Hoe kom ik van dat opgeblazen gevoel af? Hoe kom ik van dat opgeblazen gevoel af?

Bijna iedereen heeft wel eens een opgeblazen gevoel. Die harde opgezette buik voelt ongemakkelijk en we willen er zo snel mogelijk weer vanaf. Maar waardoor ontstaat dat opgeblazen gevoel? En hoe kunnen we het voorkomen? Bijgaand vindt u enkele tips.

Wat is een opgeblazen gevoel of een opgezette buik? 

U eet gezond en beweegt genoeg maar toch lijkt uw broek ineens twee maten kleiner dan voorheen. Gisteren paste-ie nog perfect en vandaag voelt-ie megastrak om uw gespannen buik. Vraagt u zich wel eens af hoe dit mogelijk is? Een opgeblazen gevoel ontstaat vaak na een maaltijd. In de vakliteratuur onderscheidt men twee vormen: een opgeblazen gevoel en een opgezette buik.

Kenmerken van een opgeblazen gevoel zijn:

  • Het voelt aan alsof uw buik met gas is gevuld dat er niet uit wil.
  • Het geeft een pijnlijk en drukkend gevoel. Hierdoor lijkt uw buik dikker, zonder dat dit zichtbaar is.
  • Kan in het hele buikgebied optreden
  • Verschaft een onaangenaam gevoel van vol zitten
  • Kan een benauwd gevoel in de maag geven

Kenmerken van een opgezette buik zijn:

  • Geeft het gevoel dat er een ballon in de buik zit.
  • De buik zet gedurende de dag aantoonbaar uit.
  • Wordt door vrouwen omschreven als ‘een dikke buik, alsof ik zwanger ben’.

“Lucht raken we door boeren of winden kwijt” 

Hoe ontstaat een opgeblazen gevoel? 

Een opgeblazen gevoel ontstaat vaak door te veel lucht in het maag-darmkanaal. Ook kan een verstoorde werking van maag en darmen eraan ten grondslag liggen. Als we eten en drinken, slikken we immers tegelijk met de voeding ook lucht in. Wat we niet nodig hebben, verlaat via natuurlijke weg ons lichaam. Lucht raken we door boeren of winden kwijt. Daarnaast vindt in onze darmen een ingewikkeld proces plaats.

Het microbioomHet microbioom

Onze darmflora bestaan immers uit een enorm arsenaal aan bacteriën die we micro-organismen noemen. Samen vormen ze het microbioom. Het is belangrijk om deze nuttige bacteriën in balans te houden. Soms gaat dit mis na het eten van bepaalde voedingsmiddelen of door grote veranderingen in ons leven. Als ze het microbioom uit balans is, wordt meer gas in uw darmen aangemaakt.

“Het devies is: eet bewust en rustig en drink niet te veel tijdens het eten”

Hoe vermijdt u de valkuilen voor een opgeblazen gevoel? 

Een opgeblazen gevoel kan dus diverse oorzaken hebben. We bespreken er enkele en geven u tips om deze valkuilen te vermijden.

Overmatig eten

1. Het begint natuurlijk bij overmatig eten. Vaak ervaren mensen na een copieuze maaltijd het typische opgezette buikgevoel. Belangrijk is om met aandacht te eten. Lees dus niet de krant, kijk geen tv en zit niet op uw telefoon tijdens het nuttigen van de maaltijd. Op deze manier slikt u minder lucht in tijdens het eten. Het devies is: eet bewust en rustig en drink niet te veel tijdens het eten. Vermijd grote porties en kauw goed.

Vochtinname

2. Een andere oorzaak voor dat vervelende rotgevoel kan met uw vochtinname te maken hebben. Genoeg drinken, is van groot belang. De richtlijn is 1,5 tot 2 liter water per dag. Dus geen frisdrank, koffie of alcohol. Deze zorgen er namelijk voor dat u sneller uitdroogt. Te weinig drinken leidt tot constipatie. Mocht u al een opgeblazen gevoel hebben, drink dan één of twee glazen water om dit te verminderen. U kunt zelf aan de kleur van uw urine zien of u genoeg heeft gedronken. Hoe lichter de urine, hoe beter u gehydrateerd bent.

Vezels

3. Misschien eet u niet genoeg vezels? Voor een goede darmwerking zijn vezels onontbeerlijk. Probeer dus elke dag voldoende fruit en groente te eten. Volkoren graanproducten, peulvruchten, zaden en noten zijn eveneens vezelkampioenen. Om extra vezels binnen te krijgen, kunt u bijvoorbeeld havermout en/of lijnzaad aan uw maaltijden toevoegen. Hierbij is wederom van belang dat u genoeg drinkt. Vezels zuigen zich immers vol met vocht.

Maaltijden overslaan

4. Slaat u wel eens maaltijden over? Ook dit kan bijdragen aan een opgezet gevoel. Als u lang niets eet, kunnen de darmen wat minder actief worden. Op het moment dat u dan iets eet, reageren ze door dat zeurende opgeblazen gevoel te veroorzaken.

