Als u bloedverdunners gebruikt, is het belangrijk om voorzichtig te zijn met vitamine K. Bloedverdunners worden voorgeschreven aan mensen die een risico lopen op bloedpropjes. Als uw voedingspatroon plotseling meer vitamine K bevat, kan dat van invloed zijn op de werking van uw bloedverdunners. Dat komt doordat vitamine K is betrokken bij de bloedstolling.

 

  • Laat vitamine K niet weg uit uw voeding
  • Bloedverdunners en vitamine K: meten is weten
  • 3 Tips om vast te stellen hoeveel vitamine K u binnenkrijgt

 

 

Laat vitamine K niet weg uit uw voeding

Het is belangrijk dat u vitamine K niet volledig uit uw voeding weglaat. Deze vitamine is vooral aanwezig in allerlei gezonde voedingsmiddelen zoals donkergroene bladgroenten en andere groenten en deze bevatten nog veel meer stoffen die goed zijn voor de gezondheid. Als u weet hoeveel vitamine K u via uw voeding binnenkrijgt, kunt u in overleg met uw deskundige de juiste balans vinden.

 

Bloedverdunners en vitamine K: meten is weten

Als u veel gezonde vitamine K-rijke voeding eet, is het verstandig uw bloed wat vaker te laten controleren en zonodig wat meer bloedverdunners te nemen. Als u uw voedingspatroon aanpast en minder voedingsmiddelen met vitamine K eet, kunt u mogelijk minder bloedverdunners nemen. In overleg met uw deskundige kunt u de geschikte hoeveelheid vaststellen.

3 Tips om vast te stellen hoeveel vitamine K u binnenkrijgt:


1. Lees de etiketten!

U kunt dagelijks voeding eten die rijk is aan vitamine K. Het is daarbij van belang dat u zich bewust wordt van de hoeveelheid die u eet (de grootte van de portie) en dat u de totale inname van vitamine K-rijk voedsel op ongeveer hetzelfde niveau houdt. U kunt prima elke dag, elke week of drie keer per week vitamine K-rijke voedingsmiddelen eten, zolang u er maar voor zorgt dat de porties ongeveer even groot zijn en dat u het even vaak eet.

 

Lees ook het etiket van multivitamines, want daarin varieert de hoeveelheid vitamine K nogal. Bespreek met een deskundige welke vitamines voor u het meest geschikt zijn.

Het is verstandig uw voedingspatroon met een deskundige te bespreken. Misschien moet er wel iets worden aangepast aan de hoeveelheid bloedverdunners die u dagelijks neemt. Tijdens zo’n gesprek is het handig om te weten hoe vaak en hoeveel voedingsmiddelen met veel vitamine K u eet.


Gedroogde groene theebladeren bevatten een zeer hoge concentratie vitamine K, maar een kopje groene thee bevat slechts een kleine hoeveelheid. Uit een onderzoek uit 1995 dat is gepubliceerd in de Journal of the American Dietetic Association, bleek dat kopjes groene thee geen belangrijke bron vormen voor vitamine K. Groene thee biedt echter wel veel andere gezondheidsvoordelen.

 

Er bestaan voldoende voedingsmiddelen waarin niet zoveel vitamine K zit, zoals tomaten, pepers, wortelen, bloemkool, komkommer, aardappelen, zoete aardappel, doperwtjes en pompoen. Ook ijsberg- en romaanse sla, (sinaas)appels, vlees, vis en zuiveldranken en zachte kaas bevatten relatief weinig vitamine K.

 

Tomato 

2. Kruidensupplementen en omega 3-supplementen (EPA / DHA)

Sommige supplementen en vitaminen kunt u beter niet nemen als u uw bloedwaarden stabiel wilt houden. Bespreek met een deskundige alle supplementen die u gebruikt, zodat u er zeker van bent dat ze geen wisselwerking hebben met uw bloedverdunners.

3. Slik uw bloedverdunners regelmatig

Een andere manier om te bepalen hoe goed uw bloedverdunners werken, is door uw bloedverdunners elke dag op hetzelfde tijdstip in te nemen en er elke dag voor te zorgen dat de hoeveelheid vitamine K die u via de voeding binnen krijgt, regelmatig is. Het is verstandig om u uw bloedwaarden regelmatig laten controleren (meestal eenmaal per maand).


Het Voedingscentrum geeft een handig overzicht uit van voedingsmiddelen die vitamine K bevatten: https://www.vitamine-info.nl/fileadmin/user_upload/documenten/Vitamine_K_lijst/Vit-K-gehalte.pdf