Waarom is geraffineerde suiker zo ongezond? Waarom is geraffineerde suiker zo ongezond?

Mars, ijsjes, zuurtjes en frisdrank. Bent u er dol op? Allemaal producten met veel geraffineerde suikers en zoals we weten, is deze suiker niet goed voor ons.  Ze worden ook wel 'lege koolhydraten' genoemd. En behalve dat deze suikers slecht zijn voor de lijn en onze tanden, werken geraffineerde suikers de opname tegen van belangrijke vitamines en mineralen. En wat betekent 'zonder geraffineerde suiker' op het etiket van een product?

Verschillende soorten suiker

Eerst maar even het verschil tussen de diverse suikers. We kennen immers diverse soorten.

  • Zo zijn er geraffineerde suikers. ‘Raffineren’ betekent het industrieel bewerken en zuiveren van stoffen. Dit gebeurt ook met suiker. Tijdens dit raffineringsproces worden alle mineralen en vitamines uit de suiker gefilterd. Het resultaat is fijne, witte suiker. Voorbeelden van deze geraffineerde suikers zijn kristalsuiker, geleisuiker, poedersuiker en basterdsuiker. Deze geraffineerde suikers leveren wel energie maar er zitten geen goede voedingsstoffen meer in. Ze worden daarom ook wel ‘lege koolhydraten’ genoemd. Ons lichaam heeft er niets aan. Sterker, deze suikers zorgen ervoor dat we te weinig vitamines, vezels en mineralen opnemen. Deze zijn echter wel broodnodig om de suiker af te kunnen breken en verteren. Het is dus eigenlijk logisch dat geraffineerde suikers in de verdomhoek zitten.
  • Bij het woord ongeraffineerde suikers denkt u vast al snel aan natuurlijke suikers. Dit klopt niet. Want ook ongeraffineerde suikers zijn bewerkt. De suiker is immers uit het natuurlijke product gehaald en bewerkt voor gebruik. Hierdoor bevatten ook deze suikers nog maar een minimum aan vitamines en mineralen. Vaak zijn ze bruinig van kleur. U kunt hierbij denken aan honing, ahornsiroop en palmsuiker. De bruine kleur wordt verkregen uit melasse waardoor deze suikers vaak wat sterker van smaak zijn. Vanwege de bruine kleur denken velen ook dat rietsuiker een 'gezondere' suiker is. Dit klopt niet. Rietsuiker wordt uit de stengel van suikerriet gehaald, maar wordt korter gecentrifugeerd dan kristalsuiker. Hierdoor blijft een wat donkerbruine stroop over die de suiker zijn kleur geeft. Bruine rietsuiker is dus geen goed alternatief voor gewone suiker.
  • Natuurlijke suikers zijn suikers die direct uit het product zijn gehaald. Hierbij worden de vezels, vitamines en mineralen niet gefilterd of bewerkt. Het beste voorbeeld is natuurlijk fruit. Maar ook zoete groenten en granen bevatten natuurlijke suikers, maar dan wel met allerlei toegevoegde voedingswaardes waar uw lichaam wel bij vaart.

“De voedingsmiddelenindustrie stopt overal suiker in”

Suiker is goedkoop en alom aanwezig

Woman eatingHet begint er allemaal mee dat suiker een spotgoedkope grondstof is. De voedingsmiddelenindustrie is er derhalve verzot op en stopt het overal in. Vaak heeft u er geen idee van. Wist u bijvoorbeeld dat ook brood en sommige vleeswaren suiker bevatten? Daarnaast zijn we langzamerhand gewend geraakt aan de zoete smaak van mayonaise, ketchup en fruityoghurt. In de afgelopen vijftig jaar is het suikergebruik toegenomen van slechts één kilo per persoon per jaar naar vijftig kilo. Dat zijn vijftig (!) pakken suiker!

 

“Suiker = vetopslag”

Wat doet (geraffineerde) suiker met uw lichaam?

DoodshoofdHet internet staat werkelijk boordevol met onderzoeken die aangeven hoe schadelijk langdurig gebruik van suiker is. We noemen enkele van deze gevolgen. Zo betekent suiker vetopslag. U krijgt eerst een piek in de bloedsuikerspiegel die door het hormoon insuline weer naar beneden moet worden gebracht. En omdat hierdoor overproductie van insuline ontstaat, worden ook andere hormonen uit balans gebracht. Hier houdt het echter niet mee op want daarnaast verstoort suiker de mineralenbalans in het lichaam, waardoor calcium en magnesium minder goed worden opgenomen. Deze mineralen zijn superbelangrijk voor veel processen, onder meer voor de botten. Een andere balans die suiker verstoort, is die van de darmflora. Hierdoor wordt het immuunsysteem op de proef gesteld. En dan hebben we het nog niet gehad over de voor de hand liggende gevolgen van een hoge suikerinname: tandbederf en het risico op overgewicht. Suiker blijkt dus op een enkele manier zo onschadelijk als gedacht.

“Probeer de inname van geraffineerde suiker te beperken”

Wat betekent ‘zonder geraffineerde suiker’?

CookiesOp veel etiketten van voedingsmiddelen staat met grote letters ‘zonder geraffineerde suiker’ op de verpakking. Dit klinkt geweldig maar betekent meestal niets meer of minder dan dat er geen kristalsuiker aan toe is gevoegd. Alternatieve suikers zoals honing, ahornsiroop, dadelstroop en rietsuiker zijn echter ook gewoon suiker. Ons lichaam behandelt deze suikers hetzelfde als kristalsuiker en breekt ook deze suikers allemaal af naar dezelfde brandstof: glucose.

Mineralen voor zoetekauwen

CookiesBent u een echte zoetekauw en kunt u de cupcakes bij het koffiezetapparaat of het koekje bij de thee maar moeilijk missen? Probeer in ieder geval de inname van geraffineerde suiker te beperken en vervang de koffiesnack door een banaan of een ander stuk fruit. Daarnaast kunt u overwegen om een mineralensupplement bij te slikken, bijvoorbeeld Calcium en Magnesium. Deze mineralen worden slecht opgenomen bij veelvuldige suikergebruik, maar zijn tegelijkertijd essentieel voor een gezond lijf.

 

Vragen of advies?

Wilt u meer weten over voedingssupplementen met mineralen of heeft u andere vragen?
Wij helpen u graag! Onze deskundige medewerkers zijn dagelijks tijdens kantooruren telefonisch te bereiken op tel. 075-612 12 47 (lokaal tarief).