ook in de voeten voorkomen. Andere krampen die vaak voorkomen, zijn vingerkrampen, armkrampen en buikkrampen. Alle krampen kunnen zowel overdag als ’s nachts plaatsvinden en zowel in rusttoestand als wanneer u actief bent. Met het ouder worden, ondervinden mensen vaker spierkrampen. Zelfs kleine hart-, maag- en darmkrampen zijn mogelijk.


Wat zijn de mogelijke oorzaken van spierkramp?

Spierkrampen kunnen diverse mogelijke oorzaken hebben.

  • Spierkramp Zo kan er een elektrolytenstoornis, aan ten grondslag liggen. Ook vitamines en mineralen kunnen ondersteuning bieden aan de conditie van de spieren.

  • Daarnaast is een goede vochtbalans en interne vochthuishouding belangrijk.

  • Nachtelijke spierkrampen vinden hun oorsprong vaak in de dag die voorafging, omdat u dan een verkeerde zit- of stahouding heeft aangenomen. De spierkrampen worden vooral getriggerd door langdurig in dezelfde houding staan of achter een bureau zitten.
  • Vervelende krampen kunnen ook ontstaan door te weinig, te veel of verkeerde lichaamsbeweging. Vooral mensen die nauwelijks bewegen, hebben een grotere kans op verkrampingen in de spieren. Maar ook mensen die te vaak en langdurig sporten, kunnen krampen krijgen. De spieren raken dan immers verzuurd en wellicht overbelast.
  • Een verhoogde bloeddruk kan eveneens een rol spelen. Deze komt vooral voor bij mensen die veel zout eten, weinig bewegen en met overgewicht kampen.
  • Nog een andere factor die een rol kan spelen, is uw bloedsuikerspiegel. De bloedsuikerspiegel reguleert de hoeveelheid glucose die in uw bloedbaan circuleert. Met name een lage bloedsuikerspiegel (hypoglykemie) kan spierkrampen tot gevolg hebben.
  • Een van de belangrijkste oorzaken van verkrampingen is kou. Dit gaat met name op voor kramp in de benen, kuiten en voeten.
  • Een slechte doorbloeding is eveneens een mogelijke oorzaak van krampen.


Wat kunnen we doen om de spieren te ontspannen?

Natuurlijk willen we zo snel mogelijk van die ongewenste spierkramp af. Maar wat kunnen we er zelf aan doen?

  • Water drinkenOm te beginnen, kunt u de verkrampte spier proberen te stretchen. Dit kan bijvoorbeeld door uw gewicht op het verkrampte been te plaatsen en de knie te buigen. Zo wordt de kuit uitgerekt. Als u in bed ligt, kunt u uw tenen naar u toe trekken.

  • Het is daarnaast essentieel dat u de krampen van binnenuit aanpakt. Let dus goed op uw voeding zodat u de juiste vitamines, mineralen en spoorelementen binnenkrijgt. Bepaalde voedingsstoffen kunnen de krampen verlichten: vitamine B-complex, vitamine D, vitamine E, natrium, calcium, zink en magnesium.
  • Vooral voor sporters, maar in feite voor iedereen geldt het adagium: drink voldoende! Veel water drinken, minder zout eten bij overmatig zoutgebruik of juist meer bij een natriumtekort, kunnen een positieve bijdrage leveren aan het voorkomen van spierkrampen.
  • Staat of zit u overdag lang en vaak in dezelfde houding? Probeer dan geregeld even een stukje te wandelen en te bewegen. Hierdoor krijgen de spiervezels de gelegenheid om te ontspannen en op adem te komen.
  • Omdat een hoge bloeddruk een rol kan spelen, kan het tevens een goed idee zijn om eens uw bloeddruk te laten meten.
  • In het geval van een lage bloedsuikerspiegel kan een lepeltje suiker, een dropje of stukje chocolade al uitkomst bieden.
  • In sommige gevallen kunt u de spierkramp makkelijk aanpakken met warmte. Kou is namelijk funest voor de spieren. Zeker bij nachtelijke spierkrampen geldt het advies om lekker warm beddengoed te gebruiken, warme nachtkleding en een warmwaterkruik.
  • In het geval van een slechte doorbloeding kunt u uw schoeisel eens onder loep nemen en proberen zoveel mogelijk goed rechtop te zitten. Langdurig hoge hakken of knellende laarzen dragen, is dus geen goed idee.


Voedingssupplementen voor de spieren

Het is duidelijk: (nachtelijke) spierkrampen zijn geen lolletje. Desondanks nemen veel mensen ze voor lief en hopen dat het vanzelf overgaat. Met bovengenoemde tips kunt u inderdaad een heel eind komen. Daarnaast zouden sommige voedingssupplementen uitkomst kunnen bieden. Zo kunnen minderalen ondersteuning bieden aan de conditie van uw spieren. Een magnesium supplement zou deze kunnen verlichten. Magnesium zorgt voor het ontspannen van de spier en draagt bij aan een normale werking van de spieren. Calcium is eveneens een mineraal dat een grote rol speelt bij de samentrekking van de spieren. Calcium zorgt voor het aanspannen van de spier. Wij bieden een gecombineerde formule met calcium en magnesium, die ondersteuning biedt voor de tanden, botten en spieren. Kalium helpt eveneens bij het behoud van sterke en soepele spieren. In onze blogs over magnesium en calcium kunt meer lezen over deze mineralen.

 

Wilt u meer weten over voedingssupplementen voor de spieren of heeft u andere vragen? Wij helpen u graag! Onze deskundige medewerkers zijn dagelijks tijdens kantooruren telefonisch te bereiken op tel. 075-612 12 47 (lokaal tarief).