Van veel natuurlijke producten die te koop zijn op vitaminesperpost.nl wordt gezegd dat ‘ze al eeuwen worden gebruikt binnen de Ayurveda’. Maar wat is ‘Ayurveda’ nu eigenlijk? Wij geven u 5 tips voor een geslaagde ayurvedische manier van leven.

 

  • Wat is Ayurveda
  • Ayurveda: de ‘Wetenschap van het Leven’
  • De 2 belangrijkste principes van Ayurveda
  • Hoe werkt Ayurveda?
  • Tot welke Dosha behoort u?
  • Waar komt Ayurveda vandaan?
  • Eten volgens de Ayurveda
  • De zes smaken binnen de ayurvedische voeding
  • Versterk de spijsvertering met Ayurveda
  • 11 Tips om de spijsvertering te versterken
  • Waarom Ayurveda?
  • Nog 5 tips voor een geslaagde ayurvedische manier van leven

 

Wat is Ayurveda?

Duizenden jaren voordat er wetenschappelijk bewijs was voor de verbinding tussen lichaam en geest ontwikkelden wijzen in het oude India de Ayurveda. Het is een veelomvattende manier van leven die ook tegenwoordig zeer gezondheidsbevorderend is voor lichaam en geest.

Ayurveda: de ‘Wetenschap van het Leven’

Meer dan slechts een methode voor de behandeling van lichamelijke ongemakken, is Ayurveda de 'Wetenschap van het Leven' (Ayur = leven, Veda = wetenschap of kennis). Ayurveda helpt mensen om hun volledige potentieel te benutten en gezond en vitaal te blijven.  


De 2 belangrijkste principes van Ayurveda

1. Lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden
2. Niets heeft meer kracht om het lichaam gezond te houden dan de geest

 

Ons eigen bewustzijnsproces speelt een belangrijke rol bij het in balans brengen van geest en lichaam. Dit proces is in de praktijk minder ingewikkeld dan het klinkt.

 

Hoe werkt Ayurveda?

Tijdens meditatie ontstaat er een staat van uitgebreid bewustzijn en innerlijke stilte. Dit verfrist de geest en herstelt het evenwicht. Lichaam en geest zijn onafscheidelijk. Door meditatie komt het lichaam op een natuurlijke manier in balans.


MeditateMeditatie reguleert de hartslag en ademhaling. Daarnaast vermindert het de productie van stresshormonen in het lichaam zoals cortisol en adrenaline. Ook verhoogt het de productie van hormonen die het welzijn verbeteren, zoals serotonine, dopamine, oxytocine en endorfine.

 

Meditatie is niet anders dan zitten met een rechte rug (ivm de energiestroom) en te proberen het hoofd leeg te houden. Gedachtes die binnenkomen, kunnen worden geobserveerd en vervolgens losgelaten. Oefening baart kunst, want hoe vaker u dit doet, hoe gemakkelijker het wordt. U komt sneller in een meditatieve staat en zult het verschil in uw dagelijkse leven merken.

 

Tot welke Dosha behoort u?

Binnen de Ayurveda worden drie geest-lichaamstypes onderscheiden. Deze worden ‘doshas' genoemd en vormen de basis van de Ayurveda. In de doshas komen unieke, fysieke, emotionele en mentale kenmerken tot uitdrukking.

De drie dosha's zijn: Vata, Pitta en Kapha. Als u weet wat uw dosha is, kunt u uw persoonlijke leefstijl en voedingspatroon daarop aanpassen. Op internet zijn testen te vinden waardoor u uw dosha kunt bepalen. De meeste mensen zijn een mengvorm. Onder meer door middel van het voedingspatroon en de levensstijl is het mogelijk balans te brengen in deze mengvormen.

Waar komt Ayurveda vandaan?

AyurvedaDe Ayurveda komt uit India en heeft een rijke geschiedenis. Oorspronkelijk werd het van mond tot mond doorgegeven. Meer dan 5000 jaar geleden is het echter in het Sanskriet opgetekend in vier geschriften: de Veda's. De ayurvedische theorie stelt dat alle aspecten van het leven van invloed zijn op iemands welzijn. De Veda's behandelen dan ook een breed scala aan onderwerpen zoals manieren om gezond te blijven, astrologie, spiritualiteit, overheid en politiek, kunst en menselijk gedrag. 

 

Eten volgens de Ayurveda

Eet kleurrijk en smaakvol. Naast de ademhaling is ‘echt’ voedsel essentieel voor onze meest vitale lichaamsfuncties. Om een ​​gezond lichaam en geest te creëren, dient ons eten de belangrijke voedingsstoffen te bevatten. Ideale voeding bevat een verscheidenheid aan vers voedsel dat op de juiste manier wordt bereid en met aandacht wordt gegeten. Om die verscheidenheid te verkrijgen, is het raadzaam te koken met voedingsmiddelen die alle kleuren van de regenboog bevatten. Op vitaminesperpost.nl verkopen wij veel supplementen uit de Ayurveda, waaronder ashwagandha

 Fruit

 

De zes smaken binnen de ayurvedische voeding

Zes smaken zijn belangrijk in het ayurvedische voedingspatroon: zuur, zoet, pittig, zout, bitter en wrang of samentrekkend. Het is het beste als elke maaltijd wordt bereid met deze zes elementen. Elk element versterkt of verzwakt de kenmerken van de dosha. Op deze manier is het dus mogelijk gericht te koken op bepaalde kenmerken die u bekrachtigd of juist ontkracht wilt hebben.

