Ons lichaam heeft vitamines en mineralen nodig om goed te functioneren. Van sommige mineralen hebben we maar een kleine hoeveelheid nodig. Een mineraal wordt dan een spoorelement genoemd. Na een bescheiden rondvraag bij vrienden blijkt dat het selenium vrij onbekend is. Dat is niet zo gek. Onderzoekers hebben nog steeds niet alle mogelijkheden van dit spoorelement ontsluierd. In dit blog wordt selenium onder de loep genomen.

 

  • Wat is selenium?
  • In welke voedingsmiddelen zit selenium?
  • Hoeveel selenium heeft ons lichaam nodig?
  • Hoe werkt selenium in het lichaam?
  • Is het nodig om extra selenium te gebruiken?

 

Wat is selenium?

Het element selenium is genoemd naar de Griekse maangodin Selena. Selenium of seleen is een veelzijdig mineraal en een essentieel spoorelement.

  • Veelzijdig omdat het bijna bij alle lichaamsprocessen is betrokken, o.a. het immuunsysteem, schildklier en vruchtbaarheid.
  • Essentieel omdat we selenium alleen via de voeding kunnen binnenkrijgen.
  • Spoorelement omdat we maar een kleine hoeveelheid per dag nodig hebben, net als zink, jodium en koper.

 

In welke voedingsmiddelen zit selenium?

Zowel dierlijke als plantaardige producten bevatten selenium. Selenium zit in de bodem. Planten nemen selenium op en zo wordt het mineraal beschikbaar voor de mens. Het gehalte aan selenium in plantaardige producten varieert sterk. Dit heeft te maken met de conditie van de bodem. In sommige gebieden is de bodem selenium-arm, zoals in China en India. In Europa is door intensieve landbouw en het gebruik van kunstmest de bodem selenium-arm geworden. Het gehalte aan selenium in groente is hierdoor in de loop van de jaren flink gedaald.

 

Voedingsmiddel      mcg selenium per 100 g      Toelichting   

Noten en zaden:

Paranoten

Chiazaad

Zonnebloempitten

Cashewnoten

 

1917

55

49

37

Paranoten zijn met stip "seleniumbommen".

Deze noten groeien aan bomen in het 

Amazonegebied. De bodem is in dit gebied rijk

aan selenium

 

Vis, schaal- en schelpdieren:

Tong

Tonijn

Kreeft

Haring

Makreel

Garnalen

Zalm

 

60

57

49

49

42

31

30

Via zeewier en (micro)algen komt selenium in

vis, schaal- en schelpdieren terecht

 

 

 

 

 

 

Vlees, kip, ei:

Eieren

Kip

Biefstuk

Melk

 

20

18

14

1

Doordat tegenwoordig selenium aan veevoer 

wordt toegevoegd, bevat vlees, eieren en

zuivelproducten een kleine hoeveelheid 

selenium. Seleen is namelijk ook voor vee 

essentieel.

Graanproducten:

Volkoren pasta

Zilvervliesrijst

 

11

9

De bodems waar tarwe en rijst worden geteeld

bevatten selenium.

 

 

Hoeveel selenium heeft ons lichaam nodig?

Voor selenium/seleen is er geen Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) vastgesteld. Als er geen referentie-inname kan worden bepaald, schat men een Adequate Inneming (AI). De AI voor seleen is voor volwassen mannen en vrouwen vastgesteld op 70 microgram per dag. (de range ligt tussen 50-150 mcg selenium per dag.)

De aanvaardbare bovengrens voor selenium is door de Gezondheidsraad vastgesteld op 300 microgram per dag. Het is vrijwel onmogelijk om via onze voeding te veel binnen te krijgen. Door overmatig gebruik van supplementen kan het seleniumgehalte in het bloed te hoog worden.

 

Hoe werkt selenium in het lichaam?

Selenium is betrokken bij heel veel processen in het lichaam. Er is nog veel onderzoek nodig om de geheimen van selenium te ontdekken.

  • Antioxidant

Selenium is een antioxidant, dat wil zeggen dat de cellen tegen beschadiging worden beschermd. Door deze werking kan selenium het afweersysteem ondersteunen.

  • Schildklier

Selenium ondersteunt de normale werking van de schildklier. Dit mineraal zorgt er voor dat het inactieve schildklierhormoon (T4) omgezet kan worden naar de actieve vorm (T3). Als het lichaam onvoldoende selenium heeft dan kan deze omzetting niet of onvoldoende gebeuren. Hierdoor is de kans groot dat iemand in gewicht toeneemt en/of moeilijk afvalt.

  • Vruchtbaarheid

Selenium speelt een rol bij de vruchtbaarheid, vooral bij mannen. Onderzoek heeft aangetoond dat selenium bijdraagt tot de vorming van gezond sperma. In het blog: “Kinderwens? Geef je vruchtbaarheid een boost” lees je hier meer over.

  • Haar en nagels

Selenium is goed voor haar en nagels. De haren en nagels blijven bij voldoende selenium stevig.

 

Is het nodig om extra selenium te gebruiken?

Eten volgens de richtlijnen biedt onvoldoende selenium. Dit blijkt uit de laatste Voedselconsumptiepeiling. Omdat selenium bij heel veel lichaamsprocessen betrokken is, kan een aanvulling in de vorm van een supplement welkom zijn.

Bij Vitaminesperpost kunt u selenium kopen met L-selenomethionine. L-selenomethionine wordt beter opgenomen dan de anorganische vormen van het mineraal selenium en ook beter dan seleniumgist. Het supplement is geschikt voor vegetariërs.

 

Wilt u meer weten over selenium of andere mineralen? Wij helpen u graag! Neem dan contact op met onze deskundige medewerkers. Zij staan u tijdens kantooruren graag te woord. Tel: 075-612 12 47 (lokaal tarief).