Welke supplementen ondersteunen onze energie?

Het einde van het jaar is in zicht en het voelt voor velen alsof we op ons tandvlees lopen. Misschien kenmerkend voor deze tijd van het jaar, maar dit betekent niet dat we hier niets aan kunnen veranderen! In dit blog geven we u een handig overzicht van supplementen die u kunt inzetten om het energiepeil te ondersteunen én handige tips om uw energieniveau te herstellen. Zo kunnen we allemaal fris en vitaal het nieuwe jaar in!

 

Vrouw die haar energie kwijt isWat verstaan we onder weinig energie hebben?

Ons energieniveau bestaat zowel uit het fysieke vermogen om te bewegen als het gegeven dat we ons vitaal en fit voelen. Koolhydraten, eiwitten en vetten in onze voeding geven ons de energie om te groeien, alert, warm en actief te blijven en te overleven.

Onze belangrijkste energiebronnen zijn:

Koolhydraten. Dit is de favoriete energiebron van ons lichaam. Koolhydraten worden tot glucose afgebroken. Glucose is de brandstof voor alles wat we doen, van ademen tot fysieke activiteiten.

Vetten en eiwitten. Als u niet genoeg koolhydraten eet, gebruikt uw lichaam eerst vet en daarna eiwitten als brandstof. Eiwit is echter niet de meest efficiënte brandstof. Het verbranden van eiwit gaat namelijk ten koste van andere taken die eiwit in ons lichaam heeft, namelijk het herstel en onderhoud van spieren en ander lichaamsweefsel. Vet kan als brandstof fungeren, maar het is juist de combinatie van koolhydraten, gezonde vetten en eiwit die ons gezond en sterk houdt.

We voelen ons allemaal wel eens moe. Dit is ook helemaal niet erg, maar als we weinig energie hebben, kan dit onze motivatie, inspiratie én fysieke en mentale prestaties beïnvloeden. Uiteindelijk halen we niet het optimale uit onze dag en dat is zonde, vooral als de vermoeidheid langdurig aanhoudt. Gelukkig zijn er verschillende mogelijkheden om hier iets aan te doen!

''Een vitamine B-complex kan uitkomst bieden. Het ondersteunt ons energieniveau en activeert uw natuurlijke energie in het lichaam.''

Supplementen en energie Vrouw die een supplement neemt

Panax ginseng behoort tot een van de meest wetenschappelijk onderzochte kruiden. Deze wortel, die traditioneel in Noordoost-Azië, Korea en China wordt aangetroffen, staat wereldwijd bekend om zijn gezondheidsvoordelen. Ginseng, ook wel ‘koning der kruiden’, staat dankzij het actieve bestanddeel in ginseng, de ginsenosides, onder meer bekend om zijn vermogen om het geheugen te stimuleren en vermoeidheid tegen te gaan*.

Maca is een inheemse knol uit Peru. Daar werd het door krijgers gegeten om energie te krijgen en ter voorbereiding op een strijd. Maca heeft een hoge voedingswaarde. Het is rijk aan eiwitten en vezels en bevat een scala aan mineralen zoals ijzer, calcium, magnesium, jodium en kalium. Dankzij deze voedingsstoffen kan het uitstekend worden ingezet als we behoefte hebben aan extra energie*. Maca is tevens een adaptogeen. Een adaptogeen zorgt voor het reguleren van de balans in het lichaam. Het helpt ons om beter met spanning en stress om te gaan.

Vitamine B speelt een belangrijke rol als het om onze energievoorziening gaat. Het zorgt er namelijk voor dat er energie uit onze voeding wordt vrijgemaakt. Met een gezond en gevarieerd eetpatroon hoeft u zich geen zorgen te maken over tekorten aan vitamines. Echter, met de donkere dagen en alle verleidingen in de supermarkten, is het soms lastig om een goed voedingspatroon vast te houden. Een vitamine B-complex kan uitkomst bieden. Het ondersteunt ons energieniveau en activeert uw natuurlijke energie in het lichaam.

''Saffraan is wellicht niet iets waar u direct aan denkt als we het over supplementen voor ontspanning hebben''

Ontspannen man in stoelSupplementen die ontspanning ondersteunen

Fit en energiek zijn, gaat hand in hand met ontspannen zijn. Wanneer er namelijk sprake is van stress, gaat dit ten koste van uw energieniveau.

Ashwagandha wordt ook wel het koninklijk kruid genoemd. De Indiërs geloven namelijk dat het kruid bijdraagt aan een lang en gelukkig leven. Dat is niet niks natuurlijk. De wortel is uitgebreid onderzocht en heeft vele gezondheidsbevorderende eigenschappen. Het is eveneens een adaptogeen. Ashwagandha is rustgevend* en draagt bij aan een evenwichtige geest*.

Saffraan is wellicht niet iets waar u direct aan denkt als we het over supplementen voor ontspanning hebben. Deze duurste specerij ter wereld is een geweldig ingrediënt om een mooie diepgele kleur aan uw maaltijd te geven. Daarnaast kan saffraan ook worden gebruikt als er sprake is van stress*. Het helpt u namelijk meer te ontspannen en een positieve stemming te behouden*.

Heeft u behoefte aan een alles-in-1-formule? Kijk dan eens naar onze Ontspannings formule. Dit is een supplement met wel 6 verschillende natuurlijke stoffen: L-theanine, ashwagandha, Rhodiola rosea, relora, catuaba en saffraan. Dankzij de combinatie van de ingrediënten vormt dit supplement een perfecte ondersteuning om te ontspannen* en is het een natuurlijke rustgever*.

