Mars, ijsjes, zuurtjes en frisdrank. Bent u er dol op? Allemaal producten met veel suiker en zoals we weten, is suiker niet goed voor ons. Behalve dat het slecht is voor de lijn en onze tanden, werken geraffineerde suikers de opname tegen van belangrijke vitamines en mineralen die we eigenlijk uit onze voeding dienen te halen.

 

Geraffineerde suikers worden ook wel ‘lege koolhydraten’ genoemd

 
Verschillende soorten suiker

Eerst maar even het verschil tussen de diverse suikers. We kennen immers verschillende soorten.

  • Zo zijn er geraffineerde suikers. ‘Raffineren’ betekent het industrieel bewerken en zuiveren van stoffen. Dit gebeurt ook met suiker. Tijdens dit raffineringsproces worden alle mineralen en vitamines uit de suiker gefilterd. Het resultaat is fijne, witte suiker. Voorbeelden van deze geraffineerde suikers zijn kristalsuiker, geleisuiker, poedersuiker en basterdsuiker. Deze geraffineerde suikers leveren wel energie maar er zitten geen goede voedingsstoffen meer in. Ze worden daarom ook wel ‘lege koolhydraten’ genoemd. Ons lichaam heeft er niets aan. Sterker, deze suikers zorgen ervoor dat we te weinig vitamines, vezels en mineralen innemen. Deze zijn echter wel broodnodig om de suiker af te kunnen breken en verteren. Het is dus eigenlijk logisch dat geraffineerde suikers in de verdomhoek zitten.

  • Bij het woord ongeraffineerde suikers denkt u vast al snel aan natuurlijke suikers. Dit klopt niet. Want ook ongeraffineerde suikers zijn bewerkt. De suiker is immers uit het natuurlijke product gehaald en bewerkt voor gebruik. Hierdoor bevatten ook deze suikers nog maar een minimum aan vitamines en mineralen. Vaak zijn ze bruinig van kleur. U kunt hierbij denken aan honing, ahornsiroop en palmsuiker. De bruine kleur wordt verkregen uit melasse waardoor deze suikers vaak wat sterker van smaak zijn.

  • Natuurlijke suikers zijn suikers die direct uit het product zijn gehaald. Hierbij worden de vezels, vitamines en mineralen niet gefilterd of bewerkt. Het beste voorbeeld is natuurlijk fruit. Maar ook zoete groenten en granen bevatten natuurlijke suikers, maar dan wel met allerlei toegevoegde voedingswaardes waar uw lichaam wel bij vaart.

 

De voedingsmiddelenindustrie stopt overal suiker in


Suiker is goedkoop en alom aanwezig

Woman eatingHet begint er allemaal mee dat suiker een spotgoedkope grondstof is. De voedingsmiddelenindustrie is er derhalve verzot op en stopt het overal in. Vaak heeft u er geen idee van. Wist u bijvoorbeeld dat ook brood en sommige vleeswaren suiker bevatten? Daarnaast zijn we langzamerhand gewend geraakt aan de zoete smaak van mayonaise, ketchup en fruityoghurt. In de afgelopen vijftig jaar is het suikergebruik toegenomen van slechts één kilo per persoon per jaar naar vijftig kilo. Dat zijn vijftig (!) pakken suiker!

 

Suiker = vetopslag

 

Wat doet (geraffineerde) suiker met uw lichaam?

DoodshoofdHet internet staat werkelijk boordevol met onderzoeken die aangeven hoe schadelijk langdurig gebruik van suiker is. We noemen enkele van deze gevolgen. Zo betekent suiker vetopslag. U krijgt eerst een piek in de bloedsuikerspiegel die door het hormoon insuline weer naar beneden moet worden gebracht. En omdat hierdoor overproductie van insuline ontstaat, worden ook andere hormonen uit balans gebracht. Hier houdt het echter niet mee op want daarnaast verstoort suiker de mineralenbalans in het lichaam, waardoor calcium en magnesium minder goed worden opgenomen. Deze mineralen zijn superbelangrijk voor veel processen, onder meer voor de botten. Een andere balans die suiker verstoort, is die van de darmflora. Hierdoor wordt het immuunsysteem op de proef gesteld. En dan hebben we het nog niet gehad over de voor de hand liggende gevolgen van een hoge suikerinname: tandbederf en het risico op overgewicht. Suiker blijkt dus op een enkele manier zo onschadelijk als gedacht.

 

Probeer de inname van geraffineerde suiker te beperken

 

Mineralen voor zoetekauwen

CookiesBent u een echte zoetekauw en kunt u de cupcakes bij het koffiezetapparaat of het koekje bij de thee maar moeilijk missen? Probeer in ieder geval de inname van geraffineerde suiker te beperken en vervang de koffiesnack door een banaan of een ander stuk fruit. Daarnaast kunt u overwegen om een mineralensupplement bij te slikken, bijvoorbeeld Calcium en Magnesium. Deze mineralen worden slecht opgenomen bij veelvuldige suikergebruik, maar zijn tegelijkertijd essentieel voor een gezond lijf.

 

Wilt u meer weten over voedingssupplementen met mineralen of heeft u andere vragen? Wij helpen u graag! Onze deskundige medewerkers zijn dagelijks tijdens kantooruren telefonisch te bereiken op tel. 075-612 12 47.