De beste vitamines en supplementen bij een droge huid De beste vitamines en supplementen bij een droge huid

In de wintermaanden droogt onze huid sneller uit dan normaal. Ons poezelige velletje heeft in deze tijd dan ook veel te verduren; wind, regen, sneeuw en grote temperatuurverschillen tussen buiten- en binnenshuis. Behalve verzorging met oliën en crèmes, kunnen we onze huid ook van binnenuit voeden met vitamines en kruidenextracten. In dit blog zetten we onze tips op een rijtje. 

Waarom krijgen we ‘s winters een droge huid?

Waar u ‘s zomers met man en macht uw glimmende voorhoofd probeert af te poederen, valt er ‘s winters niet tegenop te smeren. Hoe kan dat nou? Een belangrijk verschil tussen de zomer- en winterperiode is onder meer de luchtvochtigheid. Vocht is essentieel om de huidbarrière goed te laten functioneren. Een groot deel van de Nederlanders zet ‘s winters de binnenverwarming hoog, wat van invloed is op de hoeveelheid vocht die voor de huid beschikbaar is. Daarnaast douchen en baden we langer en warmer, wat de huid ontdoet van zijn natuurlijke, hydraterende oliën. De veranderingen in vochtigheid en temperatuur creëren de perfecte omstandigheden voor het veroorzaken van een droge huid.

“Idealiter ligt de luchtvochtigheid in een ruimte tussen de 40 en 60%”

Hoe voorkom ik een droge huid?

Zoals u hierboven heeft gelezen, is behalve de winterse temperatuur ook ons eigen gedrag van invloed. Met onderstaande tips kunt u voortaan een droge huid voorkomen:

Drink voldoende water

Onze huid bestaat voor zo’n 70% uit water. Het zal u dan ook niet verbazen dat voldoende water drinken essentieel is voor een elastische, gehydrateerde huid. Drink daarom dagelijks 1,5-2 liter water en kruidenthee. Voeg eventueel wat schijfjes citroen of komkommer, takjes munt of tijm of wat basilicumblaadjes toe. Zo voegt u behalve smaak ook hydraterende ingrediënten toe.

Gebruik een luchtbevochtiger

Een luchtbevochtiger is een apparaat dat zorgt voor een goede luchtvochtigheid. Idealiter ligt de luchtvochtigheid in een ruimte tussen de 40 en 60%. Als de luchtvochtigheid onder de 40% daalt, bijvoorbeeld als u de verwarming aanzet, krijgt u sneller last van droge ogen of een droge huid. Dit apparaat kan het vocht terug in de lucht brengen, waardoor de buitenste laag van de huid wordt gehydrateerd. Als alternatief kunt u een kom met water op de radiator plaatsen.

Beperk de blootstelling aan hitte

In plaats van lange, hete baden of douches nemen kunt u beter lauwwarm water gebruiken. Overmatige hitte trekt namelijk vocht weg uit onze huid. Behalve voor de huid heeft lauwwarm of koud douchen nog meer voordelen, het is bijvoorbeeld gunstig voor ons immuunsysteem.

Pas uw huidverzorging aan

Door de seizoenswisselingen veranderen ook de behoeftes van ons lichaam. Het is dan ook niet gek om in het winterseizoen uw huidverzorgingsroutine hierop aan te passen. Door bijvoorbeeld wekelijks een natuurlijke scrub voor gezicht en de lippen te gebruiken, verwijdert u dode huidcellen en blijft uw huid zacht en gezond.

“Probeer twee keer per week vette vis te eten”

Zet deze voeding vaker op het menu

Behalve van buitenaf, moet u de huid voeden van binnenuit. Onze huid is namelijk het grootste orgaan en vormt na de lever de belangrijkste route voor de afvoer van afval- en gifstoffen. Voeding die rijk is aan antioxidanten helpt onze gezonde cellen en weefsels te beschermen*.

Dit doet u door dagelijks voeding op het menu te zetten in zoveel mogelijk kleuren. Met name diepgekleurde groente- en fruitsoorten zoals rode bietjes, wortels, paprika’s, bessen, broccoli, boerenkool zitten bomvol vrije radicalenvangers.

Een ander belangrijk focuspunt bij voeding voor de huid is de inname van gezonde vetten. Krijg voldoende essentiële vetten binnen door dagelijks een handje ongebrande, ongezouten noten te eten en verschillende zaden en pitten in uw gerechten te gebruiken. Vervang uw broodbeleg eens door zelfgemaakte hummus met plakjes avocado. Zo krijgt u de nodige vitamine E binnen. Probeer tot slot twee keer per week vette vis te eten. Ga voor zalm, forel, haring of sardientjes.