Stress

5. Misschien maakt u een periode door met veel stress. Stress is funest voor onze darmen en draagt bij aan een opgeblazen gevoel. Dit stamt al uit de oertijd toen stress een gezonde reactie was in gevaarlijke situaties. Bij stress wordt het bloed minder door onze spijsvertering gebruikt, maar stroomt meer naar onze benen en het hart. We hoeven nu meestal niet meer te vluchten maar ervaren nog steeds stress. Probeer deze dus te beperken met bijvoorbeeld sporten, wandelen, dansen of yoga.

Zittende baan

6. Velen van ons hebben een zittende baan. U kunt natuurlijk op tien vingers natellen dat zitten niet goed voor onze darmen zijn. Veel zitten wordt niet voor niets wel eens ‘het nieuwe roken’ genoemd. Maak er een gewoonte van om elk uur even op te staan en een rondje te lopen. Naar het koffiezetapparaat, naar die collega of loop simpelweg even de trap op en neer. Hierdoor stimuleert u uw darmwerking. Als u in de pauze ook nog even buiten een ommetje maakt, worden niet alleen uw darmen blij maar pikt u ook nog wat broodnodige vitamine D op.

Industriële voeding

7. We zijn allemaal druk, druk, druk. Hierdoor schiet het dagelijks eten van verse, onbewerkte voeding er wel eens bij in. Onthoud echter dat sterk bewerkte, industriële voeding gasvorming in de hand werkt. Deze voeding bevat vaak veel zout en geraffineerde suikers. Probeer dus toch zoveel mogelijk zelf te koken en vermijd bewerkte producten.

Roken

8. Het klinkt wellicht als een herhaaldelijke inkopper, maar roken is nergens goed voor, dus ook niet voor onze darmen. Elke keer als u rookt, slikt u namelijk lucht in. Dit kan weer tot dat opgeblazen gevoel leiden.

Pittig eten

9. Veel mensen denken dat pittig eten bijdraagt aan een opgeblazen gevoel. Dit is een misvatting. Pittig eten bevat vaak het stofje capsaïcine. Inmiddels weten we dat dit stofje een opgeblazen gevoel in de buik juist kan verlichten en zelfs verhelpen. Neem dus gerust een extra schepje sambal bij de maaltijd.

Ongunstige voedselcombinaties

10. Een funeste combinatie voor de darmen zijn een mix van fruit plus eiwitten of zetmeel. Deze combi levert vrijwel gegarandeerd een opgezwollen gevoel op. Fruit bevat immers snelle koolhydraten in de vorm van suikers. Als u dit met bijvoorbeeld eieren combineert of direct na de maaltijd fruit eet, blijft het fruit net zolang in de darmen totdat alle eiwitten zijn afgebroken en verteerd. Het opgeblazen gevoel blijft even lang aanhouden.

“Gluten zijn een eiwit dat in kamut, spelt, tarwe, rogge en gerst zit” 

En hoe zit het met gluten? 

Het reikt te ver om hier alle oorzaken en oplossingen met betrekking tot een opgezette buik te benoemen. Wel halen we kort nog even enkele andere mogelijke oorzaken aan. Zo kunnen gluten een rol spelen. Gluten zijn graaneiwitten die in kamut, spelt, tarwe, rogge en gerst zitten. Ze staan bekend als een veelvoorkomende oorzaak van een opgeblazen buik. U kunt hier dus volop mee experimenteren en gluten eens een poosje uit uw voedingspatroon schrappen. Meten is immers weten.

“Peterselie kan helpen om voedsel en vloeistoffen makkelijker te verteren”

Snelle mogelijk oplossingen bij een opgeblazen gevoel

Met deze tips kunt u wellicht razendsnel van dat irritante opgeblazen gevoel af komen. Zo zou u het met peterselie kunnen proberen. Peterselie kan helpen om voedsel en vloeistoffen makkelijker te verteren*. Ook is het mogelijk dat u te weinig magnesium uit verse groene bladgroente of andere levensmiddelen als vis haalt. Dan zou een magnesiumsupplement uitkomst kunnen bieden. Paardenbloemen staan er eveneens om bekend dat ze goed zijn voor ons spijsverteringsstelsel*, evenals gember en munt.

PeterseliePeterselie

Daarnaast vindt u bij ons bijvoorbeeld het supplement Psyllium husk aan. Psyllium husk vezels zijn gedeeltelijk oplosbare en gefermenteerde vezels die een normale stoelgang bevorderen*. U kunt dus op diverse fronten aan de slag om in de toekomst dat opgeblazen gevoel te vermijden. Met bovenstaande tips komt u al een heel eind! Op onze overzichtspagina vindt u nog meer supplementen die de spijsvertering ondersteunen*.

* De gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn op dit moment in behandeling bij de EFSA.

Vragen of advies?

Wilt u meer weten over supplementen voor de darmen? Neem dan tijdens kantooruren contact op met onze medewerkers via tel.nr. +31 (0)75-612 12 47 (lokaal tarief) of neem contact op via onze contactpagina