*Deze gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn op dit moment in behandeling bij de EFSA.

''Spanning en stress zijn echte energievreters. Probeer enkele ontspannende activiteiten in uw dag te introduceren. Dit helpt namelijk om weer tot uzelf te komen en spanning en stress te verminderen.''

Wat u kunt doen om uw energie te herstellen

Vaak is een disbalans in energie te wijten aan stress, onvoldoende slaap, slechte voeding en andere leefstijlfactoren. Merkt u dat voldoende slaap en rust zelfs niet helpen? Dan is het wellicht verstandig om een deskundige te raadplegen voor advies! Een aantal zelfhulptips om uw energieniveau te herstellen:

 

Senior paar aan een gezonde maaltijdEet regelmatig om energiek te blijven

Heeft u een vast eetpatroon? Een goede manier om uw energie de hele dag op peil te houden, is door elke 3 tot 4 uur een kleine, maaltijd of een gezonde snack te nemen. Zo kunt u de bekende energiedips voorkomen en voorkomt u dat u honger heeft.

 

 

 

 

Kom in beweging! Sporten in de gym

Misschien is sporten het laatste waar u aan denkt. Maar in feite zorgt regelmatige lichaamsbeweging ervoor dat u zich op de lange termijn minder moe voelt, zodat u meer energie heeft. Zelfs een enkele wandeling van 15 minuten kan een energieboost geven en de voordelen nemen toe naarmate u vaker lichamelijk actief bent. Dus kom in beweging en ontdek wat het voor u doet! Begin met kleine stapjes. Een extra wandeling en vaker de benenwagen of fiets pakken. Bouw het geleidelijk in de loop van weken en maanden op totdat u het gewenste doel heeft bereikt.

 

 

 

Vrouw die lekker slaaptWelterusten...

Slaapt u ook wel eens te weinig? U merkt de volgende dag vervolgens dat u minder alert en fris bent. Belangrijk is om dagelijks op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan. Iedereen heeft een ander slaapritme en belangrijk is om te ontdekken wat het beste ‘slaaprecept’ voor u is. Zeven tot acht uur slaap per nacht is voor de meesten ideaal. Vermijd dutjes overdag! Neem de tijd om te ontspannen alvorens u naar bed gaan. Dit betekent: geen schermtijd meer maar ontspannen activiteiten zoals een meditatie of een boek lezen.

 

 

 

Vrouw die yoga oefening doet op een rotsVerminder stress om energie te stimuleren

Maakt u zich vaak druk en merkt u daarna dat u uitgeteld bent? Dit kan kloppen. Spanning en stress zijn namelijk echte energievreters. Probeer enkele ontspannende activiteiten in uw dag te introduceren. Dit helpt namelijk om weer tot uzelf te komen en spanning en stress te verminderen. Mogelijke activiteiten zijn trainen in de sportschool, yoga of tai chi, naar ontspannen muziek luisteren, lezen of tijd doorbrengen met vrienden.

 

 

 

Een koppel in conversatiePraten over wat er gaande is, helpt!

Soms zien we door de bomen het bos niet meer. Waar er eerst nog een taboe op rustte om hulp te zoeken en we dus met onze zorgen rond bleven lopen, is het tegenwoordig geaccepteerd en volkomen normaal om naar een coach of therapeut te stappen. Er zijn aanwijzingen dat gesprekstherapieën zoals coaching of cognitieve gedragstherapie kunnen helpen om weer in balans te komen en uw vitaliteit te stimuleren. Het geeft namelijk rust wanneer u inzicht krijgt in de oorzaken van waar u tegenaan loopt.

 

 

 

Koffiekopjes op een rijStop tijdelijk met cafeïne


Ik ben dol op een goede kop koffie. En daar is niets verkeerds aan. Koffie kan zelfs een aantal voordelen opleveren. Zo maakt het u wat alerter en wordt de concentratie vergroot. Als we echter niet meer zonder ons bakkie kunnen en het gebruiken om de dag mee door te komen, dan is het wellicht verstandig om te minderen of zelfs tijdelijk te stoppen met uw cafeïnegebruik. Probeer dit eens een maand lang, kijk wat het met u doet en of u zich zonder cafeïne fitter voelt. Bent u gewend uw dag te starten met een aantal koppen koffie? Bouw dit dan geleidelijk af. Zo voorkomt u ontwenningsverschijnselen.

 

 

Een toast met 2 mokken theeDrink minder alcohol


Misschien is het er niet de beste maand voor, maar door minder alcohol te drinken, bent u vaker fris en fruitig. Als we iets te diep in het glaasje hebben gekeken, voelen we ons de volgende dag namelijk allesbehalve helder. Ook slapen we minder diep. Verminder of vermijd alcohol voor het slapen gaan. U krijgt een betere nachtrust en heeft de volgende dag meer energie. Probeer elke week meerdere alcoholvrije dagen te hebben.

 

 

 

Man in natuur die water drinktDrink meer water 


Het is belangrijk om elke dag voldoende water te drinken. Een gevolg van te weinig water drinken, is dat we minder helder zijn en uiteindelijk minder vitaal. Let op uw waterinname en drink minimaal 1,5 tot 2 liter op een dag. Zo blijft u energiek en voorkomt u ‘inkakmomentjes’ gedurende uw dag.

U heeft nu alle ingrediënten om fris en fruitig de maand(en) door te komen! Wilt u meer weten over supplementen voor het energieniveau of heeft u andere vragen? Schroom dan niet om contact op te nemen! U kunt ons tijdens kantooruren bereiken op nummer +31(0)75-612 12 47 (lokaal tarief).