Een sterk immuunsysteem met yoga en meditatie

Meditatie en yoga zijn populair. Zij behoren al lang niet meer tot de zweverige hoek. Nee, dit zijn twee veel onderzochte én bewezen effectieve manieren die leiden tot een gezond en gebalanceerd bestaan. Beide versterken ze ook nog eens het immuunsysteem en omvatten ze vele andere voordelen voor onze gezondheid. Lees mee en ontdek wat dit voor u kan betekenen. 

Eeuwenoud Boeddhabeeld in meditatie houding Yoga en meditatie zijn eeuwenoude technieken

Het woord meditatie komt van meditatum, een Latijnse term die 'nadenken' betekent. Een ietwat vreemde benaming, want meditatie gaat juist voorbij het denken. Door het beoefenen van meditatie creëren we een betere verbinding tussen lichaam en geest. Er zijn tal van onderzoeken die bewijzen dat dagelijks mediteren een positieve bijdrage levert aan onze gezondheid. Hoe dat kan? Als mens identificeren we ons automatisch met onze gedachten. Of we dat nou willen of niet, gedachten beïnvloeden onze gemoedstoestand. Hebben we fijne gedachten, dan voelen we ons goed. Hebben we negatieve gedachten, dan kunnen we ons daar behoorlijk rot door voelen. Het lichaam kan daar vervolgens op reageren in de vorm van pijntjes of andere klachten zoals stress. Meditatie helpt ons afstand te nemen van gedachten en emoties, zodat ze minder invloed uitoefenen. Bent u eenmaal een ervaren mediator, dan raakt u minder snel van streek. Dit betekend niet dat u één of andere robot wordt. Integendeel. Meditatie brengt rust, balans, ontspanning en een scherpe geest.

 

Yoga is vandaag de dag een van de snelst groeiende sporten. Deze sport is een combinatie van fysieke en mentale oefeningen. Yoga is al eeuwenoud en vind zijn oorsprong in India. Er zijn geschriften gevonden daterend uit de vijfde eeuw voor Christus die yoga beschrijven. Deze wereldbekende Yoga sutra's omschrijven de standaard richtlijnen over het leven zelf alsook de normen en fysieke houdingen van de yoga. Deze houdingen, genaamd Asana’s, worden tot op de dag van vandaag in de yoga gebruikt. Er zijn inmiddels veel vormen van yoga. De opkomst van de hedendaagse yoga in het westen is onder meer te danken aan Swami Sivananda en een van zijn meest bekende boeken ‘Autobiography of a Yogi.

Hoe het immuunsysteem wordt versterkt met yoga en meditatie  Vrouw in bekende yoga pose

De houdingen uit de yoga hebben een groot effect op zowel onze fysieke als de mentale gesteldheid. Ze verbeteren uw vitaliteit, kracht, lenigheid en uithoudingsvermogen. Door yoga zoeken we onze mentale en fysieke grenzen op en leert u balans te vinden in uw lichaam. De yoga leert u samen te werken met het lichaam, de adem en uw bewustzijn. Het resultaat is dat er minder sprake is van stress en meer balans, rust en focus. Bovendien heeft yoga een gunstig effect op uw zenuwstelsel. Tijdens een yogales wordt er naast de houdingen ook gebruik gemaakt van verschillende ademhalingsoefeningen. Dit alles zorgt voor een diepere verbinding en bewustzijn met uw lichaam. Met al snel resultaat! Na een les voelt u zich ontspannen en tot rust gekomen.

Het internet staat vol met onderzoeken die aantonen dat langdurig mediteren een positieve invloed heeft op onder meer het immuunsysteem, de bloeddruk en het cognitief functioneren. Dit heeft te maken met een toename van het bewustzijn van het lichaam en geest en het reguleren van de aandacht en emoties bij het regelmatig beoefenen van meditatie. Onderschat meditatie niet! Het vergt oefening en herhaling om vaardig te worden in deze eeuwenoude techniek en profijt te kunnen hebben van diens gezondheidsvoordelen.

“Wilt u uw immuunsysteem ondersteunen? Kijk dan naar meerdere aspecten en zorg er voor dat uw hele levensstijl dit ondersteunt.”

