Zo houdt u uw mond gezond Zo houdt u uw mond gezond

We weten allemaal dat het belangrijk is om tweemaal daags onze tanden te poetsen en twee keer per jaar een bezoekje aan de tandarts te brengen. Om onze mond optimaal gezond te houden, moeten we ook kritisch naar onze voeding en andere leefstijlgewoontes kijken. In dit blog vertellen we waarom een goede mondhygiëne belangrijk is en geven we tips om uw mond gezond te houden.

 

Wat is het belang van een goede mondhygiëne? 

Als het om onze gezondheid gaat, is de mond niet het eerste waar we aan denken. Het belang van een goede mondgezondheid wordt vaak sterk onderschat. Toch kan het geen kwaad om wat extra tijd en aandacht aan uw spraakorgaan te geven,. Onze mond is immers (letterlijk) de toegangspoort naar onze gezondheid. Waarom is het van belang om onze mond gezond te houden?

Onze mond houdt schadelijke stoffen buiten

Onze mond wemelt van de bacteriën. Deze zijn meestal ongevaarlijk. Het is immers een toegangspoort naar ons spijsverteringskanaal en onze luchtwegen, waar we geen ongewenste indringers willen hebben. Een gezonde mond vormt een natuurlijke barrière tegen ‘slechte bacteriën’ en houdt onze buiten- en binnenwereld van elkaar gescheiden.

De mond is het begin van onze spijsvertering

Een goede spijsvertering begint in de mond. Onze mond- en darmflora werken samen om ons eten te verteren. Als we eten, vermengt het voedsel zich met enzymen die de afbraak van koolhydraten in gang zetten. De kwaliteit en de samenstelling van ons speeksel zijn essentieel voor een gezonde spijsvertering.

Een ongezonde mond is nadelig voor ons immuunsysteem

Ons afweersysteem of immuunsysteem beschermt ons dagelijks tegen ongewenste invloeden van buitenaf. Het is belangrijk om een goede balans tussen goede en slechte bacteriën te handhaven in zowel de mondholte als de darmen. Als de spijsvertering niet goed werkt, worden de benodigde voedingsstoffen niet goed opgenomen, wat op lange termijn nadelig is voor ons immuunsysteem.

Onze lach is ons visitekaartje

Door onze tanden schoon en gezond te houden, kunnen we een slechte adem en verkleuring van de tanden voorkomen. Onze lach is tenslotte ons visitekaartje en een gezond gebit zorgt voor meer zelfvertrouwen. Wist u dat mensen die veel lachen een sterker immuunsysteem hebben dan mensen die weinig lachen?

“Probeer het aantal eetmomenten op een dag te beperken zodat uw mond zich kan herstellen”

Welke factoren zijn nadelig voor onze mondgezondheid? 

Er zijn verschillende leefstijlfactoren die onze mondgezondheid kunnen ondermijnen. Behalve mondhygiëne zijn er een aantal elementen waar u wellicht niet aan had gedacht:

Voeding

Wat u eet, is van grote invloed op de gezondheid van uw mond, te beginnen met suiker. We krijgen allemaal dagelijks suikers binnen via ons eten en drinken. Niet alleen via snoep of frisdrank, maar ook met ‘gezonde’ sappen, ontbijtgranen, wijn, ketchup of light zuivelproducten. Suikers en koolhydraten worden door de bacteriën in onze mond omgezet in een zuur dat het tandglazuur aantast, met alle gevolgen van dien.

Te veel eetmomenten op een dag

Ook het aantal eetmomenten op een dag bepaalt de gezondheid van uw gebit. Snackt u bijvoorbeeld de hele dag door? Dan krijgt uw mond nauwelijks de tijd om te herstellen na het eten van een maaltijd. Probeer het aantal eetmomenten op een dag te beperken tot 3 hoofdmaaltijden en een enkel tussendoortje. Ook kunt u experimenteren met periodiek vasten. Hierdoor beperkt u automatisch het aantal eetmomenten op een dag.

Roken

Het is niet onbekend dat roken een ongezonde gewoonte is. Roken heeft behalve een nadelige invloed op de longen en het hart, ook een behoorlijke impact op het gebit. Roken verslechtert de doorbloeding, waardoor onze afweercellen minder goed bij kwetsbare plekken in de mond kunnen komen. Roken heeft daarnaast uiterlijke gevolgen. Het zorgt voor een verkleuring van de tanden en daarnaast voor meer tandplak en tandsteen.