 

Versterk de spijsvertering met ayurveda

De Ayurveda leert ons dat een goede gezondheid afhankelijk is van ons vermogen om de voeding, de emotionele en de zintuiglijke informatie efficiënt om te zetten. Als onze spijsvertering, bekend als agni (vuur), sterk is, hebben we gezonde weefsels, verwijderen we de afvalproducten efficiënt en produceren we een subtiele essentie, genaamd oja's. Oja is een fijn stofwisselingsproduct. Het heeft een dusdanig fijnstoffelijke structuur, dat het zowel materie als bewustzijn is. Het wordt beschouwd als de bron van onze vitaliteit. Oja’s vormen de basis voor helderheid, kracht en een sterk afweersysteem. Als onze ‘agni’ (vuur) is verzwakt, werkt de spijsvertering onvolledig en ontstaat er een ophoping van gifstoffen in het lichaam. Deze gifstoffen worden in het Sanskriet ‘ama’ genoemd. De opbouw van ama in de geest en het lichaam leidt tot blokkeringen in de energiestroom en vormt de basis van alle ziekten.

 

11 Tips om de spijsvertering te versterken:

 

  1. Gember thee

    Ga altijd zitten als u eet en eet bewust (eet niet voor uw computer of tv of terwijl u aan het rijden bent).

  2. Eet altijd op een vaste plek en eet niet als u van streek bent.

  3. Eet niets, behalve als u 100 % zeker weet dat u trek hebt.

  4. Eet in een rustig tempo. Kauw goed.

  5. Eet niet te veel rauw voedsel, dat is moeilijker te verteren dan gekookt voedsel.

  6. Verwerk alle zes smaken in elke maaltijd.

  7. Drink de hele dag door warm water met gember.

  8. Beweeg regelmatig, maar overdrijf het niet.

  9. Voer dagelijks een zelfmassage uit met kruidenolie om lichaam en geest in balans te houden.

  10. Mediteer elke dag (minstens 20 minuten).

  11. Gebruik ontgiftende, Ayurvedische kruiden zoals triphala, ashwagandha, guggulu, gember, kurkuma en neem.

 

Waarom Ayurveda?

Een Ayurvedische levenswijze gaat verder dan alleen goede voeding en meditatie. Wie het goed bestudeert, vindt adviezen voor allerlei verschillende aspecten van het menselijk leven. Het grote verschil met de Westerse manier van leven is, dat aan de verzorging van een uitgebalanceerde geest veel aandacht wordt besteed.

 

Nog 5 tips voor een geslaagde ayurvedische manier van leven:

 

1. Zorg voor overvloedige en kwalitatief goede nachtrust
Volgens de Ayurveda is slaap ‘het kindermeisje van de mensheid’. Tijdens de slaap herstelt en verjongt ons lichaam zichzelf. Een gebrek aan rustgevende slaap verstoort de balans van het lichaam, verzwakt het afweersysteem en versnelt het verouderingsproces. Mensen hebben over het algemeen elke nacht tussen de zes en acht uur goede nachtrust nodig.

 

2. Leef in harmonie met de natuur
De zin ‘leef in harmonie met de natuur’ heeft een letterlijke betekenis binnen de Ayurveda: uw verlangens komen overeen met wat u écht nodig hebt. Als u goed in balans bent, stemmen uw verlangens overeen met hetgeen dat uw gezondheid, vitaliteit en het leven voedt.

 

3. Stem af op de taal van uw lichaam
Maak keuzes die in harmonie zijn met uw innerlijk weten en ritmes door deze af te stemmen op de taal die het lichaam spreekt. Het lichaam drukt zichzelf altijd uit door middel van signalen van comfort en ongemak.

 

Yoga4. Yoga, de ‘sport’ van de ayurvedische levenswijze
Yoga is meer dan alleen lichaamsbeweging. Door (een van de vele vormen van) yoga te beoefenen, versterkt u niet alleen uw lichaam, maar ook de geest. Bovendien is yoga er - door de verschillende houdingen - op gericht dat de levensenergie niet wordt geblokkeerd, maar vrij kan stromen.

 

5. Doe het rustig aan
De ayurvedische benadering gaat over het afstemmen op de oneindige, organiserende kracht van de natuur. Dat houdt in dat u niet probeert de dingen te dwingen uw kant op te laten gaan. Dit principe is belichaamd in ‘De Wet van de Minste Inspanning’. Als u de natuur observeert, merkt u dat gras niet probeert te groeien. Het groeit gewoon. Vogels proberen niet te vliegen. Ze vliegen gewoon. Bloemen proberen niet te bloeien. Ze bloeien gewoon. Het is natuurlijker met de stroom mee te gaan, dan er voortdurend tegenin te zwemmen.

De natuur functioneert moeiteloos, wrijvingsloos en spontaan. Het is intuïtief, holistisch, niet-lineair en voedend. Het motiveert als uw acties worden gedreven door liefde, omdat de natuur wordt samengehouden door de energie van liefde. Als u echter achter status, geld, macht of roem aanjaagt, verspilt u energie. Maar als uw acties worden gemotiveerd door liefde, breidt uw energie zich oneindig uit. Dus doe het rustig aan en laat u leiden door liefde en (com)passie.