Gezonde voedingVoeding en leefstijl gericht op balans en gezondheid

Dat yoga en meditatie gericht zijn op onder meer balans en gezondheid is bekend. Belangrijk is om ook uw voeding en leefstijl daar op aan te passen. Het menselijk lichaam is een wonder. Alles werkt met alles samen. Wilt u uw immuunsysteem ondersteunen? Kijk dan naar meerdere aspecten en zorg er voor dat uw hele levensstijl deze ondersteunt. In de Yogi leefstijl ligt naast het beoefenen van yoga en meditatie de focus op pure en gezonde voeding in combinatie met gebruik van verschillende soorten kruiden. Dit wordt ook wel een Sattvische leefstijl genoemd. Dit is geen dieet maar zoals de benaming al zegt: een leefstijl. Er wordt gekozen voor voeding die het systeem tot rust brengt. Niet te lang gekookt en kleine porties. Alles is plantaardig van oorsprong. U kunt kiezen voor seizoensfruit, voldoende verse groenten, volkoren granen, peulvruchten, spruiten, gedroogde noten, zaden, honing, melk en zuivelproducten die vrij zijn van dierlijk stremsel en verse kruiden en specerijen, zoals gember, kaneel, kurkuma en heilig basilicum. Bereid en eet dit voedsel bewust en met liefde en dankbaarheid. Een bijkomend voordeel is dat dit alles een bijzonder goed effect op het lichaamsgewicht en de gemoedstoestand heeft. Deze leefstijl staat in lijn met de natuur en onze essentie.

“Veelgebruikt zijn kurkuma, shatavari, tulsi, ashwagandha en andrographis paniculata”

De kennis en kunde vanuit de ayurveda: een waardevolle aanvulling Ayurvedische kruiden en supplementen

De ayurveda komt eveneens om de hoek kijken bij meditatie, yoga en de yogi leefstijl. Het is een waardevolle aanvulling. Deze leer staat voor verbinding tussen lichaam en geest. Eerder schreven we hier al een leuk blog over. Hoewel het een aparte stroming is, vertelt deze levensleer ons eveneens om onze voeding af te stemmen op onze individuele behoeften. Er wordt gekeken naar wat voor type mens u bent, uw gezondheidstoestand, welke leeftijd u heeft en ook naar het seizoen en zelfs het moment van de dag. Kruiden en specerijen zijn een belangrijk aspect in de ayurveda. Veelgebruikt zijn kurkuma, shatavari, tulsi, ashwagandha en andrographis paniculata. Deze kruiden staat erom bekend dat ze onder meer antioxidant zijn* (ashwagandha, kurkuma, tulsi) en verzachtend voor de luchtwegen* (andrographis paniculata, tulsi). Bovengenoemde aspecten samen vormen een uitstekend recept ter ondersteuning van het immuunsysteem. 

*Deze gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn op dit moment in behandeling bij de EFSA.

“Mensen mediteren al duizenden jaren en velen van ons hebben ongetwijfeld dezelfde
terughoudendheid en verwondering gevoeld die tijdens meditatie vaak wordt ervaren.”

Mediteren kan je lerenMeditatie: een introductie

De meeste mensen die voor het eerst mediteren, vinden het vreemd om in stilte te zitten. Gewoonweg zitten met hun diepste gedachten en gevoelens en niets te doen. Dit niets doen, is precies hetgeen dat weerstand oproept bij onze geest. Voor een beginner kan meditatie aanvankelijk een beetje onwennig aanvoelen, maar dat is oké. Mensen mediteren al duizenden jaren en velen van ons hebben ongetwijfeld dezelfde terughoudendheid en verwondering gevoeld die tijdens meditatie vaak wordt ervaren. Ga in een ontspannen houding zitten.  Zet een timer op 5 minuten en sluit uw ogen. Focus uw aandacht op de ademhaling. Op het moment dat u bemerkt in gedachten te zijn verzonken, brengt u uw aandacht liefdevol terug naar uw ademhaling. Dit is alles wat u hoeft te blijven doen: elke keer teruggaan van afleidende gedachten naar de ademhaling. Ook wanneer u sensaties in uw lichaam voelt. Laat u dit gebeuren en ontspan in wat u voelt. Breng uw aandacht terug naar de ademhaling. U zult merken dat met doorzettingsvermogen u uw focus steeds langer leert te behouden. Mediatie kan soms oncomfortabel zijn, maar wanneer u daar mee leert omgaan, zakt u steeds sneller in ontspanning. U leert los te laten waardoor er een ruimtelijk gevoel ontstaat en u een ongekende rust zult ervaren. U zult merken dat u meer in het moment kunt zijn en minder in uw hoofd zit, iets wat normaliter erg vermoeiend kan zijn.

De ingrediënten voor een gezonde en gebalanceerde levensstijl

U heeft nu de belangrijkste ingrediënten voor een sterk immuunsysteem en een gezonde en gebalanceerde levensstijl. Verwacht nou niet dat dit allemaal in één dag valt te leren. Verandering vergt toewijding, discipline en vooral geduld. Probeer eens een lesje yoga en kijk wat het met u doet. Zit elke dag een aantal minuten in stilte en lees wat er is geschreven over deze technieken en leefstijl. U zult merken dat u er gaandeweg vaardig in wordt en meer energie, plezier en rust zult hebben.

Contact of Advies?

Naast supplementen ter ondersteuning van het immuunsysteem verkopen wij nog veel meer voedingssupplementen.
U kunt van maandag t/m vrijdag op kantoortijden telefonisch contact opnemen met onze deskundige medewerkers
op nummer +31(0)75-612 12 47 of via het formulier op onze
contactpagina