“Vitamine C werkt goed samen met vitamine E”

Welke vitamines bij een droge huid?

Hierboven vertelden we u dat het belangrijk is om zoveel mogelijk kleur op uw bord te hebben en voldoende essentiële vetzuren binnen te krijgen. In dit kopje gaan we dieper in op welke voedingsstoffen belangrijk zijn voor een gezonde huid.

Vitamine C

De belangrijkste en bekendste voedingsstof voor de huid is toch wel vitamine C. Vitamine C is een krachtige antioxidant, die de vrije radicalen in ons lichaam bestrijdt die afbraak van collageen en elastine veroorzaken. Een andere belangrijke taak van vitamine C is het ondersteunen van de collageenvorming van de huid. Dit is belangrijk voor het behoud van stevigheid en elasticiteit. Tot slot werkt vitamine C goed samen met vitamine E. Het brengt de vetoplosbare vitamine weer in de actieve vorm.

Vitamine B-complex

Vitamine B-complex bestaat uit acht verschillende B-vitamines die nauw met elkaar samenwerken. Ze reguleren onder meer de energiestofwisseling van de huidcellen. Vitamine B3 (niacinamide) heeft een antioxidante werking die de barrière van de huidfunctie ondersteunt. Behalve via de voeding of een supplement, kunt u niacinamide op de huid aanbrengen middels een huidverzorgingsproduct. Vitamine B8 (biotine) is goed voor haar en nagels en voor het behoud van een gezonde huid. Een droge huid kan een teken zijn van een laag biotinegehalte in het lichaam.

Zink

Het mineraal zink is een echte multitasker. Het draagt bij aan de aanmaak van cellen en weefsels en speelt een rol bij het beschermen van cellen tegen oxidatieve stress. Zink speelt een belangrijke rol in onze uiterlijke verschijning. Het verzorgt de huid van binnenuit en speelt een rol bij het behoud van glanzend haar. Een ontoereikend zinkgehalte is dan ook te herkennen aan een slechte huid, haaruitval en witte vlekjes op de nagels.

“Duindoornbes bevat het zeldzame omega-7 vetzuur”

Welke supplementen bij een droge huid?

Als u dagelijks volop kleur op uw bord heeft, volop gezonde vetten eet én bovengenoemde vitamines en mineralen binnenkrijgt, bent u al een eind op weg. Als dit nog niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd, kunt u zich wenden tot voedingssupplementen. Er is een aantal oliehoudende planten dat onze huid nét dat beetje extra kan geven.

Borage olie

Borage wordt ook wel bernagie of ‘komkommerkruid’ genoemd. De werking van deze plant wordt toegeschreven aan de hoeveelheid GLA (gammalinoleenzuur) vetzuren het bevat. Omega 6-vetzuren zoals GLA zijn meervoudige, onverzadigde vetzuren die volgens het Voedingscentrum in een gezond voedingspatroon passen. Borage olie hydrateert de huid en laat de huid er stralender uitzien. 

Hyaluronzuur

Ook hyaluronzuur is interessant voor de huid. Het is een lichaamseigen stof die van nature voorkomt in ons bindweefsel, zenuwweefsel en epitheelweefsel. De aanmaak neemt af naarmate we ouder worden. Hyaluronzuur helpt de hydratatie van de huid te verbeteren. Ook draagt het bij aan het behoud van de normale structuur, elasticiteit en uiterlijk van de huid. Ons hyaluronzuur supplement bevat druivenpitextract, dat bijdraagt aan de bescherming van cellen tegen oxidatieve schade* en goed is voor de bloedsomloop*.

Duindoornbesolie

De duindoornbes werd duizend jaar geleden al vermeld in de Chinese en Tibetaanse kruidenleer. De duindoornbes is bijzonder vitaminerijk. Het is een krachtige bron van vitamine C, bevat carotenoïden en het zeldzame vetzuur omega 7. Duindoornbesolie is goed voor de slijmvliezen* en ondersteunt het herstellend vermogen van de huid*.

Collageen

Collageen is een lichaamseigen stof. De middelste laag van onze huid bestaat voor 30% uit collageen. De collageenproductie in ons lichaam neemt vanaf het 25e levensjaar af. Het kan dus geen kwaad om wat extra van deze stof binnen te krijgen middels de voeding of een supplement. Collageensupplementen kunnen ook een rol spelen bij het vervangen en herstellen van dode huidcellen.

*Deze gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn op dit moment in behandeling bij de EFSA.

Vragen of advies?

Wilt u meer weten over vitamines of supplementen voor de huid? Neem dan tijdens kantooruren contact op met onze medewerkers via tel.nr. +31 (0)75-612 12 47 (lokaal tarief).