De voordelen van ashwagandha liggen vooral op het terrein van lichaam en geest. Ashwagandha is een ayurvedisch kruid. Het is met name gunstig voor een goede geestelijke balans. Ashwagandhawortel capsules kunnen vanwege hun rustgevende vermogen echter ook bijdragen aan een goed slaappatroon.

 

In de lijst die op dit moment nog door de EFSA (European Food Safety Authority) in behandeling is, zien we dat de volgende kwaliteiten en voordelen aan ashwagandha worden toegekend:

 

  • Het heeft een gunstige invloed op hart en bloedvaten
  • Het heeft een antioxidante werking
  • Het is adaptogeen (specifiek de wortel van de plant)
  • Het draagt bij aan evenwicht in stresssituaties
  • Het is gunstig voor een goede geestelijke balans
  • Het is rustgevend

 

Voordelen van ashwagandha met betrekking tot slapen

SlapenVanwege onze vaak hectische manier van leven is het niet altijd even gemakkelijk om een goede nachtrust te krijgen. Het is druk op het werk en het kost soms moeite een goede balans te vinden tussen het leven thuis met kinderen, een sociaal leven en een carrière. Natuurlijk kunt u direct kiezen voor reguliere pillen om beter te slapen. Er zijn echter ook alternatieven. Misschien is het goed om daar ook eens naar te kijken. U kunt denken aan natuurlijke remedies en kleine aanpassingen in uw leefstijl. Als u alles goed hebt overwogen, kunt u beter een bewuste keuze maken die precies bij ú past. 

 

Natuurlijk slaapmiddel

Ashwagandha (Withania Somnifera) staat ook wel bekend als ‘winterkers’ of ‘Indiase ginseng’. Het is een kruid dat kan bijdragen aan een betere nachtrust. Er zijn veel studies naar ashwagandha uitgevoerd. Daaruit komt naar voren dat ashwagandha een positieve invloed heeft op de hersenen. Dit is een van de grote voordelen van ashwagandha. Het heeft een kalmerend effect dat spanning verlicht en de spieren ontspant.

BanaanAls stressfactoren bijdragen aan een verstoorde nachtrust, is het noodzakelijk om voor het slapen een vaste routine aan te houden zoals:

 

  • Elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed

  • Warme melk en/of een banaan nemen voor het slapen

  • Ademhalingsoefeningen, yoga en meditatie beoefenen om diep te ontspannen

 

Ashwagandha extract is het ideale kruid om de effecten te neutraliseren die ontstaan door stressreacties waardoor zich een minder goed slaappatroon kan ontwikkelen. Volgens onderzoeken helpt het kruid bij de afbraak en uitscheiding van ons lichaamseigen hormoon cortisol. Dit hormoon is opwekkend en werkt derhalve tegenovergesteld aan een goed slaappatroon.

 

Voordeel ashwaghandha: mediator bij stress

Stress

Een ander voordeel van ashwagandha is dat het ervoor zorgt dat de natuurlijke reactie van ons lichaam op stressvolle factoren minder heftig verloopt. In het Stenen Tijdperk reageerde ons lichaam op stress (het gevaar van een grote, boze beer) door ‘vecht-of-vlucht hormonen’ zoals adrenaline en cortisol vrij te geven. Daardoor waren we in één klap in staat om heel hard weg te rennen. In onze huidige, moderne maatschappij komt het echter zelden voor dat mensen ineens in gevaar verkeren. Langdurige, laaggradige stress komt des te vaker voor.

Ashwagandha is een adaptogeen kruid dat helpt om te ontspannen bij stress. Het stimuleert ook activiteit als dat nodig is. Een kruid mag adaptogeen worden genoemd als:

 

  • Mensen het goed verdragen, ook bij langdurig gebruik

  • Het kruid op geen enkele wijze schade berokkent

  • Het een bijdrage levert aan het in balans brengen van normale lichaamsfuncties

  • Het kruid overal in het lichaam actief kan zijn en geen specifieke taak heeft

 

Volgens het GAS (General Adaptation Syndrome) model van de Canadees-Oostenrijkse arts Hans Selye's bestaan er 3 fases als reactie op stressfactoren:

 

  1. de alarmfase

  2. de weerstandsfase en

  3. de uitputtingsfase

 

Het voordeel is dat ashwagandha extract inwerkt op al deze fases die een gevolg zijn van blootstelling aan stress.

 

De alarmfase (ook bekend als vechten of vluchten)
Uw lichaam gaat de alarmfase in als u wordt achtervolgd door een cheeta of als u tijdens het rijden vol op de rem trapt om een botsing te voorkomen. Dan voelt u hoe een vecht-of-vluchtreactie ontstaat. Er komt een tsunami aan stresshormonen vrij. Het ongemakkelijke gevoel dat dan ontstaat is uw ‘alarmsysteem’.

Lichamelijk gebeurt er vervolgens van alles. Uw hart klopt sneller en uw pupillen verwijden. Dat gebeurt allemaal om ‘de vijand te bevechten of te ontvluchten’. Dit is precies dezelfde reactie als we in het Stenen Tijdperk hadden. Als deze stressfactor van korte duur is, herstelt u snel. Maar bij langdurige stress is het een ander verhaal. Dan komt u uiteindelijk in de ‘uitputtingsfase’ terecht.

 

De fase van verzet
Tijdens de ‘fase van verzet’ is de stressfactor al niet meer aanwezig. In deze periode probeert het lichaam weer in balans te komen. De ‘stresshormonen’ worden afgebroken en uitgescheiden, omdat ze niet langer nodig zijn. Hoewel uw lichaam probeert te herstellen, blijft het toch alert. U bent misschien prikkelbaar of vergeetachtig.

De uitputtingfase
Na een langdurige, intensieve tijd is het goed mogelijk dat u zich uitgeput voelt. De reacties op langdurige, voortkabbelende stress komen fysiek tot uiting. Het spijsverteringsstelsel kan wat langzamer werken of u voelt u helemaal leeg.

Ashwagandha Ashwagandha supplementen werken in op de drie belangrijke fases van de stressreactie. Ze verhogen uw drempelwaarde voor de factoren die de stressreactie veroorzaken. Na de alarmfase draagt het bij aan de afbraak en uitscheiding van de stresshormonen en het  brengt uw energiesysteem weer in balans.

 

Meer informatie over ashwagandha supplementen vindt u hier

 

Nadelen van ashwagandha 

De nadelen van ashwagandha kunnen we beter omschrijven als aandachtspunten. Ashwagandha wordt in kleine tot middelgrote doses over het algemeen goed verdragen. Houd u daarom altijd aan het advies op de verpakking. Er zijn (nog) niet genoeg langetermijnstudies geweest om niet wenselijke effecten te onderzoeken. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, kunnen het gebruik van ashwagandha beter vermijden.

 

 

Bronnen:   

  • Ashwagandha’s Benefits for Stress, Anxiety and Immunity

    https://blog.bulletproof.com/ashwagandha-benefits

  • Take Ashwagandha for Better Sleep

    https://www.onlymyhealth.com/ashwagandha-better-sleep-1317706597