Stress

Iedereen ervaart wel eens stress. Als dit van korte duur is, is dit helemaal niet erg. Langdurige stress daarentegen heeft grote gevolgen voor het lichaam. En jawel, ook op het gebit. Een bekend gevolg van stress is bijvoorbeeld tandenknarsen. Dit betekent dat u tijdens uw slaap horizontale bewegingen met uw tanden maakt. Op lange termijn kan dit het tandweefsel doen slijten. Daarnaast zorgt langdurige stress ervoor dat onze afweer minder sterk is.

“Het nut van de tongschraper wordt door de wetenschap bevestigd”

Schraap uw tong: een Ayurvedish advies

Bent u een fan van de Ayurvedische leefwijze? Dan heeft u vast een tongschraper in uw bezit. In de Ayurveda staat de spijsvertering namelijk centraal en zoals we u eerder vertelden zijn de mond- en darmflora nauw met elkaar verbonden. Bij een overgroei van bacteriën in de mondholte, gaat uw darmgezondheid er ook op achteruit. Het belang van een goede mondgezondheid is iets wat in de Ayurveda 2000 jaar geleden al werd benadrukt . Behalve tanden poetsen, wordt met olie gespoeld en de tong ‘s ochtends met een tongschraper geschraapt. Inmiddels omarmen tal van beroemdheden de tongschraper en wordt het nut ook door de wetenschap bevestigd.

Dr. Nathan Bryan, een toonaangevende specialist in moleculaire geneeskunde is expert op het gebied van stikstofmonoxide. Hij zegt: “Als u iedere dag vijf seconden met een tongschraper de voedselresten en andere afvalstoffen van uw tong verwijdert, bevordert u de groei van deze gunstige bacteriën. Door juist deze bacteriën meer kans te geven, krijgt u meer stikstofmonoxide in uw lichaam, dat de weefsels in het lichaam tegen veroudering beschermt."

Ons advies? Schaf een koperen tongschraper aan en reinig uw tong iedere ochtend als u wakker wordt. Na een nacht slapen, hopen de afvalstoffen op uw tong zich namelijk op. Door de tong te reinigen, behoudt u een frisse adem en proeft u meer. Bovendien zet u volgens de Ayurveda uw ‘spijsverteringsvuur’ aan. Dit vuur speelt een belangrijke rol in het managen van uw energie.

“Het extract van de mastica draagt bij aan de normale werking van het tandvlees”

Voedingssupplementen die de mondgezondheid ondersteunen

Door dagelijks onze eetmomenten en suikerinname te beperken en onze tong te reinigen, houden we de mond gezond. Ook supplementen kunnen bijdragen aan een goede mondgezondheid. Hieronder volgen enkele supplementen die een handje kunnen helpen:

Vitamine C

Vitamine C heeft een belangrijke rol in het ondersteunen van het immuunsysteem, de vorming van collageen en nog veel meer. Vitamine C draagt bij aan de vorming van collageen wat de conditie van het tandvlees ondersteunt. Daarbij helpt vitamine C om de tanden sterk te houden.

Vitamine D

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine die we onder invloed van zonlicht zelf aan kunnen maken. In de wintermaanden is de zon op het noordelijk halfrond niet krachtig genoeg om vitamine D aan te maken. Een supplement kan uitkomst bieden. Vitamine D is van belang voor het behoud van sterke tanden en draagt bij aan een goede opname van calcium en fosfor uit de voeding.

Calcium en magnesium

Calcium en magnesium zijn twee mineralen die goed samenwerken. Calcium en magnesium bieden ondersteuning aan de tanden, botten en spieren. Door een supplement te slikken met zowel calcium als magnesium, komen beide stoffen het best tot hun recht.

Mastica

Mastiek of mastica zit boordevol stoffen die goed voor ons zijn. De etherische olie bestaat onder meer uit natuurlijke polymeren en de hars bevat plantensterolen en bitterstoffen. Het  extract van de mastica draagt bij aan de normale werking van het tandvlees* en is van belang voor het gebit*.

*Deze gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn op dit moment in behandeling bij de EFSA.

Vragen of advies?

Wilt u meer weten over supplementen voor de mondgezondheid? Neem dan tijdens kantooruren contact op met onze medewerkers via tel.nr. +31 (0)75-612 12 47 (lokaal tarief).